Τρίτη, 10 Αυγούστου 2010

Νέο βιβλίο: Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης. Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος











ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ

ΜΑΧΟΥ ΥΠΕΡ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΟΣ


Εισαγωγή- επιμέλεια κειμένων ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΜΑΛΚΙΔΗΣ
Εκδόσεις Αιγαίον- Λευκωσία 2010.

Από τις εκδόσεις Αιγαίον της Λευκωσίας και στη σειρά Κειμήλια, κυκλοφορεί το βιβλίο «Αλέξανδρος Υψηλάντης. Μάχου Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος»


Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, αρχηγός της Ελληνικής Επανάστασης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1792 και ήταν γιος του Κωνσταντίνου Υψηλάντη, και της Ελισάβετ το γένος Βακαρέσκου, μίας από τις μεγαλύτερες οικογένειες της Ρουμανίας. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης ήταν γόνος εύπορης και ισχυρής οικογένειας του Βυζαντίου με καταγωγή από τα Ύψαλα της Τραπεζούντας. Η οικογένεια Υψηλάντη εμφανίζεται και με το επώνυμο Ξιφιλίνος, το οποίο θα εγκαταλειφθεί αργότερα, χρησιμοποιείται όμως από ένα μέρος της οικογένειας αφού υπάρχει Ξιφιλίνος ή Ξιφιλινός ο οποίος γίνεται Οικουμενικός Πατριάρχης (Ιωάννης Η΄ ο Ξιφιλινός, 1065-1075).
Ο ιστορικός της Ελληνικής Επανάστασης και γραμματέας του Δημήτριου Υψηλάντη, αρχιστράτηγου και αδελφός του αρχηγού της Επανάστασης, Ιωάννης Φιλήμονας αποτελεί σημαντική πηγή για την διαδρομή της οικογένειας Υψηλάντη. Ο Φιλήμονας αναφέρει ότι η οικογένεια μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης κατέφυγε στην αυλή των Κομνηνών της Τραπεζούντας, μαζί με άλλες ισχυρές οικογένειες της αυτοκρατορίας (οικογένεια Μουρούζη, κλπ).
Ο Κωνσταντίνος Υψηλάντης, πατέρας του Αλέξανδρου, υπήρξε μέγας διερμηνέας, και μεταφραστής στρατιωτικών εγχειριδίων. Ηγεμόνας της Μολδαβίας, ήρθε σε επαφή με τους Ρώσους για να εξυπηρετήσει τα ελληνικά συμφέροντα και όταν το 1806 πληροφορήθηκε ότι οι Οθωμανοί θα το αποκεφάλιζαν κατέφυγε στη Ρωσία.
Ο Κωνσταντίνος Υψηλάντης από τον πρώτο γάμο του με τη Ραλλού Καλλιμάχη κόρη του ηγεμόνα της Μολδαβίας Ιωάννη Καλλιμάχη που αποκεφαλίστηκε το 1761, απέκτησε μία κόρη την Ελένη. Από το δεύτερο γάμο του με την Ελισάβετ Βακαρέσκου, απέκτησε τον Αικατερίνη και Μαρία, και τους Νικόλαο, το Δημήτριο, Γεώργιο, Γρηγόριο και τον Αλέξανδρο.
Το 1810 ο Αλέξανδρος Υψηλάντης κατατάχτηκε με το βαθμό του ανθυπίλαρχου στο σώμα των εφίππων σωματοφυλάκων του Τσάρου Αλέξανδρου Α΄της Ρωσίας. Διακρίθηκε στους πολέμους κατά του Ναπολέοντα όπου στη μάχη της Δρέσδης, (27 Αυγούστου 1813), έχασε το δεξί του χέρι. Το 1814-1815 συμμετείχε ως μέλος της ρωσικής αντιπροσωπείας στο Συνέδριο της Βιέννης με τον βαθμό του υποστράτηγου.
Οι δημιουργοί της Φιλικής Εταιρίας και οι πρώτοι μυημένοι θεωρούσαν τον Υψηλάντη ως σημαντική προσωπικότητα για την επιτυχία της μυστικής οργάνωσης, η οποία είχε στόχο την απελευθέρωση του υπόδουλου ελληνικού στοιχείου.
Με την ανάληψη της αρχηγίας της Φιλικής Εταιρείας ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, περνάει τον ποταμό Προύθο στις 22 Φεβρουαρίου 1821 και υψώνει τη σημαία της Επανάστασης, στο Ιάσιο της Μολδοβλαχίας, στις 24 Φεβρουαρίου εκδίδοντας την προκήρυξη της Επανάστασης με τον τίτλο «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος», μία προκήρυξη με μεγάλο ουσιαστικό και συμβολικό περιεχόμενο.
Ο Υψηλάντης συγκροτεί τον Ιερό Λόχο, αποτελούμενος από 500 σπουδαστές. Ο Υψηλάντης πίστευε πως οι νέοι αυτοί θα μπορούσαν να αποτελέσουν την ψυχή του στρατού του, λαμβάνοντας την απόφαση να τους δώσει το όνομα του Ιερού Λόχου των Θηβών.
Στις 17 Μαρτίου 1821 ο Υψηλάντης, έχοντας οργανώσει ένα γενικό σχέδιο για την Επανάσταση αποτελούμενο από 23 μέρη καθώς και σχέδιο καταστροφής του τουρκικού στόλου στην Κωνσταντινούπολη, υψώνει τη σημαία της Επανάστασης στο Βουκουρέστι αντιμετωπίζοντας το στρατό τριών πασάδων στο Γαλάτσι, το Δραγατσάνι, τη Σλατίνα, το Σκουλένι και το Σέκο (Γεωργάκης Ολύμπιος και Ιωάννης Φαρμάκης).
Ο Ιερός Λόχος στη μάχη του Δραγατσανίου στις 7 Ιουνίου 1821 και ο Υψηλάντης μαζί με υπολείμματα του στρατού, υποχώρησαν προς τα αυστριακά σύνορα. Οι συμμαχητές του Υψηλάντη Γεωργάκης Ολύμπιος και Ιωάννης Φαρμάκης θα δώσουν την τελευταία μάχη στη Μονή Σέκου.
Ο Υψηλάντης παραδόθηκε στους Αυστριακούς, φυλακίστηκε για έξι χρόνια, απελευθερώθηκε στις 24 Νοεμβρίου 1827, και δύο μήνες μετά, στις 19 Ιανουαρίου 1828 πέθανε στη Βιέννη. Ήταν μόλις 36 ετών.
Ο Υψηλάντης, όπως γράφει ο ιστορικός της Επανάστασης Σ. Τρικούπης, «είναι παράδειγμα πατριωτισμού, θυσίασε τη λαμπρή του θέση στον αυτοκράτορα, δαπάνησε το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του, έγινε όμως υποχείριος ιδιοτελών, ραδιούργων, κακόβουλων και προδοτών, αναγκαζόμενος να αγωνίζεται για να σώσει τη ζωή του…. Η μνήμη του Υψηλάντη, θα μείνει αιώνια τιμημένη για όσα επιχείρησε με θάρρος και κινδύνους, για όσα έπαθε για χάρη της πατρίδας και για την τελική ευνοϊκή έκβαση του Αγώνα που τον άρχισε πρώτος».
Τον Αγώνα θα τον κλείσει ο αδελφός του, ο Δημήτριος Υψηλάντης στις 12 Σεπτεμβρίου 1829 στην Πέτρα της Βοιωτίας.

Panagia Soumela in USA Παναγία Σουμελά στις ΗΠΑ


For the first time… Για πρώτη φορά…
Pontos – Macedonia – America Πόντος – Μακεδονία – Αμερική

One Pilgrimage in three homelands of three continents on the same day
Ένα Προσκύνημα σε τρεις πατρίδες τριών ηπείρων την ίδια ημέρα

Friday, August 13th, 2010 Παρασκευή, 13η Αυγούστου 2010
Saturday, August 14th, 2010 Σάββατο, 14η Αυγούστου 2010
Sunday, August 15th, 2010 Κυριακή, 15η Αυγούστου 2010

at στη
Panagia Soumela Παναγία Σουμελά
253 Marshall Hill Road – West Milford NJ 07480

You are cordially invited to attend the 27th Annual Pilgrimage and Festival of the Holy Institution Panagia Soumela in honor of the Dormition of our Most Holy Mother of Mount Mela “Panagia Soumela” to be celebrated at the Panagia Soumela Chapel located at 253 Marshall Hill Road, West Milford, NJ 07480 according to the following schedule:

$ Friday, August 13th 2010 – Festival at 5:00 p.m.
$ Saturday, August 14th – Festival at 1:00 p.m. and Vespers at 7:00 p.m.
$ Sunday, August 15th – Orthros and Divine Liturgy at 9:00 a.m. and all-day Festival

This year's Pilgrimage is of special importance because it coincides with a historic event. After 88 years (i.e. after the disastrous Catastrophe of Asia Minor and Pontos and the inevitable population exchange of 1922) the historic Monastery in Pontos will officially reopen for a liturgy officiated by His Holiness Ecumenical Patriarch Bartholomew. Hence, for the first time the three worldwide Monasteries of Panagia Soumela will have liturgies -- the historic one in Pontos that was founded in 386 A.D., the second one in Mount Vermio in Macedonia where the holy icon (painted by Evangelist Lucas) is housed, and our Chapel in America.

On behalf of the Board of Directors,

Haralambos V. Vasiliadis, President
Pinelopi Simeonidis, General Secretary

Attachments: Flyer with schedule
Directions
________________________________________

Με ιδιαίτερη τιμή σας προσκαλούμε στο 27ο Ετήσιο Ιερό Προσκύνημα και Πανήγυρη του Ιερού Ιδρύματος Παναγίας Σουμελά Ποντίων Αμερικής προς τιμή της Κοίμησης της Μεγαλόχαρης Προστάτιδας μας Παναγίας Σουμελά που θα εορταστεί στην Ιερή Μονή της Παναγίας Σουμελά στη διεύθυνση 253 Marshall Hill Road, West Milford, NJ 07480 σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα:

$ Παρασκευή 13η Αυγούστου 2010 – Πανήγυρη στις 5:00 μ.μ.,
$ Σάββατο 14η Αυγούστου – Πανήγυρη στις 1:00 μ.μ. και Εσπερινός στις 7:00 μ.μ.
$ Κυριακή 15η Αυγούστου - Όρθρος και Θεία Λειτουργία στις 9:00 π.μ. και Πανήγυρη όλη την ημέρα.

Το φετινό Προσκύνημα έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί ταυτίζεται με ένα κοσμοϊστορικό γεγονός. Μετά από 88 χρόνια (δηλαδή μετά την ολέθρια Καταστροφή της Μικράς Ασίας και του Πόντου και την μοιραία ανταλλαγή πληθυσμών του 1922) θα ξαναλειτουργήσει η ιστορική Μονή στον Πόντο προεξάρχοντος του Παναγιότατου Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου. Έτσι για πρώτη φορά θα συλλειτουργήσουν οι τρεις ανά τον κόσμο Μονές της Παναγίας Σουμελά – η ιστορική Μονή στον Πόντο που ιδρύθηκε το 386 μ.Χ., η δεύτερη στο Βέρμιο της Μακεδονίας όπου στεγάζεται η θαυματουργός εικόνα που είναι έργο του ευαγγελιστή Λουκά και η δική μας Μονή στην Αμερική.

Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου,

Χαράλαμπος Β. Βασιλειάδης, Πρόεδρος
Πηνελόπη Συμεωνίδου, Γενική Γραμματέας

Συνημμένα: Ανακοίνωση με αναλυτικό πρόγραμμα
Οδηγίες μετάβασης

Haralambos (Bob) V. Vasiliadis, Ph.D., P.E, DEE, D.WRE, CIH – President
Professor of Civil and Environmental Engineering (Adjunct) and Research Associate
Senior Professional Environmental Engineer and Board Certified Industrial Hygienist
Diplomate of the American Academies of Environmental Engineers,
Water Resources Engineers, and Industrial Hygiene
15-60 209 Street - Bayside NY 11360-1132
C. 917.488.0507 – H. 718.281.0750 – F. 718.281.0763 - HvV@att.net or HvV@ce.ccny.cuny.edu
Holy Institution Panagia Soumela, Inc. (HIPS)
Chapel and Headquarters: 253 Marshall Hill Road – West Milford NJ 07480
Mailing Address: P. O. Box 5232 – Astoria NY 11105
T. 718.728.3500 (HIPS) or 917.488.0507 (President) – F. 718.281.0763
www.PanagiaSoumela.org – info@PanagiaSoumela.org


Holy Institution Panagia Soumela, Inc. (HIPS) is a charitable, religious, educational and scientific non-profit corporation pursuant to IRS 501(c)3 and the “NJ Nonprofit Corporation Act.” established a) to commit its resources to maintain a chapel in honor of the Most Holy Mother of Mount Mela (Panagia Soumela), b) to achieve on its private "Pontian Land in the New World" a devout realization of the annual Holy Pilgrimage of the Holy Mother, and c) to properly preserve and promote the Pontian-Hellenic cultural heritage, history and Orthodoxy in a manner consistent with its charitable mission. Donations to HIPS are tax deductible to the extent allowed by law. HIPS is a full member under special provisions of the Pan-Pontian Federation of USA and Canada. The transliteration of «Παναγία Σουμελά Ποντίων Αμερικής» is “Panagia Soumela Pontion Amerikis” which translates to “The Most Holy Mother of Mount Mela (in Pontos of Asia Minor) of (Greek) Pontians of America” Logos and associated content are registered trademarks of Panagia Soumela Pontion Amerikis, Inc. with registration no. 2099125 (Sep. 23, 1997).

Pontos World


JULY 2010

PONTOSWORLD NEWSLETTER

ENGLISH EDITION

LATEST NEWS ON HISTORIC PANAGIA SOUMELA LITURGY IN PONTUS

WATCH IT LIVE ON YOUR COMPUTER: CLICK HERE TO WATCH IT LIVE

* LIVE Telecast: Panagia Soumela Liturgy 2010
* Orthodox Christians pour into Turkey’s Black Sea region for ceremony
* Patriarch to Celebrate Divine Liturgy at Soumela
* Turkey to open historical Sumela Monastery to one day worship
* The Liturgy of the Monastery of Panagia Sumela will be celebrated in compliance with all the rules


Pontic Dictionary - Ποντιακό Λεξικό
Ρυμίν - Μικρό αυλάκι - Riminn - Small yardNεβζίνω - Σβήνω - Nevzino - I extinguishΤικιανόπον - Μαγαζάκι - Tikianoppon - A small shopΒραshόλ - Βραχιόλι - Vrashol - BraceletΤchιαπούα Τchιαπούα - Γρήγορα γρήγορα - Tchiapua Τchiapua - Quickly quicklyΓιατρικόν - Φάρμακο- Yiatrikon – Medicine


The History of the icon of Panagia Soumela
At Trapezunta in Pontus, built on a high rock, is the Holy Monastery of Panagia Soumela. Etymologically, the name of the monastery is derived from the name of the mountain it's built on which is called Mela. In Greek, ‘stou mela' means ‘at Mela', and in the Pontic dialect it is pronounced ‘sou Mela'. Hence, Panagia at Mt. Mela. The existing icon of Panagia Soumela was iconographed by the Evangelist Luke who was both a physician and an iconographer. According to tradition, whenever Luke drew icons of Panagia, the Holy Mother was very pleased and blessed his works.


Dimosthenis Oikonomidis
Dimosthenis Oikonomidis was one of the most distinguished researchers of Greek linguistics and folklore, and in particular the linguistics and folklore of Pontus. He was born in Argyroupolis (Trk: Gumushane), Pontus in 1858. His father was also born in Pontus but originated from Chios. Following the destruction of Chios by the Turks in 1822, his grandfather Dimosthenis Oikonomidis was sold along with 40,000 other Greeks into the slave trade of Anatolia.


Why Pontic Greeks will struggle to progress
The underlying trait of all successful groups of people is unity and a common goal. The Pontic Greeks (Pontians) are a group of Greeks who originated from a historic region in north-eastern Turkey named Pontus. Greek presence in Pontus can be traced back to 700 BC when ancient Greek seafarers colonised towns along the Black Sea coast. Pontic Greeks are survivors, make no mistake about that. One thing which distinguishes them from other Greeks, is their stubbornness, their ego and of course their Pontic identity.


The Reunification of the Pontic Lyra
The Lyra (kemenche), is the traditional musical instrument that expresses in the most eloquent of ways the region of Euxinus Pontus but also its Pontic inhabitants. The Pontic people of Turkey, perhaps even other races that we are unaware of, praised the love and expressed their pain in the freest of ways, for centuries, through the lyra and its players. The time came (1924) and the Greeks (Rum) of Pontus were forced to leave our/their homeland. This "separation" however must come to an end. Στα Ελληνικα In Turkish

Greek cities changed into Turkish names
Few Turks realize that the names of nearly all their major cities are versions of Hellenistic originals. Ankara was Angora, Izmir was Smyrna, Sivas was Sebasteia, Kayseri was Caesarea and Konya was Iconium.• The Turkish name for Constantinople, Istanbul, is simply a corruption of the Greek for `up to town', eis ton poli.• A scrub-down in the hammam may seem the ultimate Turkish experience, but the institution is in fact the linear descendant of the Greco-Roman bath-house.


* Researches in Asia Minor, Pontus and Armenia
* Art and Identity in Thirteenth-Century Byzantium
* Saint Theodore of Amasea


World News
* Two Armenians to make Turkey bankrupt
* Armenian Americans sue Turkey, Banks for Genocide Losses
* Israeli Parliament may consider Armenian Genocide Recognition


http://www.pontosworld.com/
© PontosWorld (2005-2010)
Contact Us Contribute Subscribe Radio Chat On Youtube On Facebook Guestbook Pontos on eBay Links
To unsubscribe from this email list, reply to this email with the word UNSUBSCRIBE in the subject line or body of the email.

Δευτέρα, 9 Αυγούστου 2010

Ο Αύγουστος της καταστροφής και της αναγέννησης Του Φάνη Μαλκίδη






Ογδονταοχτώ χρόνια συμπληρώνονται από τον Αύγουστο του 1922 όταν οι Κεμαλικοί , συνεχιστές των Νεότουρκων έλαβαν την απόφαση για την μαζική δολοφονία των μη μουσουλμάνων που ζούσαν στο οθωμανικό κράτος, με αποκορύφωμα το μαζικό έγκλημα στη Σμύρνη,।λίγες μετά την γιορτή της Παναγίας। Η απόφαση για την εξόντωση των Αρμενίων, των Ασσυρίων και των Ελλήνων λήφθηκε από τους Νεότουρκους μετά την ανάληψη της εξουσίας από αυτούς, εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και ολοκληρώθηκε από το Μουσταφά Κεμάλ ( 1919 – 1923 )। Οι διωγμοί εκδηλώθηκαν αρχικά με τη μορφή κρουσμάτων βίας, καταστροφών, απελάσεων και εκτοπισμών· πολύ γρήγορα όμως έγιναν πιο οργανωμένοι και εκτεταμένοι και στρέφονταν μαζικά πλέον κατά των Ελλήνων। Δημιουργήθηκαν τα τάγματα εργασίας, τάγματα εξόντωσης ουσιαστικά από τα οποία γλίτωσαν ελάχιστοι। Μετά την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, άρχισε η εξόντωση των Αρμενίων και ακολούθησε αυτή των Ελλήνων. Το Μάιο του 1916 εισήχθη νομοθετικά η σωματική ποινή για να βελτιωθεί η πειθαρχία στο στράτευμα και κυρίως για να περιοριστούν οι λιποταξίες, οι οποίες προερχόταν κυρίως από τον ελληνικό πληθυσμό. Μέχρι το τέλος του 1917 επιστρατεύθηκαν περισσότεροι από 200.000 Έλληνες 15 έως 48 ετών και πολλοί από αυτούς πέθαναν από τις στερήσεις, το κρύο, τις αρρώστιες.



Τον Δεκέμβριο του 1916 εκπονήθηκε από τους ηγέτες των Νεότουρκων Εμβέρ, Τζεμάλ και Ταλαάτ και πασά, υπευθύνων υλοποίησης της γενοκτονίας των Αρμενίων, σχέδιο εξόντωσης του άμαχου ελληνικού πληθυσμού που προέβλεπε «άμεση εξόντωση των ανδρών των πόλεων από 16-60 ετών και γενική εξορία όλων των ανδρών και γυναικόπαιδων των χωριών στα ενδότερα της Ανατολής με πρόγραμμα σφαγής και εξόντωσης».

Είναι γεγονός ότι οι τουρκικοί μηχανισμοί και οι υποστηρικτές τους σε όλον τον κόσμο εφευρίσκουν διάφορα σενάρια προκειμένου να δικαιολογήσουν τις μαζικές εκτοπίσεις και τελικώς τις μαζικές δολοφονίες ενάντια στους Έλληνες. Προσπαθούν να δικαιολογήσουν τους Νεότουρκους και τους Κεμαλικούς, τους διδάξαντες το ρατσισμό, το φασισμό και εθνικισμό στους Ναζί.
Επίσης προβάλλεται η ασυνέχεια μεταξύ Νεότουρκων και Κεμαλικών, και τονίζεται ότι το σημερινό τουρκικό κράτος δεν έχει καμία σχέση με το οθωμανικό κράτος, ένα επιχείρημα όμως που είναι μετέωρο και αποτελεί ένα τεράστιο ψεύδος.

Όλες οι διαδοχικές κυβερνήσεις της Τουρκίας, αρνήθηκαν τη σχετική με τη Γενοκτονία κατηγορία και δεν έπαψε να αναπτύσσει συντονισμένες προσπάθειες για να εμποδίσει κάθε αναγνώριση της γενοκτονίας, και κάθε έρευνα πάνω στα περιστατικά αυτής της γενοκτονίας Αυτά τα μέσα που αναπτύσσει για τη διάψευση της ιστορικής αλήθειας και για την εξυπηρέτηση της παραπληροφόρησης, η Τουρκία μπορεί σίγουρα να τα εντείνει στο μέλλον: στο εσωτερικό να συσπειρώσει το εθνικό συναίσθημα γύρω από γεγονότα, όπως τα μνημόσυνα των θυμάτων της Τουρκίας κατά την περίοδο των Νεότουρκων ή ημέρες μνήμης και τιμής υπευθύνων της γενοκτονίας μεταξύ των οποίων και οι ηγέτες των Νεότουρκων και των Κεμαλικών.
Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι η Τουρκία εκτός από την άρνηση τέλεσης του εγκλήματος, έχει επιδοθεί σε συστηματική προσπάθεια για να εξηγηθεί, να δικαιολογηθεί και να στοιχειοθετηθεί το μαζικό έγκλημα, που κατέληξε στην ολοκληρωτική εκδίωξη των Ελλήνων. Ανάμεσα σ’ αυτά κεντρική θέση κρατούν οι προσπάθειες για την αθώωση των Νεότουρκων, οι οποίοι ξεκίνησαν την εκδίωξη και εξόντωση των Ελλήνων, των Αρμενίων, και Ασσυρίων από το οθωμανικό κράτος. Ωστόσο η ιστορία και η αλήθεια δείχνει το δρόμο για να φύγει το σκοτάδι και το ψεύδος. Μετά την καταστροφή έρχεται η αναγέννηση, μετά το θάνατο, η αναγέννηση. Η ιστορική αλήθεια θα νικήσει οριστικά την προπαγάνδα.