Σελίδες

Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2019

Δε θα διδαχθεί και φέτος ο Μακεδονικός Αγώνας




Θ. Μαλκίδης 

Εκτός η Νεότερη ελληνική ιστορία, εκτός ο Μακεδονικός Αγώνας 

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε λάβει απόφαση να μη διδαχθεί η Ιστορία γενικής παιδείας Γ΄Λυκείου, όπου περιλαμβάνεται μεταξύ των άλλων ο Μακεδονικός Αγώνας. Απόφαση η οποία, όπως έγινε γνωστό πριν από λίγο, δεν αναιρεί και η παρούσα κυβέρνηση συνεχίζοντας την ίδια τακτική. 

Η απουσία της Ιστορίας Γενικής Παιδείας από το Πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου είναι χαρακτηριστική και έτσι για πρώτη φορά το 2020 θα αποφοιτήσουν μαθητές από τα Γενικά Λύκεια χωρίς να έχουν διδαχθεί τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα της Νεότερης Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ιστορίας σε μία εποχή, όπου όλοι αναγνωρίζουν τη σημασία της ιστορικής μνήμης και συνείδησης.

Βασικό επιχείρημα για την κατάργηση της Ιστορίας Γενικής Παιδείας αποτέλεσε η διαπίστωση ότι οι ώρες τσε πολλές περιπτώσεις απαξιώνονταν από την πλειονότητα των μαθητών της Γ΄ Λυκείου, και οι εκπαιδευτικοί είχαν να αντιμετωπίσουν ένα  αδιάφορο ακροατήριο. Και έτσι αντί να αλλάξει η διδακτική πρακτική καταργείται το μάθημα της Ιστορίας 

Επιπλέον, επισημαίνουμε ότι με βάση και τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα για το Γυμνάσιο (ΦΕΚ 959, τ.Β΄21/3/2019) δεν θα διδάσκεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση (Γυμνάσιο) η ιστορική περίοδος του 20ου αιώνα, και μετατίθεται η διδασκαλία της για την Α΄ Λυκείου , ενώ παραμένει αδιευκρίνιστο το περιεχόμενο της διδασκαλίας για τη Β΄ Λυκείου. Είναι ορατός, λοιπόν, ο κίνδυνος να αποφοιτούν σταδιακά οι μαθητές  και να έχουν ελάχιστη έως και μηδαμινή ιστορική γνώση για γεγονότα του 20ου αιώνα.

Να θυμίσουμε ότι στο βιβλίο της Ιστορίας Γενικής Παιδείας Γ΄Λυκείου γράφονται τα εξής μεταξύ των άλλων για τη Μακεδονία και για το Μακεδονικό Αγώνα (σ.66): 


<<Ήταν ο «Μακεδονικός Αγώνας», ένας σκληρός πόλεμος ανταρτών Ελλήνων και Βουλγάρων, οι οποίοι πολεμούσαν αλλήλους, καθώς και εναντίον των Τούρκων, όταν δεν μπορούσαν να αποφύγουν τη σύγκρουση με τις
τουρκικές δυνάμεις. Ο σκληρός αγώνας στη Μακεδονία και για τη Μακεδονία δοκίμασε επί πέντε σχεδόν χρόνια (1904-1908) την αντοχή των γηγενών,
που έπρεπε να επιλέξουν στρατόπεδο. Πολλοί Έλληνες έπεσαν θύματα των Βουλγάρων και πολλοί Βούλγαροι θύματα των Ελλήνων. Νέοι από όλη την
Ελλάδα έσπευσαν να πολεμήσουν για τη Μακεδονία: η Κρήτη, η Πελοπόννησος, η Στερεά Ελλάδα, η Ήπειρος και η Θεσσαλία, ακόμη και η Κύπρος,
έστειλαν νέους, για να στηρίξουν τη μεγάλη υπόθεση του έθνους. Ο Παύλος Μελάς, ο νέος αξιωματικός από την Αθήνα, και ο καπετάν Κώτας, από το χωριό Ρούλια (σημ. Κώτας) της Φλώρινας, που έδωσαν τη ζωή τους στη Μακεδονία, υπήρξαν δύο από τους πιο αντιπροσωπευτικούς ήρωες του ελληνικού αγώνα στη μαρτυρική χώρα. 
Οι Βούλγαροι είχαν ανάλογους ήρωες, τον
Γκότσε Ντέλτσεφ και τον Γιάννε Σαντάνσκυ από τη Μακεδονία και άλλους από τη Βουλγαρία. Την αναμέτρηση μεταξύ των Ελλήνων και των Βουλγάρων
στη Μακεδονία διέκοψαν για λίγο το Κίνημα των Νεοτούρκων* το 1908, που
υποσχέθηκε ισονομία και ισοπολιτεία σε όλους τους λαούς της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας, και ο Α΄ Βαλκανικός Πόλεμος το 1912, στον οποίο οι Έλληνες

και οι Βούλγαροι βρέθηκαν σύμμαχοι εναντίον των Τούρκων>>




Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά


Ανοιχτή Επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας 
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ της Παιδείας
κυρία Νίκη Κεραμέως,
Σήμερα ,στο σχολείο, μου ανακοινώθηκε ,όπως σε όλους τους φιλολόγους ότι η Γ'Λυκείου δεν θα διδαχθεί το μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας ,το οποίο αφήρεσε ο προκάτοχός σας κύριος Γαβρόγλου , στο πλαίσιο του εκμοντερνισμού της Παιδείας να εικάσω και με το σκεπτικό ότι δεν χρειάζονται οι 17άρηδες στους οποίους επετράπη η ψήφος ,να γνωρίζουν πώς έφτασαν ,πώς φτάσαμε ως εδώ ,ιστορικά.

Η απουσία της ιστορίας ,σε μια ηλικία που μπορεί να την κατανοήσει πλήρως, σημαίνει εκφυλισμό και χειραγώγηση από υποσυστήματα του πολιτειακού συμπλέγματος εν γένει, που αγνοούν τα παιδιά ,όχι όμως εμείς .
Αλήθεια ,ποιος είναι ο σκοπός της φοίτησης στην Γ'Λυκείου για έναν μαθητή ,η προετοιμασία του για το Πανεπιστήμιο ,η μεγιστοποίηση των πιθανοτήτων εισόδου του στην Ανώτατη Εκπαίδευση ή η παροχή γενικών, πλην όμως ουσιαστικών, γνώσεων τις οποίες πραγματικά έχει ανάγκη!
Κυρία Υπουργέ, η ιστορία μας, είναι η παράδοσή μας και οι αγώνες του παρελθόντος για αναγνώριση νέων δικαιωμάτων,γεννήθηκαν για να κατακτηθούν πεδία ελευθερίας ενάντια σε κάθε μορφή εξουσίας, που αντιμάχεται την ελευθερία των λαών.

Όταν το σχέδιο των ισχυρών προβλέπει την εξουθένωση των λαών ,των εθνικών κρατών και ο έλεγχος περνάει μέσα από την αποδυνάμωση των εθνικών πολιτισμών ,πώς η ιστορία καταργείται;Πώς ό,τι αναπτύχθηκε εδώ και χιλιάδες χρόνια με υποστηρικτή την ιστορία ,έρχεται να αφανιστεί με την άγνοια και τη λήθη!
Επειδή η εθνική μας οντότητα ,η ζωή και η αξιοπρέπεια όλων μας, εξαρτώνται από τη γνώση που μας προσδίδει πρωτίστως η ιστορία ,θερμά σας παρακαλώ να μεριμνήσετε άμεσα για την αποκατάσταση του ζητήματος ,διορθώνοντας το τραγικό λάθος που αυτή τη στιγμή υφίσταται.

Χωρίς ιστορία υποβιβάζονται τα πάντα ,κάθε αγώνας για τα δίκαιά μας .
Είναι περισσότερο από βέβαιο πως η ζωή μας δεν θα έχει κανένα νόημα, αν χάσει τις ιστορικές της ρίζες .
Η Παιδεία που αποψιλώνεται, απαιτεί αντιμετώπιση από ανθρώπους που έχουν στοχασμό και όραμα μπροστά στον κίνδυνο του επεκτατισμού που διαφαίνεται.

Με εκτίμηση
Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά
φιλόλογος,συγγραφέας,κριτικός