Πέμπτη 23 Ιουνίου 2016

Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας και Ρωμανίας



Θ. Μαλκίδης 

Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας και Ρωμανίας 

Ο Άγιος Ευγένιος στην Τραπεζούντα ως πολιούχος της αλλά και σε ολόκληρο τον Πόντο, τη Ρωμανίας, τιμούνταν δύο φορές κάθε έτος. Η πρώτη ήταν η 21η Ιανουαρίου, η ημέρα δηλαδή που μαρτύρησε, μαζί με τους συναθλητές του Ουαλλεριανό, Κάνδιδο και Ακύλα. 

Η δεύτερη ήταν στις 24 Ιουνίου, όταν τιμούνταν η ημέρα γέννησής του, όταν συγκεντρωνόταν στην πρωτεύουσα του Πόντου, Έλληνες και Ελληνίδες και πολλοί άλλοι λαοί από όλη την περιοχή. 

Ο ελληνικός πολιτισμός, η Ορθοδοξία, ο Πόντος, η Ρωμανία της φιλοκαλίας, πανηγύριζε τον Άγιο Ευγένιο, μέχρι που ο πολιτισμός και η Ορθοδοξία συνάντησαν τη βαρβαρότητα και η φιλοκαλία την καταστροφή, η ζωή την ιδεολογία του θανάτου και ο Άγιος Ευγένιος, έμεινε μόνος του στην Τραπεζούντα της Ρωμανίας... 

Αυτά μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν ο Άγιος Ευγένιος ξαναέγινε σύμβολο στον τόπο που κατέφυγαν πολλοί διασωθέντες της Γενοκτονίας, της βαρβαρότητας και ειδικότερα στη Θράκη και τη νέα πόλη, τη Ρωμανία. 



Στην εορτή του Αγίου Ευγενίου, το καλοκαίρι του 1995 βρεθήκαμε σε μία ιστορική στιγμή όταν εδώ δίπλα στην αρχαία Μαρώνεια, θεμελιώθηκε η εκκλησία του Αγίου Ευγενίου και ξεκίνησε η υλοποίηση της ιδέας του Μιχ. Χαραλαμπίδη για την οικοδόμηση της Ρωμανίας. Μετά ήρθε η σημαντική πρωτοβουλία, ιστορική μπορεί να χαρακτηριστεί, των 204 τότε μελών του Ελληνικού Κοινοβουλίου που υπέγραψαν την πρόταση νόμου για τη δημιουργία του οργανισμού για την υλοποίηση του εγχειρήματος, εγχείρημα όμως το οποίο υπονομεύτηκε από μηχανισμούς που οδήγησαν τον Ελληνισμό στην πνευματική και οικονομική χρεοκοπία. Αρκετοί από τους υπονομευτές, υπάλληλοι του κράτους που έφτασε ακόμη και στην άρνηση της Γενοκτονίας, παραμένουν και σήμερα ενεργοί στην παρά φύσιν αυτή υπηρεσία.......

Σήμερα με τη βοήθεια του Αγίου Ευγενίου βρισκόμαστε μπροστά σε μία σχεδόν ολοκληρωμένη εκκλησία, όχι όμως και σε μία πόλη -πρότυπο για την πατρίδα μας, η οποία έχει καταστραφεί από το μπετόν και τώρα ξανακαστρέφεται από την κρίση, τον πνευματικό μαρασμό και την πτώχευση.

Η ολοκλήρωση του ναού και η έναρξη εργασιών της Ρωμανίας, θα πρέπει να είναι η υπόσχεση στον άγιο Ευγένιο, στις ψυχές των ανθρώπων μας που χάθηκαν στη Γενοκτονία, που χαίρονται όμως γιατί τους θυμόμαστε, στους Έλληνες και στις Ελληνίδες, που θέλουν να ξανανιώσουν την Ελληνικότητα, ως ευγενική έκφραση βίου και όχι ως ζούγκλα. 

Οι άνθρωποι που βρίσκονται στη Ρωμανία και τον Άγιο Ευγένιο και πολλοί άλλοι που έχουμε τη σκέψη τους μαζί μας, είναι αυτοί που συνεχίζουν τη ιστορική και διαρκή σχέση εκκλησίας και λαού, λαού και εκκλησίας. Αυτοί που αγωνίζονται για τη Ρωμανία και τον πολιούχο της Άγιο Ευγένιο, για να ξανακάνουν την Ελλάδα, Ελλάδα. 
Σήμερα οφείλουμε, για πολλούς και εύλογους λόγους, να παρακαλέσουμε τον Άγιο Ευγένιο, παραφράζοντας τα λόγια του ιερέα από το Σοχούμι, την αρχαία Διοσκούρια, όταν πρόσφυγας αντίκρισε το 1919 τις ελληνικές ακτές- το αναφέρει ο Καζαντζάκης στο “ταξίδι τον Καύκασο”: 
«Άγιε Ευγένιε βοήθησέ μας να κάνουμε τις πέτρες και τα ξύλα, εκκλησιές και σχολειά».






Τρίτη 21 Ιουνίου 2016

Θράκη:Για ένα νέο ιστορικό και πολιτικό αλφάβητο


Θ. Μαλκίδης 

Θράκη:Για ένα νέο ιστορικό και πολιτικό αλφάβητο


Κάθε νέα συνεισφορά, κάθε κείμενο και βιβλίο, προσπάθεια και  αναφορά, στην ιδιαίτερη μας πατρίδα, τη Θράκη, είναι μία ψηφίδα που  σχηματίζει  ξανά το μεγάλο και πλούσιο ψηφιδωτό που καταστράφηκε το 1922. Το ψηφιδωτό το οποίο προσπαθούν θεσμοί, πρόσωπα, σύλλογοι να συνθέσουν ξανά, για να επανέλθει η μνήμη,  για να δημιουργηθεί ένα νέο ιστορικό και πολιτικό αλφάβητο που  τόσο στερήθηκε η Θράκη και το έχει τόσο ανάγκη. 

Κάθε κείμενο για τη Θράκη, μετά από χρόνια στο παρασκήνιο, μετά από την απουσία από την επίσημη πολιτική παιδεία και ιστορία, φέρνει στο πεδίο της σκέψης μας την καταγωγή μας, την κληρονομιά μας, την ταυτότητά μας, τα αιτήματά μας για το μέλλον. Ανάπτυξη και αντίσταση στον τουρκικό εθνικισμό, ανάδειξη της ιστορικής και πολιτικής μας παιδείας.

Κάθε νέα συγκροτημένη αναφορά στην ιδιαίτερη πατρίδα μας τη Θράκη είναι καθοριστική,  αφού μέσα από ένα πολιτικό και ιστορικό αλφάβητο, μέσα από ένα κατεργασμένο λόγο και κυρίως πράξη, μπορούμε  από το χώρο των συναισθημάτων και της συγκινησιακής φόρτισης, του χορού και του τραγουδιού ως αποκλειστικού τρόπου προσέγγισης της Θράκης και των άλλων πατρίδων της καθ΄ ημάς Ανατολής, να περάσουμε στη δυναμική, παραγωγική, ζωντανή και δημιουργική μνήμη. Είναι  χρέος μας σήμερα να συνεχίσουμε και να αναδείξουμε τη Θρακική αυτογνωσία, για την ανάκτηση της μνήμης, για την αλήθεια, δηλαδή τη μη λήθη.

Με αφορμή το 8ο Πανθρακικό Αντάμωμα που θα γίνει στον Απαλό Αλεξανδρούπολης στις 24, 25 και 26 Ιουνίου 2016,  ο Λαογραφικός Πολιτιστικός Σύλλογος Απαλού Αλεξανδρούπολης "Ο ΦΑΡΟΣ", ανέλαβε την πρωτοβουλία για να εκδώσει το βιβλίο- πρόταση του Θ. Μαλκίδη, για ένα νέο ιστορικό και πολιτικό αλφάβητο για τη Θράκη. 

Είναι μία πρόταση αυτογνωσίας και αυτοσεβασμού της Θρακικής ταυτότητας,  μία πρωτοβουλία συμπόρευσης της  ιστορίας με  το μέλλον της Θράκης.