Η Προϊστορία μιας ένδοξης εδώ και (τουλάχιστον) 3.000 χρόνια περιοχής, του Παγγαίου, ξαναζωντανεύει στις 6 Ιανουαρίου στο χωριό μας, τη Νικήσιανη Καβάλας -το πιο ιστορικό ντόπιο κεφαλοχώρι του Παγγαίου που κρατάει ανέπαφη την παράδοσή του.
Το δρώμενο των "Αράπηδων", των τρομερών ζωόμορφων κουδουνοφόρων, αναβιώνει από τις 12 το μεσημέρι (και για περίπου τρεις ώρες, στο κέντρο του χωριού μας, στο Δημοτικό Σχολείο Νικήσιανης) ως απόηχος των διονυσιακών μυστηρίων και γιορτών της βαθιάς αρχαιότητας, χάρη στον ενθουσιασμό και στο μεράκι των νέων της Νικήσιανης, με την οργάνωση του Πολιτιστικού μας Συλλόγου "Ο Αράπης".
Με την αναβίωση του εθίμου μας κλείνει ο κύκλος του εορταστικού χριστιανικού "Δωδεκαημέρου" (Χριστουγέννων - Πρωτοχρονιάς - Θεοφανείων), αποτίοντας φόρο μνήμης στους μακρινούς προγόνους μας, τις περίφημες γενναίες θρακικές φυλές των Σατρών, Σάϊων και Βησσών που ζούσαν και δημιουργούσαν ακριβώς εδώ, στο Παγγαίο, λατρεύοντας (προχριστιανικά) τον Απόλλωνα (με πρώτο υμνωδό του τον θρυλικό Ορφέα) και τον Διόνυσο.
Σηματοδοτώντας το πέρασμα από τον Χειμώνα (Θάνατο και Σκοτάδι) στην Άνοιξη (Ανάσταση και Φως), οι γιορτές των "Αράπηδων" της Νικήσιανης είναι οι μοναδικές τραγικού χαρακτήρα και περιεχομένου (σε αντίθεση με άλλες ανάλογες, σε γειτονικές μας ή άλλες περιοχές, που είναι κωμικές). Και η αναπαράστασή τους είναι σχεδόν κατά γράμμα η αναβίωση σχετικού δρώμενου που κατέγραψε ο αρχαίος Αθηναίος στρατηγός και ιστορικός συγγραφέας Ξενοφών, που το 400 π.Χ. αναφέρεται στο διάσημο έργο του "Κύρου Ανάβασις", με (ανατριχιαστικές) λεπτομέρειες, σε ό,τι εκτυλίχθηκε μπροστά του από ομάδα Θρακών του στρατού του, με εικονική μονομαχία, "θάνατο" και "ανάσταση" του αρχηγού τους εν μέσω πανηγυρισμών. Ό,τι ακριβώς αναβιώνει στη Νικήσιανη, δηλαδή, κάθε χρόνο -παρά τον πολύχρονο διωγμό του εθίμου (ως "ειδωλολατρικού"!) από στενόμυαλους και αδαείς παράγοντες της τοπικής χριστιανικής Εκκλησίας!
Πιστεύετε πως είναι τυχαίο ότι το έθιμο των "Αράπηδων" ζει και συνεχίζεται αδιάλειπτα μέσα σε τρεις χιλιετίες στον ίδιο τόπο -τη Νικήσιανη του Παγγαίου;
Ελάτε, λοιπόν, αύριο να το παρακολουθήσετε με τα μάτια σας και να πειστείτε! Μετά το δρώμενο ακολουθεί, φυσικά, γλέντι με "ζωντανή" μουσική, χορούς και πάνδημη συμμετοχή, με τοπικό κρασί και τσίπουρο! Έτσι, τιμάμε τον Διόνυσο (τον αρχαίο θεό του κρασιού και του γλεντιού) στον τόπο όπου τιμήθηκε και δοξάστηκε για χιλιάδες χρόνια από τους προγόνους μας, έτσι τιμάμε τη μοναδική παράδοσή μας!