Σελίδες

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2020

Αναβολή , για ακόμη μία φορά , για την Τουρκία...


Σε φιάσκο καταλήγει η Σύνοδος Κορυφής – Αιχμές Μητσοτάκη κατά Βρυξελλών για Τουρκία: Να εφαρμοστούν οι αποφάσεις – Προθεσμία 7 ημερών σε Erdogan

Σε φιάσκο κατά της Ελλάδος καταλήγει η Σύνοδος Κορυφής στις 15-16 Οκτωβρίου, που υποτίθεται ότι, βάσει των αποφάσεων που έχουν ληφθεί μέχρι τώρα και με την τουρκική προκλητικότητα να κλιμακώνεται, θα αποφάσιζε… για κυρώσεις.

 

Ακολουθώντας τη λογική της διαρκούς μεταβολής μέχρι να επέλθει η ματαίωση, Γαλλία και Γερμανία αποφάσισαν να δώσουν επιπλέον χρόνο στον Erdogan για να… αποφασίσει πώς θα κινηθεί…
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του Γερμανού υπουργού Εξωτερικών, Heiko Maas:
«Πρέπει να περιμένουμε για να δούμε αν υπάρξει πρόοδος σε μια εβδομάδα και μετά θα δούμε ποια στάση θα πρέπει να υιοθετηθεί από την ΕΕ».
Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί ότι σε μια εβδομάδα, δηλ. στις 22 Οκτωβρίου, λήγει και η τουρκική NAVTEX για τις έρευνες του Oruc Reis στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Όπως προκύπτει, λοιπόν, Γαλλία και Γερμανία δίνουν χρόνο στον Erdogan να ολοκληρώσει τις έρευνες που έχει εξαγγείλει και απλά τον «προειδοποιούν» να μην ανανεώσει την τρέχουσα NAVTEX…
Σαφείς αιχμές κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διστακτική στάση απέναντι στην Τουρκία και τον πρόεδρο της, Recep Tayyip Erdogan, άφησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ειδικότερα, ο Έλληνας πρωθυπουργός κάλεσε την ΕΕ να φανεί συνεπής και να εφαρμοστούν οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί όσον αφορά την τουρκική προκλητικότητα.
Αξίζει να σημειωθεί η Σύνοδος Κορυφής πραγματοποιείται σε μια περίοδο όπου οι προκλήσεις της Τουρκίας έχουν ξεπεράσει κάθε όριο: το Oruc Reis επέστρεψε για έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, η Τουρκία άνοιξε τα Βαρώσια, ενώ οι τουρκικές αρχές ανάγκασαν το αεροσκάφος όπου επέβαινε ο Νίκος Δένδιας να κάνει κύκλους επί 20 λεπτά διότι δεν του επέτρεπαν να περάσει από τον FIR της Άγκυρας.

Οι αιχμές Μητσοτάκη σε ΕΕ Σαφείς αιχμές κατά της ΕΕ για το γεγονός ότι διστάζει να επιβάλει κυρώσεις στην Τουρκία, άφησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε δηλώσεις του προσερχόμενος στη Σύνοδο Κορυφής.
«Δυστυχώς, η Τουρκία φαίνεται ότι παραμένει συνεπής στην προκλητική και επιθετική της συμπεριφορά.
Την ίδια συνέπεια επιβάλλεται να επιδείξει και η ΕΕ ως προς την εφαρμογή των αποφάσεων που η ίδια έχει λάβει προκειμένου η συμπεριφορά αυτή να έχει τις ανάλογες συνέπειες» είπε ο κ. Μητσοτάκης, προσερχόμενος στη Σύνοδο Κορυφής
Παράλληλα, επεσήμανε πως ζήτησε από τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Charles Michel, να μπει το θέμα των προκλήσεων της Τουρκίας στην ημερήσια διάταξη κάτι που έγινε δεκτό.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο κ. Μητσοτάκης έθεσε στη Σύνοδο του ΕΛΚ, τη νέα προκλητική ενέργεια τη Τουρκίας με την έκδοση της παράνομης NAVTEX για έρευνες νοτίως του Καστελόριζου.

Φλώρος (αρχηγός ΓΕΕΘΑ): Οι Έλληνες να νιώθουν ήσυχοι και ασφαλείς – Υπάρχει αποφασιστικότητα

«Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Οι Έλληνες οφείλουν να είναι και να νιώθουν ήσυχοι, αισθανόμενοι ασφάλεια» διεμήνυσε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, σε δηλώσεις του μετά το πέρας τη συνάντησής του με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό.
Ο Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων επισκέφθηκε, το απόγευμα της Πέμπτης, τον κ. Αγοραστό στην έδρα της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
«Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας και οι Έλληνες οφείλουν να είναι και να νιώθουν ήσυχοι, αισθανόμενοι ασφάλεια. Οι Ένοπλες Δυνάμεις μας είναι πάντα έτοιμες να παρέχουν αυτήν την ασφάλεια στο ελληνικό λαό» τόνισε.
«Υπάρχει αποφασιστικότητα και ψυχραιμία» συμπλήρωσε εμφατικά.
Να σημειωθεί ότι οι Φλώρος και Αγοραστός αναφέρθηκαν στην καλή συνεργασία που έχουν μεταξύ τους, όπως έγινε και στην πρόσφατη θεομηνία που έπληξε τη Θεσσαλία.

Σε στενό κλοιό από τις ελληνικές δυνάμεις το Oruc Reis – Ο χάρτης με τα ελληνικά και τουρκικά πλοία στο Καστελόριζο

Με κλειστούς τους πομπούς του κινείται το Oruc Reis, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία βρίσκεται περίπου 45 ν.μ. νοτίως του Καστελόριζου και έχει κατεύθυνση βορειοανατολική.
Είναι στο νότιο τμήμα της παράνομης τουρκικής Navtex, ενώ από την Τουρκία λένε πως έχει ποντίσει καλώδια.
Σύμφωνα με πηγές, όμως, δεν γίνονται έρευνες.
Image
Οι ελληνικές δυνάμεις το έχουν υπό στενή παρακολούθηση τόσο με τα πλοία του στόλου, όσο και με τα υποβρύχια.
Τα υποβρύχια έχουν τη δυνατότητα να ακούσουν τα ηχοβολιστικά αν και εφόσον τα χρησιμοποιήσει το Oruc Reis.
Μάλιστα, αγωνία φαίνεται να έχει η Άγκυρα για να εντοπίσει τα ελληνικά υποβρύχια και γι’ αυτό προέβη και σε παραβιάσεις του εναέριου χώρου.


Image
Weber (ΕΛΚ): Έχουμε προειδοποιήσει πολλές φορές την Τουρκία, πλέον έχει η ώρα να δράσουμε

Την πλήρη στήριξή του στην Ελλάδα και στην κυβέρνηση εξέφρασε με ανάρτησή του σε δημοφιλές δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης ο επικεφαλής Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Manfred Weber.
Ο κ. Weber ανέφερε πως, επιτέλους, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να βάλει ένα στοπ στην τουρκική προκλητικότητα, η οποία δεν γνωρίζει όρια.
«Στηρίζουμε τον Κυριάκο Μητσοτάκη και το κάλεσμά του για ευρωπαϊκή συνοχή» είπε ο επικεφαλής του ΕΛΚ, προσθέτοντας:
«Έχουμε προειδοποιήσει πολλές φορές την Τουρκία.
Πλέον έχει η ώρα να δράσουμε κατά του Erdogan, τιμωρώντας τις συνεχείς παραβιάσεις του Διεθνούς Δικαίου».
Image

Για τον Δεκέμβριο, οι κυρώσεις σε Τουρκία

Τόσο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο Κύπριος Πρόεδρος, Νίκος Αναστασιάδης, εμφανίζονται αποφασισμένοι να θέσουν μετ’ επιτάσεως τόσο στη Σύνοδο Κορυφής σήμερα και αύριο όσο και στην προπαρασκευαστική συνάντηση των ηγετών του κεντροδεξιού ΕΛΚ, το θέμα της τουρκικής προκλητικότητας.
Ωστόσο, ο πήχης των προσδοκιών είναι χαμηλά, καθώς ευρωπαϊκές πηγές παραπέμπουν στον Δεκέμβριο όσον αφορά το ενδεχόμενο κυρώσεων.
Το ζήτημα της Τουρκίας θα συζητηθεί κατά την δεύτερη ημέρα της Συνόδου Κορυφής, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός θα θέσει από την αρχή της συνεδρίασης το θέμα της τουρκικής προκλητικότητας.
«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα αξιολογήσει πού βρισκόμαστε» αναφορικά με την κατάσταση με την Τουρκία, τόνισε ευρωπαϊκή πηγή μιλώντας σε δημοσιογράφους υπογραμμίζοντας την «αλληλεγγύη της ΕΕ σε Ελλάδα και Κύπρο».
Παράλληλα, η ίδια πηγή, σημείωσε ότι «ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου παρακολουθεί στενά την κατάσταση».
Αναφερόμενη στις αποφάσεις της περασμένης Συνόδου Κορυφής, η ευρωπαϊκή πηγή επισήμανε χαρακτηριστικά «ότι έχει τεθεί χρονοδιάγραμμα μέχρι το Δεκέμβριο, όπως επίσης έχει συμφωνηθεί μεθοδολογία» για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Ωστόσο, είναι πασιφανές ότι με βάση τα όσα πράττει η Τουρκία στην Ανατολική Μεσόγειο, ο Δεκέμβριος μοιάζει πάρα πολύ μακρινός.


Jansa (πρωθυπουργός Σλοβενίας): Η Τουρκία πρέπει να λάβει ένα ξεκάθαρο μήνυμα



Για την αναγκαιότητα ενός ξεκάθαρου μηνύματος προς την Τουρκία έκανε λόγο ο πρωθυπουργός της Σλοβενίας Janez Jansa, στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής.
Παρότι δεν είναι στην ατζέντα, η αντίδρασή μας για την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο θα είναι πολύ σημαντική», τόνισε ο κ. Jansa.
«Η τουρκική πλευρά προκαλεί συνεχώς.
Ως εκ τούτου η Ευρώπη πρέπει να δείξει ενιαία στάση στο πλάι της Ελλάδας και της Κύπρου, γιατί τα συμφέροντά τους είναι τα συμφέροντα της Ε.Ε.».

Προθεσμία μίας εβδομάδας δίνουν Γαλλία και Γερμανία

Ενδεικτικές της διαλλακτικής στάσης που τηρεί η ΕΕ απέναντι στην Τουρκία είναι και οι δηλώσεις των υπουργών Εξωτερικών της Γαλλίας και της Γερμανίας.
Ερωτηθείς για την πιθανότητα να αποφασισθούν κυρώσεις από την ΕΕ, ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών, Heiko Maas, δήλωσε πως η Ένωση θα περιμένει μια εβδομάδα για να αποφασίσει πώς θα αντιδράσει.


«Είναι δύο φορές που δεν έγιναν συνομιλίες οι οποίες αναμένονταν και δεν ξέρουμε πότε θα γίνουν», δήλωσε και πρόσθεσε «πρέπει να περιμένουμε για να δούμε αν υπάρξει πρόοδος σε μια εβδομάδα και μετά θα δούμε ποια στάση θα πρέπει να υιοθετηθεί από την ΕΕ».
Κατά τα άλλα βέβαια, Γαλλία και Γερμανία κατηγόρησαν την Τουρκία ότι συνεχίζει να προκαλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση με τις ενέργειές της στην Aνατολική Μεσόγειο.
«Είναι ξεκάθαρο σε εμάς ότι η Τουρκία προβαίνει διαρκώς σε προκλητικές ενέργειες οι οποίες είναι απαράδεκτες», δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Εξωτερικών, Jean-Yves Le Drian, στη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τους ομολόγους του της Γερμανίας και της Πολωνίας.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως η μπάλα βρίσκεται στην περιοχή της Άγκυρας, αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να αλλάξει την ισορροπία ισχύος, αν η Τουρκία δεν επιστρέψει στον διάλογο.

Τεχνικό λάθος, το… καψόνι στον Δένδια


Σε… τεχνικό λάθος αποδίδουν οι Τούρκοι, το… καψόνι στον Νίκο Δένδια, το βράδυ της Τετάρτης (14/10/2020) κατά την επιστροφή του υπουργού Εξωτερικών από το Ιράκ.
Ειδικότερα, οι τουρκικές αρχές κράτησαν επί 20 λεπτά στον αέρα, βορείως της Μοσούλης, στα σύνορα Τουρκίας – Ιράκ, το αεροσκάφος που μετέφερε τον επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας πίσω στην Αθήνα, μετά το σημαντικό ταξίδι του στη Βαγδάτη.
Οι κυβερνήτες είχαν λάβει κανονικά τις προβλεπόμενες άδειες από τις τουρκικές αρχές, ωστόσο την ώρα που το αεροσκάφος έφτανε στα σύνορα Ιράκ – Τουρκίας αρνήθηκαν να εγκρίνουν την άδεια υπερπτήσης που είχαν ήδη δώσει.
Μάλιστα η άδεια δόθηκε όταν ο πιλότος του αεροσκάφους μετέφερε στις τουρκικές αρχές ότι λιγοστεύουν τα καύσιμα του αεροπλάνου.
Ωστόσο, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η ελληνική πλευρά δεν θα προβεί τελικά σε διάβημα, καθώς η τουρκική πλευρά, με πρωτοβουλία της, παρείχε εξηγήσεις στην ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα, πριν το διάβημα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Άγκυρα απέδωσε το περιστατικό σε τεχνικό λάθος της αρμόδιας τουρκικής υπηρεσίας.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει έντονη δυσαρέσκεια και η ελληνική πλευρά ζητά ρητές διαβεβαιώσεις ότι κάτι ανάλογο δεν θα ξανασυμβεί.
Σημειώνεται ότι αύριο (16/10/2020), ο κ. Δένδιας θα μεταβεί στην Αρμενία και συνεπώς το ελληνικό αεροσκάφος θα βρεθεί ξανά εντός τουρκικού FIR.


Η… εκδοχή του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών

Από την πλευρά του, πάντως, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών παρουσιάζει τη δική του εκδοχή για το περιστατικό.
Ειδικότερα, ο Hami Aksoy υποστηρίζει στόχος ήταν η ασφάλεια του Νίκου Δένδια και ότι οι ελληνικές αρχές δεν είχαν καταθέσει σχέδιο πτήσης.
«Εμείς τους επιτρέψαμε χωρίς καθυστέρηση.
Εκείνοι δεν είχαν καταθέσει σχέδιο πτήσης.
Ήταν απαραίτητο να αντιδράσουμε έτσι για την ασφάλεια του Έλληνα υπουργού» 
δήλωσε ο εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, Hami Aksoy.

Η «απάντηση» της Αθήνας


 

Όχι μόνο υπήρχε σχέδιο πτήσης αλλά η ελληνική αποστολή περίμενε για αρκετή ώρα στη Βαγδάτη προκειμένου να εγκριθεί το σχέδιο πτήσης από τους Τούρκους, σύμφωνα με πληροφορίες, σχετικά με το χθεσινό περιστατικό με το κυβερνητικό αεροσκάφος.
Το αεροσκάφος που μετέφερε τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια από τη Βαγδάτη στην Αθήνα και αναγκάστηκε να κάνει βόλτες στον αέρα στα σύνορα Ιράκ-Τουρκίας για πάνω από 20 λεπτά μέχρι να εγκριθεί η υπερπτήση.
Καλά πληροφορημένη πηγή χαρακτήριζε μάλιστα ως ανοησία τον ισχυρισμό της τουρκικής πλευράς ότι το κυβερνητικό αεροσκάφος δεν είχε υποβάλει σχέδιο πτήσης.
Για την ακρίβεια όταν αποφασίστηκε ότι ο κ. Δένδιας δεν θα μεταβεί στο Ερμπίλ, λόγω βλάβης στο αεροσκάφος, η ελληνική αποστολή περίμενε για αρκετή ώρα στη Βαγδάτη, προκειμένου να εγκριθεί το σχέδιο πτήσης από τους Τούρκους.
Όσον αφορά το γιατί δεν επέλεξε άλλη διαδρομή για την επιστροφή του το αεροσκάφος, η ίδια πηγή τόνιζε ότι πρώτον δεν ενδείκνυται διέλευση πάνω από τη Συρία, αλλά κυρίως δεν ήθελε η ελληνική πλευρά να υποχωρήσει και να αλλάξει σχέδιο μετά από την πίεση των Τούρκων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική πλευρά έκανε σχεδιασμό να προσγειωθεί ξανά στο Ιράκ, αν τελικά έβλεπε ότι δεν επαρκούσαν τα καύσιμα μέχρι να προχωρήσει η έγκριση της υπερπτήσης.
Η Τουρκία μάλιστα αρχικά έδωσε άδεια στο ελληνικό αεροσκάφος να πάει σε επόμενο σημείο κοντά στην Άγκυρα και από εκεί χρειάστηκε να δοθεί νέα έγκριση.
Αν και εκεί καθυστερούσε, υπήρχε ο σχεδιασμός να προσγειωθεί το αεροσκάφος στη Λήμνο για ανεφοδιασμό.


Αλωνίζει το Oruc Reis

Την ίδια στιγμή, το Oruc Reis συνεχίζει να… αλωνίζει στην Ανατολική Μεσόγειο και εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.  
Μάλιστα, η Άγκυρα υποστηρίζει ότι έχουν ήδη αρχίσει οι σεισμικές έρευνες στην περιοχή που έχει δεσμευτεί με την τουρκική NAVTEX.
Ωστόσο, ο Erdogan δεν αρκέστηκε σε αυτό και έβγαλε ακόμα ένα τουρκικό πλοίο στην περιοχή.


Πρόκειται για το πλοίο Kanuni, το οποίο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα, marinetraffic, απέπλευσε το πρωί από το λιμάνι Tasucu της Τουρκίας, στην επαρχία της Μερσίνης, και έχει προορισμό το λιμάνι Haydarpasa της Κωνσταντινούπολης.
To Kanuni ταξίδεψε για ένα χρονικό διάστημα χωρίς να εμφανίζει τη θέση του, ώσπου ξαναεμφανίστηκε στο χάρτη του marinetraffic νοτιοανατολικά του Καστελόριζου, όπου πλέει με ταχύτητα περίπου 7 κόμβους.
Το «Kanuni» είναι το τρίτο τουρκικό πλωτό γεωτρύπανο μετά το Fatih και το Yavuz. Η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Τουρκίας το απέκτησε μεταχειρισμένο στις αρχές του 2020 έναντι περίπου 40 εκατ. δολαρίων.
Πρόκειται για πλωτό γεωτρύπανο έκτης γενιάς, εξειδικευμένο σε γεωτρήσεις σε πολύ μεγάλα βάθη.

 
Παρέμβαση της πρεσβείας της Ρωσίας υπέρ Ελλάδας

Ξεκάθαρη θέση υπέρ της Ελλάδας σε σχέση με τη δυνατότητα επέκτασης των εθνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια πήρε η ρωσική πρεσβεία στην Αθήνα εν μέσω των τουρκικών προκλήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο.
«Η θέση της Ρωσίας ως μόνιμου μέλους του ΣΑ του ΟΗΕ είναι η θέση αρχής. Θεωρούμε τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 “ακρογωνιαίο λίθο” του διεθνούς καθεστώτος των θαλασσών», σημειώνει σε ανάρτησή της στο Twitter η ρωσική πρεσβεία ενώ προσθέτει:
«Η Σύμβαση προβλέπει ρητά το κυρίαρχο δικαίωμα όλων των κρατών για χωρικά ύδατα έως 12 ναυτικά μίλια και ορίζει τις αρχές και τους τρόπους της οριοθέτησης ΑΟΖ. Αυτό αφορά και τη Μεσόγειο».
Image

www.bankingnews.gr