Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

Οικονομία και προπαγάνδα



Συζήτηση για την οικονομική κρίση και την προπαγάνδα.

Ο Δημήτρης Πέτροβιτς συνομιλεί με το Θεοφάνη Μαλκίδη στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ  για την οικονομία.

Η εκπομπή θα προβληθεί την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου στις 10 το βράδυ και σε επανάληψη το Σάββατο 15 Οκτωβρίου στις 6 το απόγευμα.

Η συνέντευξη ζωντανά και στο http://www.thrakinet.tv/

Για την Ποντιακή Διάλεκτο


Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών


Αγώνας και αγωνία για τη διάσωση της ποντιακής διαλέκτου



Αγαπητοί φίλοι,

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών, επιστημονικό σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με μέλη του εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, αποφάσισε, εκφράζοντας και την καθολική βούληση του ποντιακού ελληνισμού, να συμβάλει στην προσπάθεια για τη διάσωση της ποντιακής διαλέκτου της ελληνικής γλώσσας. Θεωρεί πως πρέπει να παραμείνει ζωντανή αυτή η διάλεκτος, που όχι μόνο διασώζει σημαντικό αριθμό τύπων της αρχαίας ελληνικής, απ’ την ομηρική ακόμη περίοδο, αλλά ακόμη εκφράζει ένα σημαντικό πλούτο για τον ελληνισμό, αποτυπώνοντας την ιστορία, την ιδεολογία και γενικά τον πολιτισμό ενός τμήματός του, που επιβίωσε για 30 σχεδόν αιώνες απομονωμένος μεταξύ των ποντιακών ορέων και του Ευξείνου Πόντου.

Η προσπάθειά μας σ’ αυτή την κατεύθυνση ξεκίνησε με το 5ο Επιστημονικό Συνέδριο του Συνδέσμου μας (Μάιος 2009, Κατερίνη), το οποίο ασχολήθηκε με το παρόν και το μέλλον της ποντιακής διαλέκτου. Το Συνέδριο αυτό, παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετώπισε, οι οποίες σ’ ένα βαθμό εξακολουθούν να υφίστανται, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία και σφράγισε την απόφασή μας για τη διάσωση της ποντιακής διαλέκτου, με εργαλείο τη διδασκαλία της μέσω της έκδοσης ενός, κατά το δυνατόν, άρτιου εγχειριδίου. Ήδη συγκροτήθηκε 12μελής Επιστημονική Επιτροπή, που επεξεργάστηκε το πλαίσιο συγγραφής και εργάζεται ώστε το εγχειρίδιο να είναι έτοιμο όσο το δυνατόν συντομότερα.

Γνωρίζουμε τις μεγάλες δυσκολίες που συνεπάγεται αυτή η προσπάθεια. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να προχωρήσουμε, χωρίς να υπολογίζουμε το κόστος και τα προβλήματα, γιατί είμαστε πεπεισμένοι ότι η διάσωση της διαλέκτου θα συμβάλει στην ενίσχυση της ίδιας της ελληνικής γλώσσας, γιατί, όπως λένε οι ειδικοί, οι διάλεκτοι είναι οι παραπόταμοι που ενισχύουν το κύριο ποτάμι, τη βασική γλώσσα.

Το βάρος που επωμιζόμαστε είναι δυσανάλογα μεγάλο για τις δυνάμεις μας κι είναι πολύ δύσκολο να το φέρουμε σε πέρας μόνοι μας, ιδιαίτερα αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Έτσι, απευθυνόμαστε όχι μόνο στους Ποντίους, αλλά σ’ όλους τους Έλληνες, γιατί έχουμε την πεποίθηση ότι ο αγώνας αυτός είναι αγώνας όλων μας. Όσοι επιθυμούν να συμβάλουν οικονομικά στην προσπάθεια, είτε πρόκειται για μεμονωμένο πρόσωπο είτε για ομάδα ατόμων ή για φορέα, παρακαλούνται να καταθέσουν το ποσό που επιθυμούν στον αριθμό λογαριασμού του Συνδέσμου ( 104 29 62 73 09 Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος), αποστέλλοντας παράλληλα την απόδειξη στο e-mail του Ταμία του Συνδέσμου (mkavr@otenet.gr) και του Προέδρου (pavlidisant@gmail.com ), για να λάβουν στη συνέχεια τη σχετική απόδειξη. Ακόμη και το μικρότερο ποσό θα προσδώσει δύναμη στην προσπάθειά μας.

Παράλληλα θα διατίθενται από μέλη και φίλους του Συνδέσμου και κουπόνια, με ελάχιστη τιμή 10 Ευρώ. Σύμφωνα και με την παράδοση που διαμορφώθηκε στην Ανατολή, όσοι θα προσφέρουν ένα ποσόν μεταξύ 100 και 400 Ευρώ θα χαρακτηριστούν Δωρητές, μεταξύ 500 και 900 Ευεργέτες και πάνω από 1000 Ευρώ Μεγάλοι Ευεργέτες αυτής της προσπάθειας. Τα ονόματα και των 3 αυτών κατηγοριών, με τα αντίστοιχα ποσά, θα παρατεθούν στο τέλος του διδακτικού εγχειριδίου, που θα εκδοθεί σε πολλά αντίτυπα, ενώ όλα τα ονόματα με τα αντίστοιχα ποσά θα τηρηθούν σε ειδικό αρχείο του Συνδέσμου. Για την επιτυχία και τη διαφάνεια αυτής της προσπάθειας ορίστηκε 5μελής επιτροπή με επικεφαλής τον ταμία Δρ Κώστα Αβραμίδη και μέλη: τον Πρόεδρο, Δρ Παυλίδη Αντώνη, τον Αντιπρόεδρο, Ομότιμο Καθηγητή Πελαγίδη Στάθη, τη Γενική Γραμματέα, Δρ Χαριτίδου Γεωργία και το μέλος του ΔΣ, Ομότιμο Καθηγητή Καμενίδη Χρήστο.-

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος ΠΑΥΛΙΔΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ

Η Γεν. Γραμματέας

ΧΑΡΙΤΙΔΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ





Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού Μόσχας



Μόσχα, 11 Οκτωβρίου 2011



Αγαπητοί φίλοι,

Στα πλαίσια κύκλου διαλέξεων, στη ρωσική, για την Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας, οι οποίες πραγματοποιούνται στις εγκαταστάσεις της Βιβλιοθήκης Ιστορίας της Ρωσικής Φιλοσοφίας και Πολιτισμού «Οίκος του φιλοσόφου Α.Φ. Λόσεφ», το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού είναι στην ευχάριστη θέση να σας προσκαλέσει στην όγδοη διάλεξη από τη διδάκτορα ιστορικών επιστημών Βαλέρια Μπιλκόβα με θέμα: «Ελληνιστική περίοδος στην ιστορία της Ελλάδας (μέρος 1)».

Ο Παύλος Μελάς και η Μακεδονία

Πηγή : www. diaspora-grecque.com
13 Οκτωβρίου ημέρα μνήμης Παύλου Μελά

Ο Παύλος Μελάς (29 Μαρτίου 1870 – 13 Οκτωβρίου 1904) ήταν αξιωματικός πυροβολικού του ελληνικού στρατού και πρωτεργάτης του Μακεδονικού αγώνα. Ήταν γιος του Μιχαήλ Μελά και γαμπρός του Στέφανου Δραγούμη.

Γεννήθηκε στη Μασσαλία της Γαλλίας. Η καταγωγή της οικογένειάς του ήταν από τη Βόρεια Ήπειρο. Μετά τη μετακίνηση της οικογένειας στην Αθήνα, σπούδασε στη Στρα...τιωτική Σχολή Ευελπίδων απ' όπου αποφοίτησε ως ανθυπολοχαγός του πυροβολικού το 1891. Φέροντας τύψεις για την έκβαση του πολέμου του 1897 συμμετείχε από τους πρώτους στο ιδρυθέν το 1900 Μακεδονικό κομιτάτο για την εμψύχωση του απογοητευμένου ελληνικού πληθυσμού της Μακεδονίας και σε αντίδραση στη δράση των Βουλγάρων κομιτατζήδων. Έτσι από τον Φεβρουάριο του 1904 ο Παύλος Μελάς έσπευσε με άλλους τρεις αξιωματικούς, τους Α. Κοντούλη, Α. Παπούλα και Γ. Κολοκοτρώνη, προς επιτόπια μελέτη της κατάστασης. Αποτυγχάνοντας σε εκείνη την πρώτη προσπάθεια, επανήλθε τον Ιούλιο του ίδιου έτους οπότε και εισήλθε στη Μακεδονία ως ζωέμπορος με το όνομα "Πέτρος Δέδες". Μετά 20ήμερη παραμονή συναντήθηκε με τον Λάμπρο Κορομηλά στη Θεσσαλονίκη ανταλλάσσοντας σκέψεις για ανάληψη επιχειρήσεων και στη συνέχεια επέστρεψε στην Αθήνα.

Στις 18 Αυγούστου όταν όλα ήταν έτοιμα κατά το σχέδιο ο Παύλος Μελάς με το επιχειρησιακό όνομα Καπετάν Μίκης Ζέζας, επικεφαλής σώματος εκ 35 μόλις ανδρών, που το αποτελούσαν Μακεδόνες, Μανιάτες και Κρητικοί, ανέλαβε την αρχηγία του Μακεδονικού αγώνα ενάντια στους Βούλγαρους και εισήλθε ένοπλα στα Μακεδονικά εδάφη με την εντολή να ασκεί καθήκοντα αρχηγού και στις μικρότερες ομάδες που δρούσαν εν τω μεταξύ στη περιφέρειες Μοναστηρίου και Καστοριάς. Πληροφορηθέντες οι Τούρκοι από διάφορους καταδότες περί της εισόδου και της δράσης του Παύλου Μελά έθεσαν προς καταδίωξή του πολυάριθμο τουρκικό απόσπασμα. Παρά τις συνεχείς διώξεις του Οθωμανικού στρατού ο Παύλος Μελάς άρχισε ν΄ αποδεκατίζει τις βουλγαρικές ομάδες με βάση τα χωριά Λιγκοβάνη και Λίχυβο. Όμως στις 13 Οκτωβρίου 1904 βρισκόμενος στα Στάτιστα και προδοθείς από την βουλγάρικη συμμορία του Μήτρου Βλάχου περικυκλώθηκε από Τουρκικό απόσπασμα 150 ανδρών. Μετά από δίωρη λυσσαλέα μάχη διέταξε αιφνίδια έξοδο τεθείς επικεφαλής των ανδρών του . Στην επιχείρηση αυτή τραυματίσθηκε θανάσιμα στην οσφυϊκή χώρα και πέθανε μετά από μισή ώρα στα χέρια του φιλου του, Γεώργιο Στρατινάκη. Η τελευταία του φράση πριν ξεψυχήσει ήταν:"Βούλγαρος να μη μείνει". Γύρω από το σώμα του νεκρού Π. Μελά εκτυλίχθηκε μια διπλωματική επιχείρηση για την παραλαβή και ενταφιασμό του. Οι Έλληνες δεν ήθελαν να γίνει γνωστό στους Τούρκους ποιός ήταν ο νεκρός, και συγκεκριμένα ότι ήταν Έλληνας αξιωματικός, διότι αυτό θα δημιουργούσε διπλωματική κρίση. Αρχικά ο νεκρός θάφτηκε από τους χωρικούς έξω από τη Στάτιστα ενώ οι Τούρκοι δεν γνώριζαν την ταυτότητά του. Αργότερα ο προεστός της Στάτιστας ονόματι Ντίνας απεσταλμένος της Ελληνικής πλευράς (πιθανώς του Μητροπολίτη Καστοριάς Γερμανού Καραβαγγέλη ή του οπλαρχηγού Κύρου) επιχείρησε να ξεθάψει και να μεταφέρει αλλού τον νεκρό. Στο μεταξύ όμως ο θάνατος του Μελά είχε μαθευτεί στην Αθήνα και η Τουρκική πρεσβεία στην Αθήνα ειδοποίησε τις Τουρκικές Αρχές της Θεσσαλονίκης να βρουν το πτώμα ώστε να το χρησιμοποιήσουν ως απόδειξη της Ελληνικής επέμβασης σε Τουρκική επικράτεια. Έτσι, ενώ ο Ντίνας έκανε την εκταφή εμφανίστηκε Τουρκικός στρατός. Τότε έκοψε βιαστικά το κεφάλι του νεκρού και έφυγε. Το κεφάλι τάφηκε μπροστά στην Ωραία Πύλη του Ναού της Αγίας Παρασκευής στο χωριό Πισοδέρι ενώ οι Τούρκοι πήραν το ακέφαλο σώμα και το πήγαν στην Καστοριά για αναγνώριση. Ο Γερμανός Καραβαγγέλης, που γνώριζε τα πάντα, κινητοποίησε τη νεολαία της Καστοριάς που περικύκλωσε το Διοικητήριο και απαιτούσε να τους δοθεί το σώμα "κάποιου Ζέζα" που ήταν Έλληνας. Ο Μητροπολίτης, προειδοποιώντας ότι μπορεί να συμβούν ταραχές που θα έβλαπταν την ειρηνική συμβίωση Τούρκων και Ελλήνων κατάφερε να του δοθεί το σώμα το οποίο και τάφηκε στο παρεκκλήσιο των Ταξιαρχών.

Μετά το θάνατο του η δράση των Ελληνικών δυνάμεων εγινε πιο έντονη, περιορίζοντας τη δράση των Βούλγαρων Κομιτατζήδων, και επιτυγχάνοντας την ένωση Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας με την Ελλάδα. Σήμερα, το όνομα του Παύλου Μελά φέρει προς τιμή του το χωριό Στάτιστα ενώ πλήθος προτομών του στολίζουν πλατείες πόλεων μεταξύ των οποίων στη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, την Κοζάνη και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.

Ο Παύλος Μελάς θεωρείται σύμβολο του Μακεδονικού Αγώνα, και πολλά προσωπικά του αντικείμενα εκτίθενται τώρα στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα Θεσσαλονίκης και στο μουσείο Παύλος Μελάς στην Καστοριά.



Pavlos Mélas (1870-1904)




Né et baptisé à Marseille



Fils de Michail Mélas le 3ème et de Eléni née Boutsina, il est né le 29 mars 1870 à Marseille, a été éduqué à Athènes. Il a grandi dans un environnement de renouveau national.


Il est entré à l’école militaire d’Evelpidon et en est sorti avec le grade de sous-lieutenant. En 1892, il a épousé Nathalia, fille du macédonien Stéphanos Dragoumis, qui a été pour lui une excellente compagne et collaboratrice.


L’aventure nationale de 1897 l’a blessé profondément. En croyant cependant que le pays retrouvera sa voie, il a réagi dans le climat de déception qui dominait, alors il a créé en Macédoine un noyau national combatif contre des projets bulgares et devient l’âme du mouvement.


Le 24 février 1904, sur ordre du gouvernement grec, il est venu en Macédoine, avec quatre autres officiers pour réunir des éléments et pour étudier personnellement la situation.



Le 10 juillet de la même année, il est revenu seul en Macédoine comme maquignon à Cozani et à Siatista, où il a organisé son premier corps d’armée. Il circulait sous le pseudonyme Mikis Zezas. Il est revenu à Athènes et est parvenu à fonder le Comité Macédonien, il est retourné pour la troisième et dernière fois en Macédoine. Il dirigeait un corps d’armée de 35 hommes, cependant substantiellement il était le chef de tous les groupes de rebelles qui agissaient sur les périphéries de Monastère et de Kastoria. Le combat était dur, parce qu’ils n’avaient pas des conducteurs expérimentés et ils ne pouvaient être approvisionnés facilement. Les pluies continues les embarrassaient beaucoup. En dehors de ceci, les autorités turques avaient été informées du passage des frontières par ce corps grec et le pourchassaient avec une importante force armée.

Mélas a commencé immédiatement à réagir contre ces forces armées. Son action a continué jusqu’au 12 août 1904. Ce jour là, Mélas se trouvait au village de Siatista, qui aujourd’hui se nomme Mélas en son honneur. Les Turcs ont encerclé le village et le poste armé de Mélas. Au bout de deux heures d’encerclement, Mélas a décidé de tenter une sortie. Mélas s’est précipité le premier et a été mortellement blessé. Il est mort le 13 octobre 1904.


La nouvelle de sa mort héroïque a bouleversé la nation grecque. Athènes est en deuil.


Sa mort a entraîné la venue en Macédoine de nombreux officiers grecs. Le combat pour la libération de la Macédoine a été organisé, il s’est étendu pour aboutir aux guerres balkaniques victorieuses (1912-1913). Mélas a été le premier héros de Macédoine au sein de la patrie grecque.


Pavlos Mélas est originaire de la famille historique de Méladon d’Epire avec des racines qui remontent à Constantinople avant la prise, entre les familles militaires et politiques les plus puissantes de Byzance, les Kefala et après d’autres, les Mélaniodon.
A Marseille, le père de Pavlos s’est occupé du commerce et il a fait fortune. Conformément à la tradition familiale, il en a disposé pour des causes nationales et sociales. De la même manière, sa mère a eu une action importante dans les mêmes secteurs.



Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2011

Κρίση και προπαγάνδα


Φάνης Μαλκίδης


Για την οικονομική «κρίση» και τη νέα προπαγάνδα



Μέρος της συνέντευξης στο Maximum FM (Αλεξανδρούπολη)




«Θα σας στύψουμε μέχρι να αδειάσετε και μετά θα σας γεμίσουμε με τους εαυτούς μας» ( Τζώρτζ Όργουελ "1984")




Α. Η νέα προπαγάνδα

Η λεγόμενη «κρίση» της οικονομίας της πατρίδας μας- όσοι θυμούνται «ξεκίνησε» ως κρίση δανεισμού και τώρα έγινε κρίση χρέους- αποκάλυψε και τη στρατηγική της νέας προπαγάνδας.

Μία προπαγάνδα που ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 με τα «Μεγάλα Έργα», τους «Ολυμπιακούς Αγώνες», την «ισχυρή Ελλάδα», τον «πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας στα Βαλκάνια», το «Χρηματιστήριο» και κατέληξε στην νέα προπαγάνδα για την «σωτηρία», την «προσαρμογή», στην «αναδιάρθρωση», στα «Μνημόνια».

Με τη συνδρομή θεσμικών και εξωθεσμικών παραγόντων η νέα προπαγάνδα προσπαθεί να εμφανίσει η εφαρμοζόμενη πολιτική ως «μοναδική», «αναγκαία», και «απαραίτητη». Δεν είναι τυχαία επιλεγμένες οι λέξεις, ούτε ακόμη και ο πανικός που προκαλείται από τις δηλώσεις, συνεντεύξεις, διαρροές και άλλες κινήσεις του προπαγανδιστικού συστήματος. Και παράλληλα με τους πολιτικούς όρους διαχείρισης της «κρίσης» μπαίνουν και οι ψυχολογικοί.

Β. Τα μέσα και οι πολιτικές

Ο Τσόμσκυ καταγράφει μία σειρά από μέσα και πολιτικές που εφαρμόζονται στο πεδίο της προσχηματικής κρίσης προκειμένου να εφαρμοστούν μέτρα Μεσαίωνα και Οθωμανικής περιόδου.

1. Το θεμελιώδες στοιχείο του ελέγχου της ελληνικής κοινωνίας είναι η στρατηγική της απόσπασης της προσοχής, στην εκτροπή της προσοχής από τα σημαντικά προβλήματα. Στην στροφή του λαού από τις αποφασισμένες «μεταρρυθμίσεις», μέσω της τεχνικής του κατακλυσμού συνεχόμενων αντιπερισπασμών και ασήμαντων πληροφοριών. «Βρέθηκε μία γάτα μετά από πέντε χρόνια», «έκανε πλαστική ή όχι η τραγουδίστρια;» «πόσα τουρκικά σήριαλ θα προβληθούν; »

2. Δημιουργείται ένα πρόβλημα, εν προκειμένω μία οικονομική κρίση ώστε να γίνει αποδεκτή ως αναγκαίο επόμενο, η υποχώρηση των δικαιωμάτων και η εξαφάνιση του κράτους και των υπηρεσιών του που είναι «αναχρονιστικές», και «δαπανηρές». Το κενό θα το καλύψουν «οι καλοί ιδιώτες», από τα σκουπίδια, μέχρι τις υποδομές, την υγεία και την παιδεία. Και τόσο οι «αναγκαίες» ιδιωτικοποιήσεις των δικών μας έργων που κατασκευάστηκαν με τα δικά μας χρήματα, από αεροδρόμια και σχολεία μέχρι νοσοκομεία και οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, υλοποιούνται μέσα σε λίγες ώρες.

3. Για να γίνουν αποδεκτά τα απαράδεκτα σε άλλες περιόδους μέτρα, χρησιμοποιείται η σταδιακή εφαρμογή τους. Εξαφανισμένες δημόσιες υπηρεσίες, μαζικές ιδιωτικοποιήσεις που λίγο πριν ήταν «απαράδεκτες», κοινωνική ανασφάλεια, ελαστικότητα στην εργασία, μαζική ανεργία, μισθοί που δεν εξασφαλίζουν ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, μείωση και τελικά ολοκληρωτική εξαφάνιση της εθνικής κυριαρχίας.

4. Η προπαγάνδα μιλά για αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν και παρότι είναι «επώδυνες» είναι «αναγκαίες». Εξάλλου ένα παράθυρο του τύπου «θα είμαστε καλύτερα στο μέλλον», είναι πάντα ανοιχτό από όλους. Και οι αιματηρές θυσίες με τις ψεύτικες ελπίδες αυξάνονται. Πόσες φορές ακούσαμε πως αν ακολουθήσουμε τα συγκεκριμένα μέτρα, τα «φάρμακα» θα βγούμε από την κρίση, στις «αγορές»;

5. Η πλειονότητα των πολιτικών λόγων, των μηνυμάτων, των «ειδήσεων», των διαφημίσεων απευθύνονται στο κοινό χρησιμοποιώντας «επιχειρήματα», παιδικά, σαν ο πολίτης να ήταν παιδάκι ή με νοητική υστέρηση.

6. Το συναίσθημα κυριαρχεί έναντι της λογικής, και ο φόβος κυριαρχεί παντού, αφού η κοινωνία δεν μπορεί να σκεφτεί και να λειτουργήσει. Όλοι θα πρέπει να φοβούνται.

7. Κυριαρχούν οι μέτριοι και η μετριότητα. Η έλλειψη γνώσης της ελληνικής γλώσσας δεν είναι πλέον μειονέκτημα, η κοινωνία συμβιβάζεται με το υπάρχον πολιτικό και οικονομικό σκηνικό και προσβλέπει σ΄ αυτό τη σωτηρία του , η τεχνολογία δεν είναι στην υπηρεσία του λαού αλλά έχει μετατρέψει την κοινωνία σε δούλη της , οι άριστοι πολεμούνται και εξαφανίζονται.

8. Είναι Life Style να μην σε ενδιαφέρει τίποτα, «να νιώθεις ωραία με το τίποτα», «να μη σε νοιάζει τίποτα», να είσαι αμόρφωτος, να είσαι ηλίθιος, χωρίς να μπορείς να ξεχωρίσεις το σωστό και το λάθος.

9. Η προπαγάνδα προωθεί την συλλογική και την ατομική ενοχή για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η κοινωνία. Η έλλειψη βασικών χαρακτηριστικών που δεν τα έχουν οι πολλοί, αλλά μόνο οι λίγοι, «αυτοί που ξέρουν και γνωρίζουν», είναι η αιτία του κακού. Και η κοινωνία δεν εξεγείρεται αλλά αποδέχεται με καταθλιπτικούς όρους το οικονομικό σύστημα. Ένα σύστημα που υποδουλώνει και εξαθλιώνει συνεχώς.

10. Χάρη σε μέσα που προέρχονται από την ιατρική επιστήμη, μέχρι μεθόδους μυστικών υπηρεσιών, η προπαγάνδα έχει περάσει στην κοινωνία τα βασικά της εργαλεία, τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά. Το σύστημα, οι «επιστήμονες», οι «υπουργοί», οι «σύμβουλοι», οι «τεχνοκράτες» ξέρουν και τελικά ασκούν έλεγχο και εξουσία στα άτομα, μεγαλύτερη από αυτήν που τα ίδια ασκούν στους εαυτούς τους.

3. Αντί επιλόγου ή η ώρα της ελληνικής κοινωνίας

Η προπαγάνδα μετέρχεται μέσων και πολιτικών που έφτασαν το λαό στη σημερινή κατάσταση. Και τα σοκ έρχονται το ένα μετά το άλλο, από τους κεφαλικούς φόρους, τις μειώσεις μισθών, τις απολύσεις και την ανεργία, τη φτώχεια, τις ιδιωτικοποιήσεις και την εξαφάνιση του «σπάταλου» κράτους.

Η ώρα της κοινωνίας μετά από το απαραίτητο χρονικό διάστημα ολιγωρίας και παθητικής παρακολούθησης των γεγονότων με όρους ψυχολογικού και σωματικού σοκ, έχει τελειώσει. Η κοινωνία οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της και πρωτοβουλίες αλλαγής της πορείας καταστροφής. Έξω από το υπάρχον θλιβερό πολιτικό και οικονομικό σκηνικό και στήριξη της σωτηρίας της πατρίδας μας στις δικές μας δυνάμεις. Για αυτά όμως θα επανέλθουμε.







Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2011

Οικονομική κρίση και Τουρκία



Η οικονομική παρουσία της Τουρκίας στη Θράκη


Φάνης Μαλκίδης


«…Η Ελλάδα είναι μια χώρα σε πτώχευση. Πλέον δεν μπορεί να μας προσφέρει όφελος. Μόνο μεταξύ μας μπορεί να υπάρξει όφελος. Αυτό είναι ανάγκη να το αντιληφθούμε. Για να ανοίξουν δουλειές πρέπει να ενώσουμε τα χέρια. Δεν πρέπει να διαιρούμαστε…Πλέον πρέπει να σωθούμε από αυτήν τη φτώχεια. Πρέπει να ανοίξουμε δουλειές για τα παιδιά μας, για τους νέους μας. Αυτό το κράτος, αυτή η κυβέρνηση, αυτό το έθνος δεν μπορεί να το κάνει αυτό ! Διότι αυτή η χώρα είναι μια μπατιρισμένη χώρα ! Εμείς θα σας φέρουμε βοήθεια από την Τουρκία ! Θα ανοίξουν βιομηχανίες εδώ ! Θα ανοίξουν δουλειές για όλους τους νέους μας…».



Απόσπασμα ομιλίας της υποψήφιας δημάρχου Κομοτηνής  Σιμπέλ Μουσταφάογλου. Ήφαιστος Κομοτηνής 3 Νοεμβρίου 2010.

1. Εισαγωγικές παρατηρήσεις


Η παρουσία της Τουρκίας στη Θράκη έχει, από την περίοδο της Συνθήκης της Λωζάννης μέχρι σήμερα, πολυποίκιλες όψεις και η γειτονική χώρα προσπαθεί να έχει παρέμβαση στον πολιτικό, εκπαιδευτικό, πολιτιστικό, κοινωνικό και οικονομικό τομέα.



Είναι γεγονός ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα, και όχι αποκλειστικά σ΄ αυτό που Ελλάδα περνά την οικονομική κρίση, η Τουρκία ρίχνει ολοένα και περισσότερο βάρος στην οικονομική της παρουσία στη Θράκη.


Σημαντική οικονομική και πολιτική θέση στην τουρκική οικονομία κρατά η Ελλάδα και ειδικότερα η Θράκη, ενώ οι εισαγωγές από την Τουρκία (1.693.266.305 € ) υπερτερούν κατά πολύ τις ελληνικές εξαγωγές (621.674.008€).

Παράλληλα με την αύξηση των τουρκικών εξαγωγών προς την Ελλάδα, παρατηρήθηκε μια σχετική μείωση του μεριδίου των ελληνικών εξαγωγών προς Τουρκία σε σχέση με τις τουρκικές εξαγωγές προς Ελλάδα. Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν την κυριαρχία των τουρκικών εξαγωγών έναντι των ελληνικών σε αυτή τη σχέση. Η Τουρκία εξάγει προς την Ελλάδα και κυρίως στη Θράκη έπιπλα, προϊόντα πετρελαίου, σίδηρο, καουτσούκ, οχήματα, προκατασκευασμένα κτίρια, βιομηχανικά προϊόντα και πλαστικό, αλλά και ψάρια, φρούτα, λαχανικά, έλαια καθώς και λιπάσματα.

Η δραστηριότητα της Τουρκίας στη Θράκη στον τομέα της οικονομίας, είναι μία ακόμη πτυχή στη διαρκή αμφισβήτηση της εθνικής κυριαρχίας στη Θράκη, η οποία γίνεται με μία πιο εκλεπτυσμένη μορφή. Άλλωστε η οικονομία είναι (και) αυτή που έχει χρησιμοποιηθεί στη Θράκη, προκειμένου να γίνει συνείδηση ότι η Τουρκία θα πρέπει να έχει παρουσία στη Θράκη. Έστω και εάν αυτή δεν έρχεται σε συμφωνία με την εθνική ασφάλεια και κυριαρχία στο χώρο.

2. Ορισμένα ερωτήματα

Για την οικονομική παρουσία της Τουρκίας στη Θράκη προκύπτουν μία σειρά από ερωτήματα:

-Δικαιολογούνται από το μέγεθος της αγοράς της Θράκης οι τεράστιες τουρκικές επενδύσεις σε διάφορους τομείς; Και μάλιστα με αποδεδειγμένη απώλεια εσόδων- δε γίνεται λόγος για κέρδη- σε τομείς της οικονομίας όπου λειτουργούσαν για χρόνια τοπικών συμφερόντων μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις;

-Αποτελεί μία μικρή μουσουλμανική μειονότητα, έστω και αν τοπικά είναι ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού, μία μειονότητα η οποία κατά βάση απασχολείται στον αγροτικό τομέα, άρα με μειωμένο εισόδημα, πραγματικό κίνητρο για να επενδύσουν τουρκικές εταιρείες στη Θράκη;

- Δικαιολογείται, με όποιο τίμημα, η συνεχή παρότρυνση προς τουρκικές εταιρείες να έλθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα;

- Η επίσημη πρόσκληση στην τουρκική επιχειρηματική τάξη να «επενδύσει» στη Θράκη, στην παρούσα συγκυρία, δεν δημιουργεί προϋποθέσεις δημιουργίας ανεξάρτητου οικονομικού χώρου ελεγχόμενου από την Τουρκία και τα κεφάλαιά της; Και μάλιστα να γίνουν επενδύσεις άνευ όρων σε μία περίοδο κατά την οποία ο τοπικός πληθυσμός υποφέρει πολύ περισσότερο σε σχέση με αυτόν της υπόλοιπης χώρας, συνεπώς είναι σαφώς πιο ευάλωτος;

-Μπορεί να λειτουργήσει μία τουρκική επιχείρηση στη Θράκη με ελληνικούς όρους, δηλαδή με αυξημένο κόστος δανειοδότησης και σαφώς πιο αυξημένο κόστος εργασίας; Για παράδειγμα αναφέρουμε τουρκικές εταιρείες που λειτουργούν στην Θράκη με τιμές προϊόντων και υπηρεσιών μειωμένες μέχρι και 150-200% (!) σε σχέση με τις τιμές των ελληνικών εταιρειών. Και βεβαίως προκύπτει το ερώτημα πως μπορεί να επιβιώνει μία τουρκική εταιρεία με τέτοια τιμολόγια αν δεν υπάρχει οικονομική ενίσχυση – επιδότηση; Γιατί εάν δεν «επιδοτείται» από το κράτος πως μπορεί να αντέξει στη Θράκη, όπου η οικονομική δραστηριότητα και άλλοι οικονομικοί δείκτες (ανεργία, επίπεδο μισθών, φτώχεια) είναι το χαμηλότερο στην Ελλάδα και από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη;

-Ποια είναι η πραγματική προέλευση των «τουρκικών» χρημάτων που έχουν ή επίκειται να επενδυθούν στην αναμφισβήτητη τουρκική προσπάθεια προσεταιρισμού των μουσουλμάνων της Θράκης, ενώ διαπιστώνουμε πλέον ότι οι διεθνείς πιέσεις που εκδηλώθηκαν στην Ελλάδα με την μορφή μιας διαρκούς οικονομικής πίεσης, δεν έχουν στόχο την διασφάλιση των ξένων «δανειστών» αλλά την αλλαγή του χάρτη στην περιοχή;

3. Αντί επιλόγου

Η οικονομική παρουσία της Τουρκίας στη Θράκη αποτελεί μία σημαντική παράμετρος για την πολιτική της στην περιοχή. Με αιχμή τις κρατικές επιχειρήσεις και φιλικά προσκείμενους προς το κράτος επιχειρηματίες, προσπαθεί ενισχύσει την παρουσία της στη Θράκη η/και να εγκατασταθεί στο χώρο, έχοντας αυταπόδεικτα λόγω μίας σειράς παραγόντων (μικρή αγορά, ελάχιστος όγκος εργασιών μπροστά στην μεγάλη επένδυση, χαμηλής ποιότητας προϊόντα, κ.ά) εμφανή οικονομική ζημία.

Ωστόσο αυτό δεν απαγορεύει την οικονομική παρουσία της Τουρκίας να διευρύνεται και να έχει συνεχώς νέες πτυχές. Και μάλιστα όχι μόνο σε χώρους όπου έχει συγκριτικό πλεονέκτημα (π.χ αγροτικά προϊόντα) αλλά και σε άλλους όπου δίνονται εκτός από τα ουσιαστικά και συμβολικά μηνύματα. Στη Θράκη, για να παραφράσουμε τη γνωστή θέση, το (τουρκικό) κεφάλαιο έχει και πατρίδα και ιδεολογία.





Μελέτη για τη Σαμοθράκη:Θέσεις θέας και αξιόλογα περιβαλλοντικά στοιχεία της Νήσου Σαμοθράκης



Θέσεις θέας και αξιόλογα περιβαλλοντικά στοιχεία της Νήσου Σαμοθράκης


Εισαγωγή

Η παρούσα μελέτη εκπονήθηκε από ειδική ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με υπεύθυνο τον κ. Πέτρο Γκανάτσα, Επ. Καθηγητή της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος κατόπιν ανάθεσης της μελέτης από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ροδόπης-Έβρου, Νομαρχιακό Διαμέρισμα Έβρου. Το Νομαρχιακό Διαμέρισμα Έβρου στα πλαίσια των προσπαθειών του για μια αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής, με ταυτόχρονη προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, αναγνώρισε την ανάγκη εκπόνησης της μελέτης με τίτλο: "Προσδιορισμός θέσεων θέας και ιδιαίτερων περιβαλλοντικών στοιχείων με σκοπό τη χάραξη περιβαλλοντικών διαδρομών και την ανάδειξη του όρους Σάος Σαμοθράκης" και προέβη σε ανάθεση της μελέτης στην ομάδα του ΑΠΘ.



Στην ομάδα εκπόνησης της μελέτης συμμετείχαν:

• Ο κ. Ηλίας Κουλουκούρας, Δασολόγος-Περιβαλλοντολόγος, μεταπτυχιακός φοιτητής της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ειδικός σε θέματα χειρισμού και αξιοποίησης λεκανών απορροής.

• Η κα. Τσακαλδήμη Μαριάνθη, Διδάκτορας της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ειδικός σε θέματα Οικολογίας χερσαίων οικοσυστημάτων και Προστασίας της Φύσης .

• Ο κ. Νίκος Οικονομάκης, MSc Δασολόγος-Περιβαλλοντολόγος, ειδικός σε θέματα γεωγραφικών πληροφοριακών συστημάτων και χαρτογράφησης.

Η ομάδα εκπόνησης της μελέτης θα ήθελε να ευχαριστήσει:



- το Νομάρχη Έβρου κ. Νίκο Ζαμπουνίδη για την εμπιστοσύνη την οποία επέδειξε στην μελετητική ομάδα, καθώς και για την άψογη συνεργασία του αλλά και για το αμέριστο ενδιαφέρον και συμπαράσταση καθ' όλη τη διάρκεια εκπόνησης της μελέτης.

- τα μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Ανάπτυξης και Υποδομών για την εμπιστοσύνη προς την ερευνητική ομάδα και την άψογη συνεργασία.



Ανεξάρτητα εάν η μελέτη αυτή βρίσκεται στο τέλος της η ομάδα μελέτης θα ήθελε να τονίσει ότι η προσπάθεια ανάδειξης της Σαμοθράκης δεν τελειώνει αλλά τώρα αρχίζει, αφού μένουν τόσα πολλά να γίνουν ενώ έχουν γίνει τόσο λίγα, προκειμένου η Σαμοθράκη να πάρει τη θέση που της αξίζει, προς όφελος πάντοτε της τοπικής κοινωνίας.



Γενικά στοιχεία για τη Σαμοθράκη

Η Σαμοθράκη αποτελεί ένα από τα τελευταία πραγματικά παρθένα νησιά της Ελλάδας, όπου ο "πολιτισμός της αντιπαροχής και της μαζικής τουριστικής ανάπτυξης" έκανε την εξαίρεση και δεν κατέστρεψε τη φυσική ομορφιά και την αρχιτεκτονική του. Έτσι η κάθε προσπάθεια ανάπτυξης θα πρέπει να σεβαστεί το φυσικό πλούτο της περιοχής, ενώ η μοναδικότητα του νησιού μπορεί να αποτελέσει το συγκριτικό πλεονέκτημα πάνω στο οποίο μπορεί να στηριχθεί η αειφόρος ανάπτυξη του νησιού.

Η Σαμοθράκη είναι το νησί που θα σε κερδίσει με μια μόνο επίσκεψη και θα σε μαγέψει με τα κρυστάλλινα νερά των καταρρακτών της και των ρεμάτων της, την οργιώδη βλάστηση, τους απίθανους βραχώδεις σχηματισμούς αλλά και τον επιβλητικό όγκο του βουνού της. Αποτελεί την ωραιότερη βιτρίνα φυσικής ομορφιάς της Ελλάδας: θάλασσα και απότομα παρθενικά βουνά, καταρράκτες, ποτάμια και φαράγγια, θεόρατα πλατάνια τυλιγμένα στον κισσό, υπεραιωνόβιες δρύες, ορτανσίες, λυγαριές και λιόδεντρα αλλά και πολλά αρώματα απ'το θυμάρι, τη ρίγανη και το ρείκι.

Η Σαμοθράκη είναι ένα βουνό πεταμένο στη θάλασσα. Η κορυφή του βουνού Σάος, το Φεγγάρι (1664 μ.), είναι ορατό από οποιοδήποτε σημείο του και είναι από τις υψηλότερες κορυφές του Αιγαίου. H παράδοση θέλει τον Όμηρο να επιλέγει την κορυφή Φεγγάρι, για να τοποθετήσει τον θρόνο του Ποσειδώνα από όπου ο ολύμπιος θεός παρακολούθησε τον Τρωϊκό Πόλεμο. Το νησί είναι χωρισμένο από το βουνό σε μια εύφορη και καλλιεργημένη ΝΔ πλευρά και μια δασωμένη και άγρια ΒΑ. Όπως αναφέρει και ο Ίων Δραγούμης: "Η ανατολική μεριά όλη ξερή φαλακρά καύκαλα βουνών και μύτες κάψαλα... Το βορινό το πλάγι ολοσκέπαστο από φυτά και ρεματιές. Στο νότιο πλάγι είναι αμμουδιές και ελαιώνες...".

Ο τοξόσχημος συμπαγής κύριος ορεινός όγκος της με χαράδρες και απότομες πλαγιές, διατρέχει το νησί με κατεύθυνση από ΒΔ προς ΝΑ, και δημιουργεί τις ιδιομορφίες του νησιού. Οι ψηλές, επιβλητικές κορυφές: το Φεγγάρι, η πιο ψηλή κορυφή, ο Προφήτης Ηλίας, η Αγία Σοφία, ο Άγιος Γεώργιος, που αποτελούν ιδιαίτερα θέλγητρα για τους ορειβάτες.

Στο νησί μπορεί να συναντήσει κανείς 962 είδη χλωρίδας, από αυτά τα 21 είναι σπάνια είδη και τα 14 από αυτά είναι ενδημικά και φύονται αποκλειστικά στο νησί όπως π.χ. τα είδη Alyssum degenianum, Potentilla geoides ssp.halacsyana, Herniaria degenii, Enysimum orizontale, Symphyandra Samothacica κ.α. , επίσης αιωνόβια δάση ανατολικού πλατάνου (Platanus orientalis), το μοναδικό δάσος βελανιδιάς (Quercus dalechampii), καστανιές, θάμνους μακκί, κουμαριές και γλιστροκουμαριές, μεγάλα κέδρα που έχουν πάρει την μορφή των ανέμων που επικρατούν στις πλαγιές του βουνού. Το νησί αποτελεί πλούσιο βιότοπο για πολλά είδη άγριας πανίδας και ορνιθοπανίδας (σκαντζόχοιροι, κουνάβια, λαγοί, φώκιες, μικροτυφλοπόντικες, αγριοπερίστερα, πετρίτες, μαυροπετρίτες, ποντικοβαρβακίνες κ.α.) και βέβαια για τα αγριοκάτσικα που βόσκουν αδέσποτα, σκαρφαλώνοντας σε απόκρημνες πλαγιές και γκρεμούς.

Το όρος Σάος έχει ενταχθεί στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών NATURA 2000 με κωδικό GR 1110004, καθώς διαθέτει μοναδικά στοιχεία φυσικού πλούτου και αποτελεί σημαντικό σταθμό για την στάθμευση μεταναστευτικών πουλιών. Εντός της προστατευόμενης περιοχής συναντώνται 15 οικότοποι της οδηγίας 92/43 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας.

Το νησί είναι ιδιαίτερα γνωστό για τα ρέματά του που έχουν άφθονο νερό όλο το χρόνο και σχηματίζουν τις γνωστές βάθρες (φυσικές μικρές λίμνες που δημιουργούνται από τα νερά των καταρρακτών). Οι πιο γνωστές είναι οι βάθρες στο ρέμα του Φονιά και η Γριά βάθρα πάνω από τον οικισμό Θέρμα ή Λουτρά. Από τα Θέρμα συνήθως ξεκινούν οι αναβάσεις στο Φεγγάρι.

Το ρέμα του Φονιά, οι πηγές του οποίου βρίσκονται ψηλά κοντά στις κορυφές του βουνού, δημιουργεί στο διάβα του πολλές βάθρες και καταρράκτες, δύσκολα και επικίνδυνα περάσματα και αποτελεί πρόκληση για κάθε τολμηρό εξερευνητή. Ωστόσο οι διαδρομές αυτές είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για τον πολύ κόσμο που δεν είναι μυημένος στις δύσκολες απαιτήσεις τέτοιων διαδρομών.

Γενικά για να γνωρίσει κανείς καλά το βουνό Σάος υπάρχουν διάφορες πεζοπορικές διαδρομές που πρέπει να κάνει και πολλές φορές δύσκολες καταβάσεις φαραγγιών. Από τις πιο γνωστές διαδρομές είναι η διαδρομή που ξεκινά από το χωριό Θέρμα και ανηφορίζει με κατεύθυνση Ν-ΝΔ, μέχρι την κορυφή. Η διαδρομή μέχρι την κορυφή ανήκει στο διεθνές μονοπάτι Ε6. Άλλη γνωστή διαδρομή είναι αυτή που ξεκινάει από το χωρίο Προφήτης Ηλίας και φθάνει στην πηγή Σφενδάμι, όπως και η διαδρομή Παναγία Κρημνιώτισσα - Αγία Θέκλα.

Δυστυχώς όμως, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του νησιού, το διεθνές μονοπάτι Ε6 αλλά και οι υπόλοιπες γνωστές διαδρομές απευθύνονται κυρίως στους μυημένους στην ορειβασία, καθώς οι διαδρομές αυτές είναι ιδιαίτερα δύσκολες και πολλές φορές επικίνδυνες, χωρίς τον κατάλληλο εξοπλισμό και εμπειρία. Επίσης δεν έχουν επαρκή σήμανση οπότε τρομάζουν πολλούς για να τις ακολουθήσουν, ενώ δεν εξαντλούν όλες τις φυσικές ομορφιές του όρους Σάος.

Γενικά, περιβαλλοντικές διαδρομές, αλλά και υποδομές και υπηρεσίες αναψυχής σε κατάλληλες τοποθεσίες, που να απευθύνονται στο μέσο επισκέπτη του νησιού, με σκοπό την διευκόλυνσή του για την άσκηση διάφορων οικοτουριστικών δραστηριοτήτων και ταυτόχρονα να αναδεικνύουν τον φυσικό πλούτο του νησιού είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Παρόλο που είναι γενικά παραδεκτό πως οι φυσικές ομορφιές του νησιού, ειδικά σε σχέση με την τοπογραφία της περιοχής, το υδάτινο στοιχείο και τη φυσική βλάστηση, είναι ανεπανάληπτες, η πληθώρα των επισκεπτών έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει και να απολαύσει μόνο ελάχιστες από αυτές.

Σήμερα όμως που ο μαζικός τουρισμός θεωρείται ένας από τους κύριους ενόχους για την καταστροφή και μόλυνση του φυσικού περιβάλλοντος, την υποβάθμιση της αρχιτεκτονικής του οικιστικού περιβάλλοντος αλλά και της ποιότητας ζωής, στις περιοχές όπου λαμβάνει χώρα, μια άλλη μορφή "ήπιου" τουρισμού, ο λεγόμενος "εναλλακτικός τουρισμός", αναπτύσσεται ιδιαίτερα. Η Σαμοθράκη είναι το νησί που προσφέρεται ιδιαίτερα για εναλλακτικό τουρισμό και ιδιαίτερα για οικολογικό και φυσιολατρικό τουρισμό.



Σκοπός της Μελέτης

Η οικοτουριστική ανάπτυξη στη Σαμοθράκη δεν εξαρτάται μόνο από το πλήθος και την ποιότητα των καταλυμάτων αλλά -ίσως περισσότερο- από την ανάδειξη των χαρακτηριστικών φυσικών τοπίων της. Έτσι η χάραξη περιβαλλοντικών διαδρομών και η ανάδειξη και δημιουργία θέσεων θέας και των σημαντικών περιβαλλοντικών στοιχείων του νησιού, σε ένα τέτοιο καταπράσινο και άγριο ορεινό όγκο, αποτελούν εκ των πραγμάτων υποχρεωτική ενασχόληση των τοπικών αρχών που επιθυμούν την οικοτουριστική ανάπτυξη της περιοχής τους.

Καθώς όμως οι δρόμοι δεν έχουν τιθασέψει ακόμη όλο το τοπίο του νησιού, υπάρχουν μέρη σχεδόν εξωτικής ομορφιάς, τα οποία θα μπορούσε να τα επισκεφτεί κανείς και να απολαύσει τις φυσικές ομορφιές τους. Οι θέσεις αυτές πρέπει πρώτα προσδιοριστούν με ακρίβεια, να γίνει αναλυτική περιγραφή των φυσικών χαρακτηριστικών τους και στη συνέχεια να χαραχθούν κατάλληλα περιβαλλοντικά μονοπάτια για να είναι επισκέψιμες.

Αντικείμενο λοιπόν της παρούσας μελέτης είναι η καταγραφή, περιγραφή και αξιολόγηση των σημαντικών θέσεων θέας της Σαμοθράκης καθώς και των ιδιαίτερων περιβαλλοντικών και οικολογικών στοιχείων και η αποτύπωσή τους σε χάρτη. Ο προσδιορισμός των παραπάνω στοιχείων μπορεί στη συνέχεια να αποτελέσει το υπόβαθρο για τη δημιουργία οργανωμένων περιβαλλοντικών διαδρομών, τον σχεδιασμό και τη χάραξη μονοπατιών μελέτης της φύσης και γενικά για την διευκόλυνση δραστηριοτήτων αναψυχής των επισκεπτών, οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν στην ανάδειξη του νησιού. Ταυτόχρονα ο προσδιορισμός των σημαντικών οικολογικών αξιών-στοιχείων μπορεί να συμβάλλει στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος του νησιού και στην αειφόρο ανάπτυξή του.

Τονίζεται ότι το έργο αποσκοπεί στην ανάδειξη και αξιοποίηση σημαντικών περιβαλλοντικών στοιχείων του νησιού, τα οποία μπορούν να είναι προσιτά στο ευρύ κοινό, προστατεύοντας ταυτόχρονα το φυσικό περιβάλλον του νησιού. Αντίθετα δεν στοχεύει στην αξιοποίηση και στην προσπελασιμότητα των απρόσιτων και απομακρυσμένων περιοχών, οι οποίες θα πρέπει κατηγορηματικά να παραμείνουν εκτός της αναπτυξιακής διαδικασίας, έτσι ώστε να διατηρήσουν αναλλοίωτα τα φυσικά τους χαρακτηριστικά και την υψηλή οικολογική τους αξία.







3.1. Σπουδαιότητα του προτεινόμενου έργου



Η Αγία Ανέμη στη Σαμοθράκη







Tου ΓEΩPΓIOY N. ΑIKΑTEPINIΔH

Δρος Φιλ., τ. Δ/ντή Ερευνών Κέντρου Λαογραφίας Ακαδημίας Αθηνών

19-10-03


Copyright: http://www.kathimerini.gr



«ΑNΑMEΣΑ στα 999 χαλάσματα από βυζαντινά κυρίως ξωκκλήσια, τα οποία, όπως λέγεται, υπάρχουν στο νησί των Καβείρων, τη Σαμοθράκη, ξεχωριστό λαογραφικό ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα «αρχαιότατον, ερειπωμένον νυν ιερόν της «Αγίας Ανέμης», όπου κατά τας θυέλλας οι ενδιαφερόμενοι προσάγουσι προσφοράς αποτροπαίους», όπως γράφει ο Νικόλαος Ανδριώτης το 1927 σε χειρόγραφό του που βρίσκεται στα αρχεία του Κέντρου Συντάξεως του Ιστορικού Λεξικού της Ακαδημίας Αθηνών, στο οποίο ήταν τότε συντάκτης.

O,τι απομένει από το «σεβάσμιον εκκλησίδιον» της αγίας aνέμης στη Σαμοθράκη. Tην ιερότητα του χώρου τονίζει και υπενθυμίζει, προς αποτροπή βεβήλωσης, το φτωχό εικονοστάσι στην κόγχη του ιερού (φωτ.: a. Kεχαγιόγλου).

One cemetery is all we have left By Sabri Atman






We are in the middle of July. Germany did not see the summer season this year. “When did it ever?” can be asked. It is not like the summer season in Mesopotamia. There is windy weather. It is at a point where people are going to start heating their stoves again.



I am in a town in Germany near the border with Holland called Gronau. For years I have conducted interviews with the elderly. If I am not mistaken, today, I am interviewing the sixty-fifth person. I have interviewed an Assyrian clergyman of the Syriac Orthodox Church, Reverend Lahdo Kahya, five times previously. Today I c ame here to interview him on a slightly different subject.