Θεοφάνης Μαλκίδης
Ρωμηοσύνη: Από τον Μέγα Κωνσταντίνο, τον Ιωάννη Βατάτζη και τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, μέχρι τον Κολοκοτρώνη και τον Μακρυγιάννη.
«Σίτ'ἀναγνώθ' σίτ' ἀνακλαίγ' σίτ' ἀνακρούγ' τὴν καρδίαν.
Νὰ ἀοιλλῆ ἐμᾶς νὰ βάϊ ἐμᾶς ἡ Ρωμανία πάρθεν».
Κ. Καβάφης «Πάρθεν»
«Ἡ ρωμηοσύνη ἔν φυλὴ συνώκαιρη τοῦ κόσμου, κανένας δὲν εὑρέθηκεν γιὰ νὰ τὴν ἠξηλείψῃ κανένας γιατὶ σκέπει την ποὺ τ᾽ ἅψη ὁ Θεός μου ἡ Ρωμηοσύνη ἔν νὰ χαθῇ, ὅντας ὁ κόσμος λείψῃ!»
"Ἡ 9η Ἰουλίου τοῦ 1821 ἐν Λευκωσίᾳ (Κύπρου)", Β. Μιχαηλίδης
«Η Ρωμανία κι αν πέρασεν ανθείν και φέρει και άλλον».
Ανώνυμου Ρωμηού.
Είναι αυτονόητο ότι το να αναλυθούν και να μπουν όρια στην έννοια της Ρωμηοσύνης είναι πολύ δύσκολο. Είναι όμως κατανοητό, πέρα από επιφυλάξεις και διαφορετικές απόψεις, ότι οι έννοιες αυτές και ό,τι σ΄ αυτές εμπεριέχονται, αποτελούν σημαντικά τεκμήρια ύπαρξης, επιβίωσης και συνέχειας του λαού μας. Με αυτές κινήθηκε στην ιστορική του πορεία για να σχεδιάσει και να υλοποιήσει την ταυτότητά του, αυτές επικαλέστηκε για να επιβιώσει σε δύσκολες περιόδους και να συνεχίσει. Μία κληρονομιά η οποία κάτω από συνθήκες «ελευθερίας» δυστυχώς χάθηκε, όταν έγινε η επιλογή για να στηριχθούν έννοιες και όροι ξένοι με την πραγματικότητα και την ιστορία. Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση της εχθρότητας και της αποποίησης του όρου της Ρωμηοσύνης είναι η εικόνα που μεταφέρθηκε για το Βυζάντιο, την ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, τη Ρωμανία.
Η Ρωμηοσύνη αποτελεί μία ευρεία έννοια που μας συνδέει με το χθες και μας οδηγεί στο αύριο. Με στοιχεία ιστορίας, γλώσσας, πολιτισμού και πολιτικού βίου, κοινής πορείας, βιωμάτων και στόχων. Η Ρωμηοσύνη είναι η έκφραση της εθνικής συνέχειας, της χριστιανικής οικουμενικότητας, το σύμβολο αλήθειας, δηλαδή της μη λήθης.
Όπως σημειώνει σχετικά ο Φώτης Κόντογλου, «…. Η Ρωμιοσύνη βγήκε από το Βυζάντιο ή, για να πούμε καλύτερα, το Βυζάντιο στα τελευταία χρόνια του στάθηκε η ίδια η Ρωμιοσύνη…... Η Ρωμιοσύνη είναι η πονεμένη Ελλάδα…. Ωστόσο, μ’ όλο που κόπηκε το μεγάλο εκείνο δέντρο της Ρωμιοσύνης, η φύτρα σώθηκε και πέταξε καινούργιους βλαστούς, που λουλουδίσανε, κι ας πλάκωνε τον ραγιά η φοβέρα του θανάτου.
Ο ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΜΑΛΚΙΔΗΣ γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη από γονείς πρόσφυγες από την Αδριανούπολη της ανατολικής Θράκης. Είναι διδάκτωρ Κοινωνικών Επιστημών και διδάσκει στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Ως Μέλος της Διεθνούς Ένωσης Ακαδημαϊκών για την μελέτη των γενοκτονιών, έχει πραγματοποιήσει παρεμβάσεις για την αναγνώριση της γενοκτονίας των Ελλήνων, και για τη δραστηριότητά του έχει τιμηθεί από διάφορους φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο Θεοφάνης Μαλκίδης θα μιλήσει στην εκδήλωση: «Τι είναι η ρωμιοσύνη ; Από το Μέγα Κωνσταντίνο και τον Ιωάννη Βατάτζη στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο και το Μακρυγιάννη».
Την εκδήλωση οργανώνει η Ιερά Μητρόπολη Τρίκκης & Σταγών, το σωματείο «Ενωμένη Ρωμιοσύνη» και η «Εύξεινος Λέσχη Ποντίων & Μικρασιατών Ν. Τρικάλων», το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2011 στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου «Άγιος Βησσαρίων» της Ιεράς Μητροπόλεως Τρίκκης & Σταγών (είσοδος παραποταμίως) στις 19:30 μ.μ.
Στην εκδήλωση θα παρουσιαστεί και το βιβλίο του Πόντιου αντάρτη Παντελή Αναστασιάδη (Παντέλ- Αγά) που εξιστορεί το αντάρτικο και τη συνέχεια της Ρωμηοσύνης στα Ποντιακά βουνά.