Σελίδες
▼
Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2021
Έγχρωμες φωτογραφίες από τον πόλεμο του 1940
Συνήθως ξεχνάμε ότι οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες τραβήχτηκαν σε έναν κόσμο γεμάτο χρώματα.
Αυτό είναι το μότο του Χρήστου Καπλάνη, του σπουδαίου γραφίστα-εικαστικού που δίνει χρώμα στο ασπρόμαυρο παρελθόν. Έχει ξοδέψει περισσότερες από 3.000 ώρες σε σκοτεινό θάλαμο και έχει επιχρωματίσει εκατοντάδες φωτογραφίες του περασμένου αιώνα, κάποιες από τις οποίες τραβήχτηκαν την εποχή του πολέμου του 40.
1 Μαρτίου 1941. Ο Μπενίτο Μουσολίνι με ομάδα αξιωματικών στο παρατηρητήριο του 26ου Σώματος στο Monte Marte της Αλβανίας κοιτάζει από ένα τηλεσκόπιο.
Επιθεώρηση Ιταλικού τεθωρακισμένου, Αλβανικό Μέτωπο 1940-41.
Έφιπποι στρατιώτες. σε χιονισμένο τοπίο. Αλβανία, 1940
Ο αρχιστράτηγος Αλέξανδρος Παπάγος εξέρχεται από σύσκεψη επιτελών στον Σταθμό Διοίκησης του Ε' Σώματος Στρατού
Οδυσσέας Ελύτης : Έζησα το θαύμα του 1940- 1941 «Άξιον Εστί»
Με τον όρο Άξιον Εστί αναφερόμαστε στην εικόνα της Παναγίας, της «εφέστιας προστάτιδας», του Αγίου Όρους. Με το ίδιο όνομα επίσης τιτλοφορήθηκε το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη Άξιον Εστί (έκδοση, 1959), το οποίο αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης στο λαϊκό ορατόριο «Άξιον Εστί».
Η εικόνα της Παναγίας, το «Άξιον Εστί», είναι μια από τις περίφημες εικόνες του Αγίου Όρους. Βρίσκεται στο ναό του Πρωτάτου στις Καρυές του Αγίου Όρους, θεωρούμενη ως «κοινή εφέστιος προστάτις» εικόνα όλων των Αγιορείτικων Μονών, φέρουσα στο πλαίσιό της τις σφραγίδες και των 20 Μονών. Επί της εικόνας αυτής έγιναν κατά καιρούς πλείστα πιστά αντίγραφα ανά ένα εκ των οποίων βρίσκεται σε κάθε Μονή του Άθω. Εορτάζει με μεγάλη θρησκευτική λαμπρότητα τη Δευτέρα του Πάσχα και στις 11 Ιουνίου σε ανάμνηση του κάτωθεν θαύματος, αρχή της φήμης της εικόνας και ως θαυματουργής.
Άξιον εστί. Η θαυματουργή εικόνα του Πρωτάτου -
Έργο και φωτογραφία Βενιαμίν ιερομονάχου Κοντράκη (1872)
«χώμα που περπάτησα»
Συγκίνηση προκάλεσαν σε όσους μετέβησαν στην λεωφόρο 1ης Απριλίου, στο Παραλίμνι, για να παρακολουθήσουν την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου, οι στρατιώτες που υπηρετούν στο στρατόπεδο «Μόδεστος Παντελή». Οι στρατιώτες, την ώρα που περνούσαν από την εξέδρα των επισήμων, τραγούδησαν το τραγούδι της Αμμοχώστου, «χώμα που περπάτησα».
Έλληνας
" Τον βρήκαν σε ένα εξωτερικό χαράκωμα και γύρω του ΕΦΤΑ (7)!! διαφορετικά όπλα, όλα άδεια ..
Άγνωστο πως τον λένε, τι πρόλαβε να ζήσει, αν αγάπησε ποτέ, πόσους εχθρούς σκότωσε ..
΄Ηταν απλά ΕΛΛΗΝΑΣ. "
Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2021
Αγώνας, Αντίσταση , Νίκη
Θ. Μαλκίδης
Η 28η Οκτωβρίου αποτέλεσε μία σκληρή δοκιμασία του ελληνικού λαού.
Οι
αγώνες που έδωσε το Ελληνικό έθνος είχαν την μορφή άμυνας, αντίστασης, ή
απελευθέρωσης Ελληνικών εδαφών και Ελλήνων και τελικά την 28η Οκτωβρίου
οι Έλληνες και οι Ελληνίδες επέλεξαν την αξιοπρέπεια και την ελευθερία
από την ήττα και την ταπείνωση. Και μάλιστα έναντι ενός εχθρού με πολύ
περισσότερες και ποιοτικότερες δυνάμεις.
Είναι
γεγονός ότι η Ελλάδα, ως κράτος, δεν έχει κάτι σχεδόν τίποτα
ουσιαστικό για τους ήρωες που χάθηκαν. Και αναφερόμαστε στην ανάπαυση
των πάνω από 8.000 νεκρών Ελλήνων στρατιωτών. Σήμερα, οφείλουμε να
στηρίξουμε την περισυλλογή των οστών των Ελλήνων στρατιωτών και να
στηρίξουμε την κατασκευή των στρατιωτικών νεκροταφείων και την κατασκευή
κενοταφίων, προς τιμήν των ενδόξως πεσόντων στην Βόρεια Ήπειρο.
Είναι το ελάχιστο χρέος έναντι των ανθρώπων που έδωσαν τη ζωή τους, αντιστεκόμενοι στο φασισμό και την υποταγή.
Η συνέντευξή μου στον τηλεοπτικό σταθμό Θράκη ΝΕΤ
Η συνέντευξή μου στον τηλεοπτικό σταθμό Θράκη ΝΕΤ
Κηδεία αγνοούμενου στρατιώτη
Την 30η Οκτωβρίου 2021 ημέρα Σάββατο και ώρα 11 πμ στην εκκλησία του Αγίου Παντελεήμωνος στην Μακεδονίτισσα στη Λευκωσία θα γίνει η ιερή εξόδιος ακολουθία των οστών του δεκανέα Ττενεκετζή Γεώργιου του 251 τάγματος πεζικού από το Συριανοχώρι Μόρφου που μέχρι πρότινος θεωρείτο αγνοούμενος.
Μια εικαστική αναφορά στους ήρωες της εποποιίας του 1940-41
Μια εικαστική αναφορά στους ήρωες της εποποιίας του 1940-41 που θυσιάστηκαν για την πατρίδα και την ελευθερία.
Πέμπτη 28 Οκτωβρίου 2021
Για το μερτικό στον ήλιο
Θ. Μαλκίδης
Μέρες και ώρες που είναι να θυμηθούμε τι έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης στο Άξιον Εστί για την Νίκη του Ελληνισμού το 1940-1941, για το σήμερα και για το αύριο, για τον αέναο αγώνα μας, για το καθήκον μας απέναντι στην Πατρίδα μας :
....μονάχα εκείνος που παλεύει το σκοτάδι μέσα του, θα ‘χει μεθαύριο μερτικό δικό του στον ήλιο".
Η συνέντευξή μου στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΦΕΡΙΚΟΣ
28η Οκτωβρίου στο Αργυρόκαστρο
Ίσως μία από πιο σημαντικές στιγμές στη ζωή ! Πριν από 23 χρόνια, το 1998, στα ελληνικά χωριά της Βορείου Ηπείρου, εκεί που η "καρδιά" του ελληνισμού χτυπά καθαρά, δυνατά και αγνά. Παρόλην την φτώχεια και την ένδεια η (ενθουσιώδης) υποδοχή που μας επιφύλαξαν οι εκεί αδερφοί μας, εμάς τους Ελλαδίτες, ήταν κάτι παραπάνω από υπέροχη!!
Οι συνεργάτες των κατακτητών Τσάμηδες και οι Έλληνες στρατιώτες του έπους του 1940
Θεοφάνης Μαλκίδης
ΟΙ ΤΣΑΜΗΔΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΑΦΗΣΟΥΝ ΝΑ ΕΚΤΑΦΟΥΝ ΤΑ ΟΣΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΩΝ ΤΟΥ 1940! Η συνέντευξή μου στο ραδιοφωνικό σταθμό Escaliber
«Όποιος ελέγχει το παρελθόν, ελέγχει το μέλλον . Όποιος ελέγχει το παρόν, ελέγχει το παρελθόν».
«Όποιος ελέγχει το παρελθόν, ελέγχει το μέλλον.
H απελευθέρωση της Πρέβεζας
Πηγή εικόνας: balkanwars.gr
Η Πρέβεζα στις 20-10-1912 είναι πλέον περικυκλωμένη από Ελληνικά στρατεύματα που ήρθαν από τη Φιλιππιάδα. Προηγήθηκε μια μάχη με την Τουρκική φρουρά στη Νικόπολη, η οποία και τράπηκε σε φυγή. Ο Τούρκος Ταγματάρχης Διοικητής της δύναμης Πρέβεζας Mehmet Asaf, δεν πανικοβάλλεται και όπως γράφουν τα ιστορικά αρχεία «επιμένει να αμυνθεί μέχρις ενός. Μόνον κατόπιν επιμόνων πιέσεων που εδέχθη εις την σύσκεψιν που εγένετο εις τό παραλιακόν Τουρκικόν Λιμεναρχείον, αλλάζει γνώμιν και αποφασίζει την ειρηνικήν παράδοσιν της πόλεως».
Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2021
Ανθυπολοχαγός Θεόδωρος Κανδηλάπτης : Άσμα ηρωικό και πένθιμο για το χαμένο ανθυπολοχαγό...
Θ. Μαλκίδης
Ανθυπολοχαγός Θεόδωρος Κανδηλάπτης:Πόντος-Έβρος-Βόρειος Ήπειρος.
Ο Ανθυπολοχαγός Θεόδωρος Κανδηλάπτης, τέκνο του σπουδαίου Πόντιου εκπαιδευτικού και συγγραφέα Γεωργίου Κανδηλάπτη .
( Κάνις) γεννήθηκε την 1η Ιανουαρίου 1918 στην Αργυρούπολη. Στα εξήμισι χρόνια του έχοντας ζήσει μαζί με την οικογένειά του τη Γενοκτονία, μέσω Τραπεζούντας, έφτασε στην Αλεξανδρούπολη τον Ιούνιο του 1924. Εισήχθη στη Σχολή Ευελπίδων και όταν έγινε η εισβολή των Ιταλών φασιστών ήταν δύο μηνών Ανθυπολοχαγός, όταν στάλθηκε στην πρώτη γραμμή του μετώπου. Αρχικώς υπηρέτησε στο 7ο Σύνταγμα και μετά ως Διοικητής Λόχου του 28ου Συντάγματος. Ο γενναίος Πόντιος Ανθυπολοχαγός, πέρασε στην αθανασία, μαχόμενος στο ύψωμα Μπούμπεσι της Κλεισούρας την 28η Φεβρουαρίου 1941.
Παιδιὰ ...γίγαντες (Διήγημα γιὰ τὴν δράση τῶν παιδιῶν στὸ Ἔπος τοῦ 1940)
Πάνω στὰ βουνὰ τῆς Πίνδου, ποὺ ἀγναντεύουν τὴ Βορειοηπειρωτικὴ γῆ, βρίσκεται τὸ μικρὸ ἀκριτικὸ χωριό. Οἱ ἄνθρωποι ποὺ ζοῦν ἐκεῖ καλλιεργοῦν τὴ γῆ καὶ βόσκουν ξένοιαστοι τὰ γιδοπρόβατά τους. Ὅμως, τοῦτοι οἱ φιλήσυχοι ἄνθρωποι ἀγαποῦν μ’ ὅλη τὴ φλόγα τῆς καρδιᾶς τους τὴν Πατρίδα τὴν Ἑλλάδα ! Πιστεύουν ὅτι ὁ Θεὸς τοὺς ἔφερε ἐδῶ ψηλά, νὰ χτίσουν τὰ σπίτια τους, γιὰ νὰ γίνουν οἱ ἄγρυπνοι φρουροί, ποὺ θὰ προστατέψουν τὰ ἱερὰ χώματα τῆς ματοβαμμένης γῆς μας. Τούτη ἡ φλόγα γιὰ τὴν πατρίδα, μεταλαμπαδεύεται ἀπὸ γενιὰ σὲ γενιά.
Ταμάμα: η ιστορία ενός κοριτσιού που χάθηκε στο διωγμό του Ποντιακού Ελληνισμού
Η Ταμάμα είναι η ιστορία ενός κοριτσιού που χάθηκε στο διωγμό του
Ποντιακού ελληνισμού. Κουρελιασμένα και νηστικά προσφυγόπουλα που
τριγυρνούσανε χαμένα, έβρισκαν να φωλιάσουν σε σπλαχνικά τούρκικα
σπίτια. Οι τούρκικες οικογένειες που τα έκαναν δικά τους και οι
ελληνικές που τα είχαν χάσει, δεν μιλούσαν για το περιστατικό. Έτσι και η
Ταμάμα, το 1916 βρήκε καταφύγιο σε μια τουρκική οικογένεια, αλλά στα
γεράματα της άρχισα να μιλάει την μητρική της γλώσσα και να ζητάει να
πάει στο χωρίο της, γεγονός που σηματοδοτεί την περίτρανη απόδειξη ότι η
ταυτότητα δεν χάνεται ως το τέλος της ζωής. Περιμένοντας τα Σύννεφα
(πρωτότυπος τίτλος στα τουρκικά Bulutlari beklerken, στα αγγλικά Waiting
for the Clouds) είναι ο τίτλος κινηματογραφικής ταινίας, σε σκηνοθεσία
της Γιεσίμ Ουστάογλου (YESIM USTAOGLU), παραγωγή του 2004. Η ταινία έχει
ως θέμα την πολιτική καταπίεση του πρόσφατου παρελθόντος στην Τουρκία
και τις συνέπειες του διωγμού των Ελλήνων Ποντίων.
Tο σενάριο της ταινίας βασίζεται στο μυθιστόρημα «Ταμάμα» του Γιώργου Ανδρεάδη.
H Ουστάογλου επέλεξε ηθοποιούς με κριτήριο να αισθάνονται την ιστορία
και να έχουν ένα παρόμοιο παρελθόν με τους χαρακτήρες του σεναρίου. Έτσι
οι περισσότεροι από τους ηθοποιούς είναι ερασιτέχνες από τη
βορειοανατολική Τουρκία ενώ άλλοι είναι Έλληνες ποντιακής καταγωγής από
την Θεσσαλονίκη.
Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2021
Ο Άγιος Δημήτριος
Στις αρχές του 4ου αιώνα ο Χριστιανισμός, παρά τους διωγμούς και τα μαρτύρια των πιστών του, είχε εξαπλωθεί ευρύτατα, όταν ο Γαλέριος και ο Διοκλητιανός - παρακινημένος από τον πρώτο - διέταξαν τους φοβερούς τελευταίους διωγμούς. Στην εποχή τους "εποχή των μαρτύρων" όπως ονομάστηκε, το έτος 303 ή 305 μαρτύρησε και ο Άγιος Δημήτριος.
Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021
Κηδεία των μέχρι πρότινος αγνοούμενων Νικόλαου Νικολάου και Ανδρέα Παναγή
Από τον Ιερό Ναό Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στην Λεμεσό τελέστηκε, η κηδεία του έφεδρου στρατιώτη της 173 Μοίρας Αντιαρματικού Πυροβολικού Νίκου Νικολάου από τον Άγιο Θεόδωρο Καρπασίας. Μετά την κατάληψη της Αμμοχώστου μαζί με τον συμπολεμιστή του Γεώργιο Χατζηχαραλάμπους από τα Λεύκαρα δολοφονήθηκαν άνανδρα από τους εισβολείς στην περιοχή του Αγίου Μέμνωνα, ενώ προσπαθούσαν να βοηθήσουν ζεύγος ηλικιωμένων να διαφύγει.
Ποιo το όφελος ;
" Ποιo το όφελος αν δημιουργείς πολλούς φτωχούς με την εκμετάλλευση και κατόπιν ανακουφίζεις έναν με την ελεημοσύνη;
Μανώλης Ανδρόνικος
Ο Μικρασιάτης Μανόλης Ανδρόνικος, ο σπουδαίος Αρχαιολόγος και Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης γεννήθηκε στις 23 Οκτωβρίου 1919 στην Προύσα της Βιθυνίας. Ήρθε πρόσφυγας βρέφος δύο ετών στην Ελλάδα το 1922 και ήταν αυτός που, στις 8 Νοεμβρίου 1977, ξανάφερε στον ήλιο της Μακεδονίας το βασιλιά της Φίλιππο τον Β΄, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2021
Χωρίς μνήμη δεν μπορεί να ζήσει ο άνθρωπος: Η Επανάσταση του 1821
Θεοφάνης Μαλκίδης
Η Επανάσταση του 1821
Μέρος της ομιλίας στην εκδήλωση που οργάνωσε ο Μορφωτικός Σύλλογος Κοκκινοχώματος Καβάλας για την επέτειο των 200 ετών από την Εθνική μας Παλιγγενεσία.
Η συμβολή των Ελλήνων του Πόντου στην Επανάσταση του 1821 και την απελευθέρωση της πατρίδας μας, αποτελεί, ίσως, ένα από τα πιο αποσιωπημένα κομμάτια της νεότερης ιστορίας μας.
Εντούτοις η πραγματική διάσταση της καθοριστικής και πρωταγωνιστικής συμβολής των Ελλήνων που έδρασαν στη Ρωσία και οι περισσότεροι ήταν Ποντιακής καταγωγής, και χρηματοδότησαν, οργάνωσαν και πολέμησαν για την ελευθερία, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.
Η Επανάσταση του 1821
Μέρος της ομιλίας στην εκδήλωση που οργάνωσε ο Μορφωτικός Σύλλογος Κοκκινοχώματος Καβάλας για την επέτειο των 200 ετών από την Εθνική μας Παλιγγενεσία.
Η συμβολή των Ελλήνων του Πόντου στην Επανάσταση του 1821 και την απελευθέρωση της πατρίδας μας, αποτελεί, ίσως, ένα από τα πιο αποσιωπημένα κομμάτια της νεότερης ιστορίας μας.
Εντούτοις η πραγματική διάσταση της καθοριστικής και πρωταγωνιστικής συμβολής των Ελλήνων που έδρασαν στη Ρωσία και οι περισσότεροι ήταν Ποντιακής καταγωγής, και χρηματοδότησαν, οργάνωσαν και πολέμησαν για την ελευθερία, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.
Αρχικά, ο Ηλίας Κανδήλης, ιδρυτής του Φροντιστηρίου της
Χερσώνας στη νότια Ρωσία, ο οποίος αφήνει στον Αλέξανδρο Υψηλάντη 5.000 ρούβλια, για τους
σκοπούς της Φιλικής Εταιρείας, ο Ιάκωβος Γρηγοράντης, γενικός «αρχιμεταλλουργός» των μεταλλείων
της Αργυρούπολης, καθώς και η μεγάλη ποντιακή οικογένεια των Μουρούζηδων είναι λίγα μόνο από τα παραδείγματα των Ποντίων, που ενίσχυσαν με διάφορους τρόπους τον αγώνα.
Το 1814 όταν ιδρύεται η Φιλική Εταιρεία, στην Οδησσό, η πόλη κατοικείται από 4000 Έλληνες, εκ των οποίων το 80% είναι Πόντιοι. Μεταξύ των μυημένων, φαίνεται να συμπεριλαμβάνονταν και κρυπτοχριστιανοί, ενώ σημαντική εκπρόσωπος της Ποντιακής συμμετοχής υπήρξε η οικογένεια των Yψηλαντών, η οποία θυσίασε θέσεις, πλούτο, καριέρα για να μπει μπροστά στον αγώνα Ελευθερίας.
Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης μαζί με τα αδέλφια του πολεμά στο Δραγατσάνι. Προδομένος από εχθρούς και φίλους, φυλακίζεται και πεθαίνει λησμονημένος στη Βιέννη το 1828. Η συμβολή όμως του αρχηγού της Επανάστασης είναι αναμφισβήτητη. Και αυτό οφείλουμε να πράττουμε από εδώ και πέρα αναδεικνύοντας συνεχώς την δράση του Αλέξανδρου Υψηλάντη.
Ο αδελφός του Δημήτριος συνεχίζει την πατριωτική παράδοση της οικογένειας. Μη λησμονούμε ότι ο παππούς τους Αλέξανδρος Υψηλάντης, καρατομήθηκε από τους Οθωμανούς, όντας ηγεμόνας στη Μολδοβλαχία.
Ο Δημήτριος Υψηλάντης με την έναρξη της επανάστασης ανέλαβε να αντιπροσωπεύσει τον αδερφό του, Αλέξανδρο Υψηλάντη, ως πληρεξούσιος του Γενικού επιτρόπου Αρχής στο Μοριά. Στις 20 Ιουνίου του 1821 ανέλαβε την αρχιστρατηγία των επαναστατών και προσπάθησε να οργανώσει τακτικό στρατό. Η προσπάθεια του όμως να περιορίσει την ισχύ των κοτζαμπάσηδων είχε σαν αποτέλεσμα την εκδίωξη του. Ο λαός απαίτησε την αποκατάσταση του και ύστερα από προσπάθειες του Κολοκοτρώνη επανήλθε. Κατά τη διάρκεια του Αγώνα έλαβε μέρος στην πολιορκία του Ναυπλίου και του Άργους, στην εκστρατεία εναντίον της Αθήνας, στη μάχη των Δερβενακίων, στη μάχη στους Μύλους μαζί με το Μακρυγιάννη και στην μάχη στη Πέτρα, η οποία ήταν η τελευταία της Επανάστασης. Ένας Πόντιος, ο Αλέξανδρος Υψηλάντης άρχισε την Επανάσταση και ένας άλλος Πόντιος, ο αδελφός Δημήτριος την τελείωσε. Για να τιμηθεί ο Υψηλάντης, το φιλελληνική κίνημα τις ΗΠΑ, έδωσε το 1826 το όνομά του σε μία πόλη στο Μίσιγκαν.
Η γνώση της συμβολής των Ποντίων στην ελληνική επανάσταση αποτελεί ένα χρέος το οποίο πρέπει να υλοποιηθεί μέσα από την εκπαίδευση, τα σωματεία, τους φορείς. Είναι ένα χρέος προς τους Έλληνες της Ανατολής, το οποίο πρέπει να περάσει και σε άλλες, πρόσφατες συνιστώσες της ιστορίας τους, όπως είναι η Γενοκτονία. Για αυτήν που πρέπει να αγωνιστούν όλοι μέχρι την αναγνώριση από το θύτη και τελική δικαίωση.
Η ομιλία μου