H ταινία τῆς Μαρίας Χατζημιχάλη-Παπαλιοῦ «Φιλοθέη, ἡ Ἁγία τῶν Ἀθηνῶν» είναι ἕνα ἱστορικὸ ντοκιμαντὲρ γύρω ἀπὸ μία μεγάλη μορφὴ ποὺ ἔδρασε στὴν τότε Ἀθήνα τῆς Τουρκοκρατίας καὶ ἰδιαίτερα στὴν... περιοχὴ ποὺ σήμερα εἶναι ὁ Δῆμος Φιλοθέης Ψυχικοῦ.
Ἡ ταινία, τῆς ὁποίας τὰ γυρίσματα ἔγιναν στὴν Κωνσταντινούπολη, τὴ Βενετία, τὴν Ἀττικὴ καὶ σὲ νησιά, ἔχει συμμετάσχει σὲ διεθνή φεστιβὰλ κι ἔχει συγκεντρώσει ἐξαιρετικὲς κριτικές. Ἡ Ἁγία Φιλοθέη θεωρεῖται προδρομικὴ μορφὴ γιὰ τὴν Ἐπανάσταση τοῦ 1821. Τὸν 16ο αἰώνα, στὴν κορύφωση τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας, μία γυναίκα ὀρθώνει τὸ ἀνάστημά της. Ἀναπτύσσει ἔντονη δραστηριότητα, ἐλευθερώνει ἄνδρες καὶ γυναῖκες ἀπὸ τὰ σκλαβοπάζαρα, ἱδρύει τὸ πρῶτο στὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν Εὐρώπη σχολεῖο γυναικῶν, χτίζει νοσοκομεῖο ὅπου νοσηλεύονται Ἕλληνες, Τοῦρκοι καὶ Φράγκοι, προσφέρει καταφύγιο σὲ κακοποιημένες γυναῖκες ἀσχέτως φυλῆς καὶ θρησκεύματος.
Μέρος τῆς δραστηριότητας αὐτῆς λαμβάνει χώρα στὴν εὐρύτερη περιοχὴ τῆς Φιλοθέης καὶ τοῦ Ψυχικοῦ, ὅπου ἦταν τὰ οἰκογενειακά της χτήματα. Γιὰ τὸ ἔργο της καὶ τὴν πίστη της στὴν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου βασανίστηκε καὶ εἶχε μαρτυρικὸ θάνατο τὸ 1589. Τὸ πρωτοπόρο κοινωνικό της ἔργο, συνεχίστηκε ἀπὸ ἄλλους καὶ ἄνοιξε τὸ δρόμο γιὰ τὴν Ἑλληνικὴ Ἐπανάσταση. Ἡ δράση τῆς Ἁγ. Φιλοθέης ἀποτελεῖ ἔμπνευση καὶ ὁ ἀγώνας της γιὰ ν’ ἀλλάξει ὁ κόσμος εἶναι αὐτὸ ποὺ τὴ συνδέει μὲ τὸ σήμερα. Ἔτσι, πέρα ἀπὸ τὴν ταινία, στὸ πλαίσιο τῆς ἐκδήλωσης θὰ παρακολουθήσουμε μεταξὺ ἄλλων σὲ βίντεο τὴν νεαρὴ ἀγωνίστρια γιὰ τὰ δικαιώματα τῶν κοριτσιῶν στὴν ἐκπαίδευση Μαλάλα Γιουσαφζάι (Νόμπελ Εἰρήνης καὶ βραβεῖο ἀπὸ τὴ Διεθνῆ Ἀμνηστία).