Το Σύνταγμα των Ελλήνων στο άρθρο 16 παράγραφος 2 αναφέρει τα εξής: «H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες». Το παραπάνω απόσπασμα από το Σύνταγμα είναι σαφές, όπως δυστυχώς το ίδιο σαφή από την αντίθετη όμως πλευρά είναι και τα δεδομένα στα σχολικά βιβλία της ιστορίας για το ζήτημα της Γενοκτονίας.
Ενδεικτικά στο βιβλίο της ιστορίας της τρίτης λυκείου το κεφάλαιο για τη Γενοκτονία των Ελλήνων που υπήρχε βγήκε εκτός ύλης.
Ειδικότερα οι σελίδες 253–255, το κεφάλαιο «η μεθοδευμένη εξόντωση (γενοκτονία) των Ελλήνων του Πόντου», αφαιρέθηκαν, όπως και όλα τα κεφάλαια για τον Παρευξείνιο Ελληνισμό. Στο βιβλίο της ιστορίας της Γ’ γυμνασίου, στο κεφάλαιο «Ο Μικρασιατικός Πόλεμος (1919-1922)», στις δέκα σελίδες του κεφαλαίου δεν υπάρχει πουθενά η λέξη «Γενοκτονία».
Στο βιβλίο της Ιστορία της Στ Δημοτικού (σελ. 196), ο βασικός υπεύθυνος της Γενοκτονίας Μουσταφά Κεμάλ «θεωρείται ο δημιουργός της σύγχρονης Τουρκίας», ενώ αναφέρεται ότι «…στην Οθωμανική Αυτοκρατορία οι διώξεις εναντίον των μειονοτικών ομάδων πήραν δραματικό χαρακτήρα. Προηγήθηκε η Γενοκτονία των Αρμενίων. Ακολούθησαν σφαγή και ο συστηματικός διωγμός των Ελλήνων του Πόντου…». Πουθενά η λέξη Γενοκτονία, όπως και στις αναφορές για τη Μικρά Ασία και τη Θράκη επίσης δεν υπάρχει καμία μνεία της Γενοκτονίας.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, η αναγκαιότητα για ένα διδακτικό εγχειρίδιο που θα καλύπτει τα επίσημα κενά και θα δείχνει την οδό της αναγνώρισης μέσω της παιδείας, ώθησαν την προσπάθειά μας για τη δημιουργία ενός βιβλίου για τη Γενοκτονία στη Θράκη, στη Μικρά Ασία, στον Πόντο, για μαθητές και μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η Γενοκτονία των Ελλήνων στη Θράκη, στη Μικρά Ασία και τον Πόντο, Γενοκτονία η οποία υλοποιήθηκε από το 1908 έως το 1923 και στοίχισε τη ζωή σε πάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους, αποτελεί ένα άγνωστο ζήτημα και το διδακτικό αυτό εγχειρίδιο έρχεται να καλύψει ένα ολοφάνερο και μεγάλο κενό.
Το διδακτικό εγχειρίδιο το οποίο απευθύνεται σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο και Λύκειο), έχει ως διδακτικούς στόχους, μεταξύ των άλλων, την κατανόηση της έννοιας αφενός της Γενοκτονίας και αφετέρου του μαζικού εγκλήματος εναντίον των Ελλήνων. Επιπλέον βασική θέση του είναι πως εάν οι υπεύθυνοι της μαζικής δολοφονίας των Ελλήνων τιμωρούνταν, τότε δε επαναλαμβανόταν αντίστοιχες πράξεις στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ούτε δυστυχώς σήμερα. Και η μη επανάληψη αντίστοιχων εγκλημάτων αποτελεί καθήκον και υποχρέωση και της εκπαίδευσης.
Το έργο στο εξώφυλλο είναι της Μαργαρίτας Ράντεβα, η γενική επιμέλεια της έκδοσης είναι του Χρόνη Αμανατίδη, ενώ μέσω του Εύξεινου Λόγου, Επιτροπή για τη Διεθνοποίηση και την Αναγνώριση της Γενοκτονίας, το διδακτικό εγχειρίδιο προσδοκά να φτάσει σε όλους τους μαθητές και μαθήτριες που μετέχουν της Ελληνικής Παιδείας στην Ελλάδα και το Εξωτερικό.