Θεοφάνης Μαλκίδης
Δεκαέξι χρόνια μετά τη σύλληψη του Αμπντουλάχ Οτζαλάν, το κουρδικό ζήτημα παραμένει ζωντανό και επίκαιρο.
Χιλιάδες άνθρωποι μεταπολεμικά, πολιτικοποιήθηκαν με τα μεγάλα απελευθερωτικά και αντιαποικιοκρατικά κινήματα της Αφρικής και της Ασίας, δημιουργώντας και ενεργοποιώντας τα πολιτικά, δημοκρατικά και διεθνιστικά τους αντανακλαστικά. Στις δεκαετίες του 1980 και 1990, λαοί όπως ο ελληνικός αναζήτησε και πέτυχε την πολιτικοποίησή του με ένα απελευθερωτικό κίνημα στα ανατολικά του. Το κουρδικό κίνημα που αναδείχθηκε σ΄ αυτές τις δεκαετίες ώθησε, συγκίνησε, ριζοσπαστικοποίησε και συνεπήρε την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων και Ελληνίδων.
Με
την έναρξη του ένοπλου αγώνα στην
Τουρκία από τους Κούρδους το 1984, με τη
δολοφονία χιλιάδων Κούρδων στο Ιράκ
στα τέλη της δεκαετίας του 1980, με τις
ειδήσεις για την καταπίεση των Κούρδων
του Ιράν και της Συρίας, ο ελληνικός
λαός επανασυνδέθηκε μετά από χιλιάδες
χρόνια τον Κουρδικό λαό- ο Ξενοφώντας
αναφέρεται στους Καρδούχους- ωθώντας
να στηρίξει ποικιλοτρόπως τα κινήματα
κοινωνικής και εθνικής απελευθέρωσης.
Μάλιστα ο ελληνικός λαός στην αλληλεγγύη του στον αγώνα του κουρδικού λαού για απελευθέρωση, είχε και ένα θύμα, το Θεόφιλο Γεωργιάδη, μέλος της Κυπριακής επιτροπής Αλληλεγγύης στο Κουρδιστάν ο οποίος δολοφονήθηκε, λόγω της δράσης του, το 1994.
Μάλιστα ο ελληνικός λαός στην αλληλεγγύη του στον αγώνα του κουρδικού λαού για απελευθέρωση, είχε και ένα θύμα, το Θεόφιλο Γεωργιάδη, μέλος της Κυπριακής επιτροπής Αλληλεγγύης στο Κουρδιστάν ο οποίος δολοφονήθηκε, λόγω της δράσης του, το 1994.
Η
σύλληψη του Αμπντουλάχ Οτζαλάν το 1999,
δημιούργησε οπωσδήποτε πολλά νέα
δεδομένα για το μέλλον του κουρδικού
ζητήματος, δεδομένα που αναδείχθηκαν
πιο έντονα μετά την εισβολή των ΗΠΑ στο
Ιράκ το 2003 και τη οικοδόμηση μίας
ομόσπονδης κουρδικής κρατικής δομής.
Ταυτόχρονα η μετατροπή της θανατικής
ποινής του Οτζαλάν σε ισόβια κάθειρξη,
οι ολοένα περισσότερες φωνές σε όλο
τον κόσμο, ακόμη και στην Τουρκία που
ζητούν πολιτική λύση για το Κουρδικό,
δίνουν νέες προοπτικές για το μέλλον.
Το Κουρδικό ζήτημα αποτελεί μία πολύ σημαντική παράμετρος της περιοχής που περιλαμβάνει αρχικά την Τουρκία, στη συνέχεια το Ιράκ, στην ομόσπονδη Κουρδική οντότητα, στο Ιράν και βεβαίως στη Συρία, στο αγωνιζόμενο Κόμπανι.
Και αυτό όχι μόνο γιατί σ’ αυτά τα κράτη οι Κούρδοι αποτελούν ένα μεγάλο μέρος του συνολικού πληθυσμού των παραπάνω κρατών και η παρουσία τους είναι αδιάλειπτη εδώ και χιλιάδες χρόνια, αλλά γιατί οι Κούρδοι αποτελούν πλέον κεντρική συνιστώσα των μελλοντικών εξελίξεων στην περιοχή. Αυτό φαίνεται στο Ιράκ, στη θέληση των Κούρδων της Τουρκίας να συνεχίσουν την προσπάθειά τους με ένοπλη πάλη και πολιτική δραστηριοποίηση, στον πολιτικό αγώνα των Κούρδων του Ιράν, στην ένοπλη αντίσταση στη Συρία, δεδομένα που συγκροτούν προϋποθέσεις υλοποίησης δημιουργίας Κουρδικού κράτους, του οράματος δηλαδή εκατομμυρίων Κούρδων σε όλον τον πλανήτη.
Η σύλληψη του Οτζαλάν πριν 16 χρόνια, δεν κατέστειλε το κουρδικό κίνημα όπως (θα) ήθελαν κάποιοι, το αντίθετο μάλιστα το κουρδικό ζήτημα είναι ανοιχτό και θα επηρεάσει τις άμεσες εξελίξεις στην περιοχή μας, από την Τουρκία μέχρι τη Συρία.
Το πανανθρώπινο αγαθό της ελευθερίας θα έρθει και για τους Κούρδους, τους Καρδούχους του Ξενοφώντα.
(Βλ.
και το βιβλίο του αντιπροσώπου
του Κουρδικού Εθνικού Κογκρέσου στο
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Ahmet
DereΟι Κούρδοι. Ένας λαός
που δεν μπορεί να
αμφισβητηθεί η ύπαρξή του.
αμφισβητηθεί η ύπαρξή του.
Πρόλογος
Μιχάλης Χαραλαμπίδης. Εισαγωγή
Θεοφάνης Μαλκίδης
Αθήνα: εκδ. Γόρδιος, τηλ. 210-8252279 , e-mail: gordiosbooks@yahoo.gr