Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Το τέλος της ανωνυμίας στα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης

 

Καθώς δέχονται πίεση να χρησιμοποιούν τα αληθινά τους ονόματα σε πλατφόρμες όπως το Weibo, οι Κινέζοι influencers προτιμούν να εγκαταλείψουν τα social media

 

  • Το Weibo και άλλες μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης στην Κίνα απαιτούν πλέον από τους δημοφιλείς χρήστες να αποκαλύπτουν τα πραγματικά τους ονόματα στο κοινό.
  • Άλλες πλατφόρμες που υιοθετούν αυτόν τον κανόνα περιλαμβάνουν το WeChat, το Douyin, το Zhihu, το Xiaohongshu και το Kuaishou.
  • Κάποιοι influencers μειώνουν σημαντικά τους ακόλουθούς τους για να παραμείνουν ανώνυμοι, ενώ άλλοι λένε ότι θα εγκαταλείψουν τα social media.

 

Στις 23 Οκτωβρίου, η δημοφιλής μπλόγκερ βιβλίων και συγγραφέας Tu Pao Ding ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από το Weibo, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα microblogging της Κίνας. Είχε διαβάσει φήμες στο Διαδίκτυο ότι το Weibo σχεδίαζε να εισαγάγει έναν νέο κανόνα που απαιτεί από τους “Big Vs” (επαληθευμένους influencers με μεγάλο αριθμό ακόλουθων) να εμφανίζουν το νόμιμο όνομά τους στα δημόσια προφίλ τους. Χρησιμοποιώντας ένα ψευδώνυμο, η Tu Pao Ding (που μεταφράζεται σε ”χασάπης κουνελιών”) είχε μοιραστεί κριτικές βιβλίων και σχολιασμούς για την τρέχουσα επικαιρότητα με τους 2 εκατομμύρια ακόλουθούς της στο Weibo για πάνω από δύο δεκαετίες. “Με τους κανόνες για χρήση του πραγματικού ονόματος να φαίνονται στον ορίζοντα, σκοπεύω να εγκαταλείψω αυτήν την πλατφόρμα”, έγραψε σε μια ανάρτησή της.

 

Οκτώ μέρες αργότερα, οι φόβοι της Tu Pao Ding επιβεβαιώθηκαν. Στις 31 Οκτωβρίου, το Weibo, καθώς και πολλές άλλες μεγάλες κινεζικές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένων των WeChat, Douyin, Zhihu, Xiaohongshu και Kuaishou, ανακοίνωσαν ότι πλέον απαιτούν τα νόμιμα ονόματα των δημοφιλών χρηστών να είναι ορατά στο κοινό. Το Weibo δήλωσε σε μια δημόσια ανάρτηση ότι ο νέος κανόνας θα ισχύει πρώτα για όλους τους χρήστες με πάνω από 1 εκατομμύριο ακόλουθους, και μετά για όσους έχουν πάνω από 500.000.

 

Οι Κινέζοι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εξέφρασαν κριτική και ανησυχία σχετικά με τον νέο κανόνα, με πολλούς να λένε ότι θα παραβίαζε το απόρρητο των χρηστών, θα επέτρεπε τοξικές διαδικτυακές συμπεριφορές (όπως την κοινοποίηση προσωπικών στοιχείων χωρίς συγκατάθεση και την παρενόχληση) και θα περιόριζε την ποικιλομορφία των φωνών στο κινεζικό διαδίκτυο. Αρκετοί διάσημοι διαδικτυακοί influencers, όπως ο επιστημονικός blogger Ming Yu Zhui Ran, αποφάσισαν να αφαιρέσουν ορισμένους από τους ακόλουθούς τους για να αποφύγουν τη δημοσιοποίηση της ταυτότητάς τους. Άλλοι, όπως ο ράπερ Kindergarten Killer, αποφάσισαν να διαγράψουν εντελώς τους λογαριασμούς τους στα social media. (Ενώ η Tu Pao Ding είναι ακόμα ενεργή στο Weibo, ο αριθμός των ακολούθων της έχει μειωθεί στους 219.700 τη στιγμή αυτής της δημοσίευσης.)

 

Όταν η Cathy Zhang, μια 33χρονη lifestyle blogger με έδρα τη Σαγκάη, είδε για πρώτη φορά ένα στιγμιότυπο που ανακοινώνει τη νέα πολιτική του Weibo, το απέρριψε ως παραπληροφόρηση. ”Ερχόταν σε αντίθεση με την κοινή λογική, αφαιρώντας κάθε ανωνυμία από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης”, είπε στο Rest of World. Αλλά την επόμενη μέρα, συνειδητοποίησε ότι ήταν αληθινό: το προφίλ του CEO του Weibo, Wang Gaofei, έδειχνε τώρα το πραγματικό του όνομα και το επάγγελμά του, “αναλυτής φορητού Διαδικτύου”.

 

Με περισσότερους από 35.000 followers στο Weibo, η Zhang έχει δημοσιεύσει στην πλατφόρμα αναρτήσεις σχετικά με θέματα ευεξίας -και περιστασιακά για θέματα φύλου- για πάνω από 10 χρόνια, βασιζόμενη στον λογαριασμό της για να στηρίξει τον εαυτό της οικονομικά. Δεν έχει δημοσιεύσει ποτέ το πλήρες όνομά της ή την ταυτότητά της στο διαδίκτυο, κάτι που την έχει μερικώς προστατεύσει από τα μηνύματα μίσους που λαμβάνει συχνά από τα διαδικτυακά τρολ. Αν και η Zhang δεν έχει αρκετούς ακόλουθους για να επηρεαστεί από τον νέο κανόνα, ανησυχεί. “Αισθάνομαι ότι τη γλίτωσα παρα τρίχα”, είπε. Η  Zhang σχεδιάζει τώρα να κάνει προληπτικά το qingfen, ή αλλιώς “εκκαθάριση των θαυμαστών”. Ο όρος αναφέρεται στη διαδικασία μείωσης του αριθμού των ακολούθων αποκλείοντας ανενεργούς ακόλουθους, bots και trolls.

 

Πολλοί άλλοι influencers χρησιμοποιούν αυτή τη στρατηγική για να μην επηρεαστούν από τον νέο κανόνα. Ο Tianjin Stock King, ο οποίος δημοσιεύει οικονομικό περιεχόμενο, αφαίρεσε περισσότερους από 6 εκατομμύρια ακόλουθους μέσα σε μια νύχτα, μειώνοντας τους ακόλουθούς του από 7 εκατομμύρια σε λίγο περισσότερους από 900.000. Ο Ken, ένας άλλος “Big V” του Weibo, είπε στο Rest of World ότι χρησιμοποίησε την επέκταση Cyber Zombie Cleaner για να αφαιρέσει περίπου 20.000 ακόλουθους τον περασμένο μήνα. Το λογισμικό, που αναπτύχθηκε από τον μηχανικό λογισμικού Xiao Gu, επιτρέπει στους χρήστες να αφαιρούν ανενεργούς ακόλουθους σε μεγάλους αριθμούς, και έχει συγκεντρώσει πάνω από 100.000 προβολές στο Κινεζικό φόρουμ διαμοιρασμού κώδικα, CSDN.

 

Ένα στέλεχος σε ένα πρακτορείο εκπροσώπησης influencers στο Πεκίνο, που προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του υπό τον φόβο των επιπτώσεων από τις αρχές, είπε στο Rest of World ότι ανησυχεί ότι πολλοί influencers θα χάσουν χρήματα και προβολή ως αποτέλεσμα του νέου κανόνα. “Πολλοί επιλέγουν να παραμείνουν σιωπηλοί προς το παρόν, περιμένοντας να δουν πώς θα εφαρμοστεί η πολιτική”, είπε.

 

Η Min Jiang, καθηγήτρια Σπουδών Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο της North Carolina στο Charlotte, είπε στο Rest of World ότι ο κανόνας για χρήση του πραγματικού ονόματος θα περιόριζε την επιρροή βασικών διαμορφωτών της κοινής γνώμης, οι οποίοι εξακολουθούν να κατέχουν μεγάλη δύναμη στο κινεζικό διαδίκτυο. “Όσοι μιλούν ανοιχτά έχουν προσαρμοστεί να ακροβατούν σε τεντωμένο σχοινί με ευρηματικότητα και δημιουργικότητα, καθοδηγώντας την κοινή γνώμη ακόμη και κάτω από βαριά λογοκρισία”, είπε.

 

Ο Eric Liu, πρώην λογοκριτής του Weibo και πλέον συντάκτης της China Digital Times με έδρα τις ΗΠΑ, είπε στο Rest of World ότι οι νέες πολιτικές είναι πιθανό να ανταποκρίνονται στις οδηγίες της Διοίκησης Κυβερνοχώρου της Κίνας (CAC), της ρυθμιστικής αρχής του διαδικτύου της χώρας. Τα τελευταία χρόνια, η CAC έχει εισαγάγει διάφορες πολιτικές που περιορίζουν την ανωνυμία στις κινεζικές πλατφόρμες κοινωνικών μέσων: το 2017, έδωσε εντολή στους χρήστες του Weibo να εγγραφούν με το πραγματικό τους όνομα. Πέρυσι, απαιτούσε από τους χρήστες να εμφανίζουν την τοποθεσία IP τους δίπλα στο όνομα χρήστη τους.

 

Σύμφωνα με την Jiang, η νέα πολιτική θα μπορούσε να έχει ανατριχιαστικό αποτέλεσμα στους χρήστες του Weibo με τους περισσότερους ακόλουθους. Ωστόσο, δεδομένων των υφιστάμενων πολιτικών καταχώρισης πραγματικών ονομάτων, δεν φοβούνται την κυβερνητική καταστολή, αλλά κυρίως τον αδιάκριτο έλεγχο από άλλους χρήστες, όπως είπε: “Ο νέος κανονισμός θα αναγκάσει τους ανθρώπους να ευθυγραμμίσουν την ταυτότητά τους στο διαδίκτυο με την ταυτότητά τους εκτός διαδικτύου, καθιστώντας πιο δύσκολη την έκφραση αμφιλεγόμενων απόψεων”.

 

Ο νέος κανόνας είναι ένα άλλο εργαλείο για να φιμωθούν όσοι διαδικτυακοί influencers εκφράζονται ανοιχτά, μέσω της απειλής να αποκαλυφθεί η ταυτότητά τους στο κοινό, σύμφωνα με τον Liu. Είπε ότι η επικαιροποιημένη πολιτική θα οδηγήσει σε αυξημένη επιτήρηση των διαμορφωτών της κοινής γνώμης στο Weibo που εργάζονται σε κρατικούς οργανισμούς, σχολεία και ανάλογους χώρους εργασίας, [σ.μ. υπό τον φόβο] για θεωρούμενη απιστία [σ.μ. απέναντι στο κράτος] ή έλλειψη πατριωτισμού. “Αυτή η πολιτική θα θέσει πολλές επικριτικές φωνές, ήδη επισφαλείς, σε περαιτέρω κίνδυνο”, είπε ο Liu.

restofworld