Δευτέρα 25 Ιουλίου 2022

Λωζάνη 1923

 


Στις 24 Iουλίου 1923, υπογράφηκε η Συνθήκη της Λωζάνης.



«Υποχρεωτική ανταλλαγή των Τούρκων υπηκόων, ελληνικού ορθοδόξου θρησκεύματος, των εγκατεστημένων επί των τουρκικών εδαφών, και των Ελλήνων υπηκόων, μουσουλμανικού θρησκεύματος, των εγκατεστημένων επί των ελληνικών εδαφών». H ανατολική Θράκη, η Σμύρνη, η Ίμβρος και η Tένεδος ανήκουν στην Tουρκία. Tα Δωδεκάνησα στην Iταλία. H Kύπρος στη Bρετανία.


«Από τη Βέροια μας φόρτωσαν σε στρατιωτικά αμάξια και μας πήγανε στην Κοζάνη. Σε ένα μέρος που λεγόταν Αμύνταιο, θυμάμαι η αδελφή μου η Σταυρούλα πέθανε. Ήταν 12 χρονών. Εγώ ήμουν 8.

Τελικά φτάσαμε στην Πλαζουμίστα. Πριν την ανταλλαγή πληθυσμού, η Πλαζουμίστα ήταν Μουσουλμανικό χωριό. Οι Μουσουλμάνοι όμως πήγαν στην Τουρκία ανάλογα με τη Συνθήκη της Λωζάνης. Το χωριό αργότερα το ονομάσαμε Σταυροδρόμι.

Το κράτος μάς έδωσε 2 πρόβατα. Τα πρόβατα ήταν των Μουσουλμάνων.

Η μάνα μου άντεξε μόνο 3 μήνες πριν πεθάνει. Η κούραση επάνω στο βουνό και το ταξίδι την τελείωσε. Είχε χάσει και 11 μωρά.

Ο πατέρας μου πέθανε το 1930, 7 χρόνια αργότερα, σε ηλικία 48 χρονών.»

Από το κείμενο [Κατάθεση επιζώντων] του Αριστείδη Τσιλφίδη