Σελίδες

Σάββατο 9 Μαΐου 2020

Εθνομηδενισμός και 1821: Η Εθνικοαπελευθερωτική Επανάσταση και οι λογοκριμένοι πρωταγωνιστές της στα σχολικά βιβλία ως μιζαδόροι και κλόουν !




Θ. Μαλκίδης
Δρ Παντείου Πανεπιστημίου

Εθνομηδενισμός και 1821: Η Εθνικοαπελευθερωτική Επανάσταση και οι λογοκριμένοι πρωταγωνιστές της στα σχολικά βιβλία ως μιζαδόροι και 
κλόουν !     

Αναφερόμενοι στα σχολικά βιβλία της Ελλάδας που καταγράφουν  το 1821 περιλαμβάνουν εντυπωσιακής προκλητικότητας κείμενα, τα οποία εκχυδαΐζουν  μεταξύ των άλλων την Επανάσταση και τους πρωταγωνιστές της.

Πρώτο χαρακτηριστικό παράδειγμα «συμπύκνωσης» του 1821 είναι το απόσπασμα του βιβλίου  Νεοελληνική Γλῶσσα Α´ Γυμνασίου (σελ. 82-83) όπου σε κείμενο -αφιέρωμα υποτίθεται στό 1821 με τίτλο «Ἡ παράσταση» αναφέρονται τα εξής:

«...τότε ὁ Βαγγελάκης πού ἔκανε τόν Μπότσαρη καί τόν στένευε ἡ στολή του, ἔσκυψε νά πάρει τά τσαρούχια μου νά μοῦ τά δώσει καί φάνηκε τό σώβρακό του καί τά κορίτσια ἔβαλαν τά γέλια κι ἐκεῖνος τά κλάματα... Καί ὁ κύριος διευθυντής... ἄρχισε νά φωνάζει: - Ζήτω ἡ 25η Μαρτίου! καί εἶπε «καί τοῦ χρόνου» κι ὅλοι σηκώσαμε τά χέρια μπροστά καί εἴπαμε καί ζήτω κι ἡ κυρία Οὐρανία φώναξε πάλι προσοχή! καί σταθήκαμε ὅλοι προσοχή καί τραγουδήσαμε τόν ἐθνικό ὕμνο καί γιατί χαίρεται ὁ κόσμος καί χαμογελάει πατέρα; καί φύγαμε νά πᾶμε σπίτι μας νά φᾶμε σκορδαλιά γιά τό καλό τῆς ἡμέρας, νά κοιμηθοῦμε, νά ξυπνήσουμε, νά βάλουμε τά καλά μας καί νά πᾶμε νά ποῦμε χρόνια πολλά τοῦ Βαγγελάκη πού εἶχε τήν ἐθνική ἑορτή του».

Στο Τετράδιο Ἐργασιῶν» της Νεοελληνικῆς Γλώσσας τῆς Β´ Γυμνασίου (σ. 35), στο κείμενο με τίτλο «Ἀρχίζουμε πρόβες γιά τήν ἐθνική γιορτή» υπάρχει το εξής: «Τέλεια! Σήμερα στό μάθημα τῆς μουσικῆς ἦταν τέλεια! Γιατί ἀπό αὔριο ἀρχίζουμε πρόβες γιά τή γιορτή τῆς 25ης Μαρτίου. Θά κάνουμε πρόβες μέ τή χορωδία, θά χάνουμε μαθήματα! Ἔχουμε μιά κάπως μικρή χορωδία στό σχολεῖο, καμιά τριανταριά ἄτομα καί ἔχει πλάκα. Τό ρεπερτόριο θά 'ναι τό συνηθισμένο: Ἐλεύθεροι Πολιορκημένοι καί δῶσ᾽του... Ἀπό τώρα ὀνειρεύομαι τίς ὧρες μαθημάτων πού θά χαθοῦν στίς πρόβες. Καί ἡ καλλιτεχνικοῦ, ἡ Βαφιώτη, μᾶς λέει ὅτι θέλει μιά ὁμάδα νά σχεδιάσει κάτι σκηνικά καί κάτι Κολοκοτρώνηδες καί κάτι σημαῖες καί δάφνες. Μέσα! Ὑπολογίζω κι ἄλλες χαμένες ὧρες μαθημάτων...».

Στα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Γυμνασίου (σελ. 72) υπάρχει το ποίημα του Αλέξανδρου Σούτσου  «O επιστάτης των εθνικών οικοδομών επί Ι. Καποδίστρια», στο οποίο κατηγορείται ο κυβερνήτης Καποδίστριας, αυτόν που ακόμη και ο (αντίπαλός του) Μακρυγιάννης γράφει ότι «κυβέρνησε αγγελικώς», ότι τα «έπαιρνε»: «Φοίνικες και ταλαράκια το πουγκί μου κουδουνίζει, και το στόμα μου σαμπάνιες και ρυζόγαλο μυρίζει· χαιρετάτε με με σέβας, με βαθύν προσκυνισμόν· επιστάτης, κύριοί μου, έγινα οικοδομών. Τερερέμ, λαλά, λαλά· η δουλειά πάγει καλά. Έκτακτε Διοικητή μου, πόσα γρόσια θησαυρίζεις; Όσα παίρνω σ' ένα μήνα σ' ένα χρόνο τα κερδίζεις; Έκτακτα τον μήνα παίρνεις εσύ χίλια… κι ας να μη! Εγώ παίρνω τρεις χιλιάδες εις την κάθε πιθαμή. Τερερέμ, λαλά, λαλά· η δουλειά πάγει καλά.

Στο βιβλίο της  γλώσσας  της Στ´ Δημοτικοῦ  (β´ τεῦχος, σ. 105),   λογοκρίθηκε ο λόγος του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα, όπου σε μια αποστροφή του λόγου αναφέρει:  «Οἱ παλαιοί Ἕλληνες, οἱ πρόγονοί μας, ἔπεσαν εἰς τήν διχόνοιαν καί ἐτρώγονταν μεταξύ τους, καί ἔτσι ἔλαβαν καιρό πρῶτα οἱ Ρωμαίοι, ἔπειτα ἄλλοι βάρβαροι καί τούς ὑπόταξαν. Ὕστερα ἦλθαν οἱ Μουσουλμάνοι. Οἱ ἔμποροι καί οἱ προκομμένοι...». Μετά τήν λέξη «Μουσουλμάνοι», ο Κολοκοτρώνης ανέφερε και τα εξής: «Καί ἔκαμαν ὅ,τι ἠμποροῦσαν διά νά ἀλλάξῃ ὁ λαός την πίστιν του. Ἔκοψαν γλῶσσες εἰς πολλούς ἀνθρώπους, ἀλλ᾽ ἐστάθη ἀδύνατο νά το κατορθώσουν. Τόν ἕνα ἔκοπταν, ὁ ἄλλος τόν σταυρό του ἔκαμνε».
Τό κομμάτι αυτό λογοκρίθηκε!

Στο βιβλίο «Κείμενα Νεοελληνικῆς Λογοτεχνίας» τῆς Γ´ Γυμνασίου (σελ. 46-48), συμπεριλήφθηκε ένα απόσπασμα από τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη, όπου  γράφει  εναντίον του Κολοκοτρώνη. Ο στόχος προφανής για να μειώσουν τους ήρωες και να  τους ευτελίσουν, κατηγορώντας τους για πλουτισμό κατά τη διάρκεια της Επανάστασης:  «Οἱ ἄρχοντές μας, οἱ ἀρχηγοί μας ἔγιναν “Ἐκλαμπρότατοι”... ἔγινε ὁ Κολοκοτρώνης καί οἱ ἄλλοι συγγενεῖς καί φίλοι, πλούσιοι ἀπό γές (χωράφια), ἀργαστήρια, μύλους... Ὅταν ὁ Κολοκοτρώνης καί οἱ σύντροφοί του ἦρθαν ἀπό τή Ζάκυνθο, δέν εἶχαν οὔτε πιθαμή γῆς...».


Υ. Γ. 1 Το Σύνταγμα των Ελλήνων στο άρθρο 16, παράγραφος 2, αναφέρει τα εξής: «H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».

Υ. Γ. 2 Όπως  γράφει ο Μίλαν Κούντερα «το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος είναι να διαγράψεις τη μνήμη του. Να καταστρέψεις τα βιβλία του, την κουλτούρα του, την ιστορία του. Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία, να κατασκευάσει μια νέα παιδεία, να επινοήσει μια νέα ιστορία. Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να αρχίσει αυτό το έθνος να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν. Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του θα το ξεχάσει ακόμα πιο γρήγορα.....».

Η σημερινή συνέντευξή μου στο ραδιοφωνικό σταθμό Μετρόπολις Μακεδονίας, για τον εθνομηδενιστικό πολτό, για τους εγχώριους κούριερ του Τουρκικού φασισμού και του Χίτλερ Ερντογάν, που  ασελγούν πάνω  στο 1821 και την εθνικοαπελευθερωτική Επανάσταση του Ελληνικού λαού.