Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2013

Κίνηση Αλληλεγγύης Αλεξανδρούπολης




Συνέντευξη στο του Φάνη Μαλκίδη  τηλεοπτικό κανάλι Θράκη ΝΕΤ για την Κίνηση Αλληλεγγύης



Φάνης Μαλκίδης

ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΎΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΆΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ


email: kinisi.alex@gmail.com, τηλ.- fax 25510-33313
  1. Η Αλεξανδρούπολη παράδειγμα για όλη την κατεχόμενη Ελλάδα
Πριν περίπου δύο χρόνια, μιλώντας σε εκδήλωση για την κρίση και το ρόλο του λαού μας, ως αντιστασιακού φορέα στην καταστροφή, τέθηκε στο τέλος της συζήτησης, το εξής (προβοκατόρικο) ερώτημα από πρώην «ιδιαίτερο βουλευτού»: Και τι μπορούμε να κάνουμε; Απαντώντας στο «φίλο» αναφέραμε ότι δίπλα του υπάρχουν οικογένειες, ηλικιωμένοι, άνεργοι, παιδιά που πεινούν. Ας αρχίσουμε λοιπόν από αυτούς έχοντας υπόψη ότι η πρώτη επαναστατική πράξη των Ελλήνων, από το 1821, μέχρι την κατοχή της περιόδου 1941-1944, ήταν να βοηθήσουν τους λοιμοκτονούντες συνανθρώπους τους.

Η συνέχεια ήταν αποκαλυπτική για όλους μας: Ο «φίλος» εξαφανίστηκε την ίδια στιγμή, αλλά δεκάδες άλλοι και άλλες εμφανίστηκαν για να στηρίξουν την πρώτη επαναστατική πράξη που μπορεί να κάνει ο Ελληνας και η Ελληνίδα σήμερα.

Την επαύριον συγκεντρώθηκαν οι πρώτες εισφορές με τις οποίες αγοράστηκαν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, για τις πρώτες είκοσι οικογένειες (σήμερα είναι πάνω από εκατό), ενώ αρκετοί προθυμοποιήθηκαν να τα προμηθευτούν οι ίδιοι και να μας φέρουν στα σημεία συγκέντρωσης. Με μια λιτή ανακοίνωση που έβαζε το ζήτημα στο προσκήνιο της αλληλεγγύης και της πράξης, καλούσαμε τους συμπατριώτες μας να γίνουν αρωγοί της προσπάθειας μας:


«Αντίσταση μέσα από την Αλληλεγγύη
Καθώς η κρίση που βιώνουμε σήμερα στην Πατρίδα μας δεν φαίνεται να κοπάζει- τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον- αποφασίσαμε να μην παραμείνουμε θεατές της ανέχειας και της εξαθλίωσης μεγάλης μερίδας συμπολιτών μας. Συνεχίζοντας την μακροχρόνια παράδοση της προσφοράς και της αλληλεγγύης, που επιδεικνύει ο ελληνικός λαός στις δύσκολες στιγμές της ιστορίας του, δημιουργήσαμε την
ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ με κίνητρο την προσφορά προς τον συνάνθρωπο και, κατ΄ επέκτασιν, προς την Πατρίδα μας.
Καλούμε όλους τους συμπολίτες μας να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να αντιληφθούν την κρισιμότητα της καταστάσεως συμβάλλοντας στην όλην προσπάθεια. Ο καθένας μπορεί να βοηθήσει εθελοντικά ανάλογα με τις δυνατότητές του και γνωρίζοντας πως δεν θα έχει την παραμικρή ανταμοιβή, πέραν της ηθικής ικανοποιήσεως. Μέσω του κοινωνικού μας δικτύου θα συγκεντρώνονται: ρουχισμός, υποδήματα, τρόφιμα, παιχνίδια, συσκευές, έπιπλα, βιβλία, κουβέρτες, φάρμακα κλπ είδη πρώτης ανάγκης, προκειμένου να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες των συμπολιτών μας, οι οποίοι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις σημερινές δύσκολες συνθήκες.
Ξεκινάμε με σύνθημά μας «κανείς να μην πεινάσει, κανείς να μην κρυώσει» και με την προοπτική να γιγαντώσουμε το κίνημα, το οποίο αποτελεί και μια απάντηση- πρόταση σε όσους ψάχνουν άμεσο και πρακτικό τρόπο αντίστασης και θέλουν να δράσουν υπέρ του κοινού συμφέροντος. Μία κίνηση από εμάς για εμάς, από το λαό για το λαό. Από σπίτι σε σπίτι και από γειτονιά σε γειτονιά. Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι που κατοικούν στην πόλη μας έχουν δικαίωμα βοηθείας και πρέπει να τους την δώσουμε ΕΜΕΙΣ. Από κανένα και καμιά δεν περιμένουμε να μας σώσει, παρά ο ίδιος μας ο Λαός. Δεν ενεργούμε ανταγωνιστικά ούτε και «καπελώνουμε» καμιά κίνηση, είτε εκκλησιαστική, είτε δημοτική, είτε άλλων πολιτών, αλλά δρούμε επικουρικά και παράλληλα με αυτές. Με την ευχή πως θα βρούμε ανταπόκριση και συστράτευση σε αυτό το δύσκολο έργο που αναλαμβάνουμε περιμένουμε την βοήθεια όλων σας».
2.Η εξέλιξη


Στο πέρασμα των ωρών και των ημερών η Κίνηση, συν Θεώ, απλώθηκε παντού. Σύντομα εκτός από την υλική τροφή, δώσαμε και συνεχίζουμε να δίνουμε και πνευματικό άρτο. Φίλοι από κάθε γωνιά της πατρίδας μας αλλά και τους εξωτερικού, μας στέλνουν την προσφορά τους σε τρόφιμα αλλά και σε εικόνες, βιβλία και κάθε τι που μπορεί να στηρίξει έναν άνθρωπο. Είναι χαρακτηριστικό αλλά όχι και το μόνο το παράδειγμα συνανθρώπου μας που πήρε βοήθεια από εμάς τους τελευταίους μήνες της ζωής του, ενώ η αδελφή του μας μετέφερε τους χαιρετισμούς του από την επιθανάτια κλίνη του! Είναι πολλά τα περιστατικά ανθρώπων που πέρα από τη βοήθεια, ήθελαν και συζήτηση και στήριξη πνευματική. Και αναφερόμαστε σε οικογένειες με ορφανά παιδιά, πολύτεκνες, με άνεργους γονείς, σπίτια χωρίς ρεύμα και χωρίς θέρμανση, με τρύπιες στέγες, ανθρώπους χωρίς παπούτσια και ρούχα και παιδιά χωρίς φαγητό. Αποφασίσαμε να παρέμβουμε ακόμη πιο ενεργά στην κοινωνία της Αλεξανδρούπολης, που φοβισμένη και τρομοκρατημένη, από μέτρα, μνημόνια και άλλα «καλά» του πολιτικού προσωπικού, μένει απαθής. Οργανώσαμε εκδηλώσεις που έμειναν στην ιστορία για τη συμμετοχή και το πάθος για κάτι διαφορετικό στις ζωές μας. Εκεί, στις εκδηλώσεις που οργανώσαμε, έγινε διανομή των παρακάτω σκέψεων της Κίνησης, ως συνέχεια και εξέλιξή της για την περαιτέρω γνωριμία και στήριξη από το λαό:

Ποιοι είμαστε; Eνεργοί πολίτες της Αλεξανδρούπολης, προερχόμενοι από την (πρώην) μεσαία τάξη - ελεύθεροι επαγγελματίες, δημόσιοι λειτουργοί, συνταξιούχοι, στρατιωτικοί, νομικοί, ιατροί, υπάλληλοι στον λεγόμενο ιδιωτικό τομέα, άνεργοι, συνταξιούχοι, κ.ά. - οι οποίοι αποφασίσαμε, να λειτουργούμε οργανωμένα, στηρίζοντας τους συνανθρώπους μας. Να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, για να βοηθήσουμε, στο μέτρο του δυνατού, συμπολίτες μας που αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης εξ΄ αιτίας της κρίσης που περνάει η πατρίδα μας.

Γιατί κάνουμε πράξη το λόγο μας για αλληλοβοήθεια; Εμπνεόμενοι από τη μακροχρόνια παράδοση της προσφοράς και της αλληλεγγύης που επιδεικνύει ο ελληνικός λαός στις δύσκολες στιγμές της ιστορίας του, δεν μπορούσαμε να συνεχίσουμε να μεμψιμοιρούμε μένοντας απαθείς θεατές της φτώχειας και της εξαθλίωσης μεγάλης μερίδας συμπολιτών μας. Σύνθημά μας «κανείς να μην πεινάσει, κανείς να μην κρυώσει».

Γιατί δεν ενταχθήκαμε σε άλλη Κίνηση; Έχοντας την πεποίθηση ότι η οικονομική κρίση ήρθε ως συνέπεια μιας μεγάλης αξιακής και πνευματικής κρίσης που εξελίσσεται στον τόπο μας από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, θελήσαμε, δια του εμπράκτου παραδείγματος, να συμβάλλουμε στην καλλιέργεια νοοτροπίας και συνείδησης ενεργού, ενημερωμένου και ευαισθητοποιημένου πολίτη στην τοπική κοινωνία. Να συγκροτήσουμε μια Κίνηση από τα σπλάχνα του λαού για τον λαό, για όποιον αναζητά άμεσο και πρακτικό τρόπο αντίστασης και θέλει να δράσει υπέρ του κοινού συμφέροντος. Από σπίτι σε σπίτι και από γειτονιά σε γειτονιά, χωρίς να περιμένουμε από κανέναν άλλον σωτηρία.

Είναι η δραστηριότητά μας ανταγωνιστική προς άλλες; Κάθε άλλο, μάλλον συμπληρωματική θα λέγαμε και προς τις δημόσιες - δημοτικές δομές και προς την Εκκλησία, το έργο της οποίας εκτιμούμε και σεβόμαστε απεριόριστα.

Πώς λειτουργούμε και τι προσφέρουμε; Με άμεσο- δημοκρατικό τρόπο, με συνεχείς ενημερώσεις όλων των εμπλεκομένων και απολογιστικές συνελεύσεις. Καθένας προσφέρει ό,τι μπορεί. Άλλος όσα ευρώ του περισσεύουν ή έχει ακόμη, άλλος τρόφιμα, άλλος γάλα και αυγά, άλλος κρέας, άλλος φαγητό ή ψωμί από το κατάστημά του, άλλος προσφέροντας ιατρικές ή νομικές υπηρεσίες, άλλος διαθέτει τον χρόνο του βοηθώντας σε πρακτικά ζητήματα/ διανομή κ.ο.κ.

Ποιους βοηθάμε; Οποιονδήποτε συμπολίτη μας έχει πραγματική ανάγκη, ανεξαρτήτως χρώματος, φυλής ή θρησκείας, προσπαθώντας να είμαστε με συστηματικό και συνεπή τρόπο κοντά τους, πάντα στο μέτρο του εφικτού και των δυνατοτήτων μας. Φτάσαμε να βοηθάμε πάνω από 100 οικογένειες, ανάλογα με τις ανάγκες της καθεμιάς.

Τι χρειαζόμαστε; Κυρίως τρόφιμα αλλά και φάρμακα, κουβέρτες, καυσόξυλα/πετρέλαιο, ρουχισμό, υποδήματα, παιχνίδια, συσκευές, βιβλία κλπ.

Από πού προμηθευόμαστε τα προϊόντα που διαθέτουμε; Κυρίως από τοπικούς παραγωγούς και καταστηματάρχες ή, εναλλακτικά, από καταστήματα ελληνικών συμφερόντων απ’ όπου αγοράζουμε κατά προτίμηση ελληνικά προϊόντα. Στηρίζουμε την τοπική και ευρύτερη παραγωγή και τις θέσεις εργασίες στην Ελλάδα, βοηθώντας όσο μπορούμε τις οικογένειες να έχουν εισόδημα και εργασία.

Έχουμε κάποια σχέση με κόμματα; Καμία, ιδίως με τους δύο βασικούς πυλώνες της καταστροφής του τόπου και με τα πολιτικά άκρα.

Γιατί διοργανώνουμε εκδηλώσεις; Εκτός από τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται για την ενίσχυση του ταμείου της Κίνησης, προσπαθούμε και είμαστε παρόντες και με εκδηλώσεις λόγου και ουσιαστικής ενημέρωσης. Δηλαδή, δεν είμαστε μια ουρανοκατέβατη, «αφελής» φιλανθρωπική οργάνωση, έχουμε πολιτικό (όχι κομματικό) στίγμα, γνωρίζουμε πολύ καλά, όπως και οι περισσότεροι συμπατριώτες μας, ποιες πολιτικές οδήγησαν στη σημερινή τραγωδία και ποια φυσικά πρόσωπα είναι υπεύθυνα, τόσο σε κεντρικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο.

Έχουμε κάποιον χορηγό/χρηματοδότη; Όχι, αποκλειστική πηγή εξεύρεσης πόρων αποτελεί η προσφορά φίλων, γνωστών και αγνώστων.Απευθυνόμαστε σε όσους συμπολίτες μας δεν βολεύονται με τον ρόλο του (τηλε)αποβλακωμένου καταναλωτή υλικών αγαθών και κατευθυνόμενων πληροφοριών, αγωνιώντας μόνο για την ατομική τους σωτηρία. Η συνεισφορά όλων από το υστέρημά μας, πέρα από την δική μας ηθική ικανοποίηση, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην ανακούφιση και στη διατήρηση της αξιοπρέπειας των συνανθρώπων μας.



3.Οι αντιδράσεις.

«Είναι κάτι κινήσεις που εμφανίζονται τώρα στις γιορτές, μετά θα εξαφανιστούν». «Σε εμάς να τα φέρνετε τα είδη που θέλετε να προσφέρετε, όχι σ’ αυτούς». «Τα κάνουν για να φανούν». «Γιατί δεν έρχεστε σε εμάς να γίνονται όλα αυτά πιο οργανωμένα και πιο νόμιμα ». «Είναι η εκκλησία, είναι ο Δήμος, είναι και κάτι ανοργάνωτοι που προσφέρουν στο συνάνθρωπο». «Τι θέλουν να κάνουν αυτοί;» «Αυτοί τα παίρνουν και τα πουλάνε» «Αυτοί θα κάνουν κόμμα»!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Τα παραπάνω είναι μερικά που ακούστηκαν από «υπεύθυνα θεσμικά και μη χείλη» για τη Κίνηση. Έχουν ειπωθεί και άλλα, από μη θεσμικά χείλη, από το λαό, που μας εμπιστεύεται ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ. Τα πρώτα τα έχουμε ξεχάσει είδη, τα άλλα τα κρατάμε και προχωράμε.



4.Ο ρόλος μας



Μια μικρή ομάδα ανθρώπων ξεκίνησε ένα «παράτολμο» σχέδιο με σκοπό, πέραν του προφανούς για ενίσχυση των αναξιοπαθούντων, να
δείξει στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο πως με θέληση και πίστη προς έναν σκοπό πολλά μπορούν να επιτευχθούν. Χωρίς ιδιαίτερα μέσα, χωρίς χορηγούς και χρηματοδότες, χωρίς διασπάθιση δημοσίου χρήματος και κονδυλίων, καταφέραμε να στηριχθούμε στις ίδιες δυνάμεις και στην εθελοντική προσφορά γνωστών και αγνώστων. Καταφέραμε να συσπειρώσουμε πολλούς γύρω από αυτήν την ομάδα και να δημιουργήσουμε κάτι υγιές και ανιδιοτελές. Καθημερινά δίνουμε τον δικό μας αγώνα, γνωρίζοντας πως προσφέρουμε και δεν καθόμαστε άπραγοι και μοιρολάτρες απέναντι σε αυτήν την πρωτόγνωρη κρίση.

Συμπεράναμε πως οι περισσότεροι από όσους μας στηρίζουν, το κάνουν από το υστέρημα τους ενώ ελάχιστοι μας δίνουν από το πλεόνασμά τους. Όσο πιο «πλούσιοι» στην τσέπη, τόσο πιο «φτωχοί» στην συνεισφορά. Ξεκινήσαμε μια ιδιότυπη «επανάσταση» και πιστεύουμε να την συνεχίσουμε. Το να (ξανα)ανακαλύψεις την ταυτότητά σου, την Πίστη, την οικογένεια, την αλληλεγγύη, την ανθρωπιά, την φιλοπατρία, την φιλία, την αγάπη για τον τόπο σου αποτελεί στις μέρες μας κάτι το επαναστατικό κυριολεκτικά.

Στο χρονικό διάστημα της ύπαρξης μας καταφέραμε να ευαισθητοποιήσουμε το λαό μας και να διαδώσουμε την αξία της αλληλεγγύης και της προσφοράς. Μας εξέπληξαν ευχάριστα συμπολίτες μας οι οποίοι ανυστερόβουλα, ανιδιοτελώς και ανωνύμως μας συμπαραστάθηκαν και μας συμπαραστέκονται. Μέσα από την όλη διαδικασία ωφεληθήκαμε πνευματικά πρωτίστως εμείς οι ίδιοι. Πάνω απ' όλα μετράει η θέληση, η επιμονή και η υπομονή.
Ούτε έμμισθοι είμαστε, ούτε "επαγγελματίες". Δεν έχουμε μέντορες και σπόνσορες.
Οι χορηγοί μας είναι ο ελληνικός λαός και μόνο. Δεν μας διαφεντεύει ούτε διαφεντεύουμε κανέναν. Δε ζητάμε φορολογικές δηλώσεις, Ε9 και δηλώσεις στήριξης ή μετανοίας από τους συνανθρώπους μας για να τους βοηθήσουμε. Δεν διασπαθίζουμε δημόσιο χρήμα, όπως έπραξαν αρκετές δεκάδες “ΜΚΟ” ( και μάλιστα χωρίς απολύτως κανένα αποτέλεσμα). Ευχόμαστε να εξαπλωθεί το όλο Κίνημα σε κάθε γωνιά της Ελλάδος.



5. Αντί επιλόγου: το πρότυπο ενός άλλου τρόπου σκέψης και της συνεχούς πράξης είμαστε εμείς.

Π. Θωμάς (Μc Donald), Γ. Δημητριάδης (βιβλιοχαρτοπωλείο), Σιμσίρης (Είδη κιγκαλερίας- κλειδιά), Θ. Ζειμπέκης (Κτηνιατρικά φάρμακα- ζωοτροφές), Κέντρο Φίλτρων Νερού Δ. Καραθανάση, Δ. Παπαθεοδώρου (Εβρίτικο Χωριό), Αφοί Παπαδόπουλοι, Παγωτά Ιταλός, Παγωτογεύσεις Βαμβακούλα, Εξοπλισμοί καταστημάτων Δ. Καλογνωμάς, Γαλακτοβιομηχανία Εβροφάρμα, Βιομηχανία Ζυμαρικών Μέλισσα, Αγνό Μέλι Κ. Σιδηρόπουλος, Σουβλατζίδικο Μαρίνος, Ράδιο Μάξιμουμ, Κινηματογραφική Λέσχη Αλεξανδρούπολης, Κομμώσεις, Ε. Κοιμτζέλης, Στρώματα Νέας Γενιάς natural Sleep, Υποδήματα Voi Noi, Καφέ και Τσάι (Σ. Καργούδης), Καφέ «περί ανέμων και υδάτων» (Ν. Παπαδόπουλος- Α. Παπαράδης), Λάντσιον Μητ- Υφαντής, Κιβωτός “Δόμνα Βισβίζη”, ”Μύλοι Θράκης, Αδελφοί Βοσνίδη (Κατάστημα Ποδηλάτων «Πηδάλιο»), Γαλακτοβιομηχανία Τυράς- Όλυμπος- Ροδόπη, Λέσχη Φίλων Πετοσφαίρισης Αλεξανδρούπολης, Μουσικος- Γυμναστικός Σύλλογος Εθνικός Αλεξανδρούπολης- Τμήμα Πετοσφαίρισης και Ποδοσφαίρου, Σύλλογος Σαμοθρακιτών Αλεξ/πολης "η Νίκη Σαμοθράκης" , Σύλλογος Απολλωνιαδιτών Ν.Έβρου, Σύλλογος γυναικείου εθελοντισμού "Άγιος Νικόλαος", Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Αλεξανδρούπολης, Σύλλογος Ιατρικών Επισκεπτών Αλεξανδρούπολης, Σύλλογος Κυριών και Δεσποινίδων, Σωματείο «Ενωμένη Ρωμηοσύνη», Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων 11ου δημοτικού σχολείου Αλεξανδρούπολης, Σύνδεσμος Πολιτικών συνταξιούχων Νομού Έβρου, Εργαζόμενοι στο υποκατάστημα της Τράπεζας Κύπρου, Γιάννης Βλάχος Λαϊκή αγορά Αλεξανδρούπολης, Ιχθυοπωλείο Marine Fish Center, Φροντιστήριο Ορόσημο, Ζούρας Φάρμ, Κιβωτός «Δόμνα Βισβίζη», Φρούτα: Β. Νταβερνιάρη, Καραμαγιάς, Αγρόκτημα Ιωάννου, Φούρνοι: Κ. Κεβρεκίδη (Νεα Χηλή), Φούρνος Νατάσας, Β. Τσολάκης (Αρίστεινο),Τ. Κεβρεκίδη (Καλλιθέα), Κρεοπωλεία: Ε. Ευσταθίου, Γιάννης ο Παραγωγός, Σ. Δευτεραίος, Β. Σισμάνης, Α. Τσολακίδης, Δ. Σιώπης, Κ. Κόκκινος, Θ. Παπατσαρούχας, Ζαχαροπλαστεία: ΧΑΡΑ, Rivage, Μέλισσα, Θεόφιλος, ΠΑΡΦΕ, ΟΣΚΑΡ Αθηναϊκό, Δαλαβέρα, Μαρασκίνο, Γκαβανόζη Θ, Μεγ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ, Σπίτι του Γλυκού, Family's (Τιάνη). Επίσης ιερείς, ιατροί, δικηγόροι, λογιστές και άπειροι άλλοι συνάνθρωποί μας που μας στηρίζουν με κάθε είδους προσφορές κάθε μέρα.

Επιλέξαμε να κλείσουμε το κείμενο με τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις που μας στήριξαν και μας στηρίζουν. Οι παραπάνω επιχειρήσεις και επιχειρηματίες, λειτουργοί και υπάλληλοι, είναι οι άνθρωποι που μας εμπιστεύονται, χωρίς κακούς λογισμούς και υπονοούμενα, την παραγωγή τους και τα προϊόντα τους, τις υπηρεσίες τους. ΟΛΟΙ τους μας έχουν πει πως δε χρειάζεται να αναφέρουμε την προσφορά τους, αφού πράττουν γιατί έτσι αισθάνονται το καθήκον και το χρέος έναντι των συνανθρώπων τους και της πατρίδας τους. Έτσι αισθανόμαστε και εμείς και τους αναφέρουμε προς παραδειγματισμό, με μεγάλη αγάπη και άπειρες ευχαριστίες για το έργο τους. Όλοι τους είναι ειλικρινείς μας φίλοι πλέον, όχι σαν το «φίλο» της εισαγωγής, και μαζί με τον ελληνικό λαό, δηλαδή όλους εμάς, είναι η ελπίδα για την ανά(σ)ταση και την λευτεριά της σκλαβωμένης από κάθε είδους δεσμά της πατρίδας μας. Για εμάς η αλληλεγγύη δεν είναι υπόθεση μόνο δύο ημερών, των ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ και του ΠΑΣΧΑ, δεν είναι τηλεοπτικές  κάμερες και φωτογραφίες, αλλά καθημερινή  σωματική και ψυχική στήριξη στους συνανθρώπους μας. Συν Θεώ ο αγώνας συνεχίζεται και παρά τα εμπόδια και τις δοκιμασίες, θα είναι νικηφόρος. ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΙΝΑΣΕΙ, ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΜΗΝ ΚΡΥΩΣΕΙ .


Η ελληνική μειονότητα

Δημοσιεύτηκε: Κυριακή, Σεπτεμβρίου 01, 2013
, | Εφημερίδα Δημοκρατία 

Γιατί οι Αλβανοί στήνουν πάλι σκηνικό έντασης

Μόνο μεμονωμένο γεγονός δεν μπορούν να χαρακτηριστούν οι πρόσφατες προκλήσεις των Αλβανών σε βάρος της χριστιανικής και της ελληνικής μειονότητας στην Πρεμετή. Λίγες μόλις μέρες μετά την επίσκεψη του νεοεκλεγέντος πρωθυπουργού Εντι Ράμα στην Αθήνα και τις «θερμές» δηλώσεις του για τη βελτίωση των σχέσεων των δύο χωρών, οι Αλβανοί συνεχίζουν την ίδια γνωστή πολιτική που ακολουθείται ανεξαρτήτως ηγεσίας τους. Αντίστοιχα επεισόδια, θυμίζουμε, είχαν γίνει πριν από δύο χρόνια, επί κυβέρνησης Μπερίσα, στο Μοναστήρι της Κοκαμιάς, όπου μάλιστα είχαν επέμβει και τα αλβανικά ΜΑΤ.

Η έκταση ανήκε στην Εκκλησία της Αλβανίας κατά 60% (40% στον τοπικό δήμο), ωστόσο ανενόχλητοι οι Αλβανοί την καταπάτησαν και τώρα θα χτίσουν εκεί τουριστικό χωριό. Και ενώ το επίσημο αλβανικό κράτος έχει -όχι τυχαία- τον ρόλο του απλού παρατηρητή, συνηθισμένα είναι τα φαινόμενα καταστροφής εκκλησιών, κλοπών από ιερούς ναούς και επιθέσεων εναντίον των Βορειοηπειρωτών, με αποκορύφωμα τη δολοφονία του Αριστοτέλη Γκούμα, Ελληνα της Χειμάρρας, πριν από τρία χρόνια. Ο νέος πρωθυπουργός της Αλβανίας, παρά όσα δηλώνει μπροστά στις κάμερες, δεν δείχνει να αλλάζει επί της ουσίας κάτι προς το καλύτερο για τον εκεί Ελληνισμό αλλά και τις διακρατικές σχέσεις. Και το παρελθόν του, άλλωστε, φανερώνει πολλά και μας προϊδεάζει για τις μελλοντικές προθέσεις του.

Ηταν αυτός που, επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή και ενώ είχε συμφωνηθεί από τα δύο κράτη η ανακήρυξη της ΑΟΖ, ως αρχηγός της αντιπολίτευσης είχε αμφισβητήσει τη συμφωνία, προσφεύγοντας στο Συνταγματικό Δικαστήριο. Αυτό, με ψήφους 9-0, ακύρωσε τη συμφωνία, χρησιμοποιώντας μάλιστα ορολογία τουρκικής αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο. Δεν είναι λίγοι, άλλωστε, αυτοί που χαρακτηρίζουν την Αλβανία «δορυφόρο» της Τουρκίας, ενώ και ο σχέσεις του Εντι Ράμα με τους Τούρκους -και ειδικά με τον Ταγίπ Ερντογάν- είναι κάτι παραπάνω από στενές. Χαρακτηριστικό είναι ότι, όταν επισκέπτεται την Τουρκία, ο Αλβανός πρωθυπουργός δεν καταλύει σε ξενοδοχείο, αλλά φιλοξενείται στο σπίτι του «αδελφού» του, όπως τον χαρακτηρίζει, Ταγίπ.

Ο αλβανικός εθνικισμός, όπως αποκάλυψε στις 11 Αυγούστου η «κυριακάτικη δημοκρατία», επικαλούμενη το αλβανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο balkanweb.Lajmet.com, έφτασε στο σημείο να ιδρύσει στην Ελλάδα «μυστικό» παράρτημά του με την ονομασία Ερυθρόμαυρη Συμμαχία - Τσαμουριά. Το αλβανικό κόμμα φιλοδοξεί να κατεβάσει υποψηφίους στις ελληνικές εκλογές και να αποτυπώσει τη δύναμη της «αλβανικής μειονότητας» στην Ελλάδα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Συμμαχίας στα αλβανικά ΜΜΕ, αυτή η κίνηση σηματοδοτεί την αποφασιστικότητά της να υπερασπιστεί «τα δίκαια και την αξιοπρέπεια» των Αλβανών στην Ελλάδα στο ζήτημα της Τσαμουριάς, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος του κόμματος.

«Το ανύπαρκτο ζήτημα των Τσάμηδων -ο Χότζα τούς είχε απομακρύνει από τα ελληνοαλβανικά σύνορα λόγω της στάσης τους κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου- επανέρχεται, και τις περισσότερες φορές με επιτακτικό τρόπο» τονίζει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο Θεοφάνης Μαλκίδης, διδάκτωρ Κοινωνικών Επιστημών και συγγραφέας πολλών βιβλίων για τις ελληνοαλβανικές σχέσεις και την ελληνική μειονότητα, και μας υπενθυμίζει ότι το1994 η αλβανική Βουλή καθιέρωσε ομόφωνα την 27η Ιουνίου ως «Ημέρα Γενοκτονίας των Τσάμηδων».

Για την αλβανική πλευρά, όπως μας λέει, αποτελεί θέμα «που ξεπερνά τις εσωτερικές διαστάσεις του και συνδέεται άμεσα με την αλβανική εξωτερική πολιτική (παραστάσεις στους Ελληνες Προέδρους της Δημοκρατίας το 2000 και το 2005). Η στάση των κατά καιρούς αλβανικών κυβερνήσεων δεν αποτελεί απλώς διαχείριση ενός θέματος για εσωτερικούς λόγους συνοχής, την ώρα μάλιστα που συζητείται το μέλλον των αλβανικών πληθυσμών στο Κοσσυφοπέδιο -πρωτίστως- και στην ΠΓΔΜ». Οσο για την έλλειψη δημοκρατίας στη γείτονα, σύμφωνα με τον κ. Μαλκίδη, «η πρόοδος στη μεταχοτζική περίοδο είναι ελάχιστη. Στην ουσία οι δομές του προηγούμενου καθεστώτος παραμένουν και απλώς εναλλάσσονται τα πρόσωπα. Μπερίσα, Νάνο, Μπερίσα, Ράμα».

Η εκδήλωση που είχε κάνει Αθήνα και ο χάρτης με ελληνικά εδάφη
Και δεν είναι μόνο αυτά τα περιστατικά που αποτυπώνουν την ωμή πραγματικότητα για τον νέο ισχυρό άνδρα της Αλβανίας Εντι Ράμα. Ηταν αυτός, για παράδειγμα, που επέμενε να μη δοθεί άδεια ανέγερσης του ελληνικού στρατιωτικού νεκροταφείου στην Κορυτσά, αλλά και αυτός που ενέταξε στο πρόγραμμα του κόμματός του τις απαιτήσεις των φανατικών εθνικιστών Τσάμηδων. Ο κ. Ράμα, εξάλλου, ήταν ο κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση που διοργάνωσε το κόμμα του τον περσινό Νοέμβριο στην Αθήνα, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη δημιουργία του αλβανικού κράτους. Τα τραγούδια στην εκδήλωση έκαναν σαφή αναφορά στην Τσαμουριά, λέγοντας ότι οι Αλβανοί από την Πρέβεζα έως το Κόσοβο γιορτάζουν την ανεξαρτησία της Αλβανίας! Τα πλάνα, μάλιστα, από την εκδήλωση αυτή έπαιξαν και στο τηλεοπτικό διαφημιστικό σποτ των σοσιαλιστών σε ελληνικό κανάλι, πριν από τις αλβανικές εκλογές: «Είμαστε περήφανοι για το έθνος μας, είμαστε περήφανοι για το αλβανικό όνομά μας» τόνιζε σ’ αυτό ο Ράμα. Πρόσφατα, επίσης, στο Μόναχο της Γερμανίας Αλβανοί εθνικιστές έστησαν εξέδρα με χάρτη της «Μεγάλης Αλβανίας». Ανάμεσα στα διεκδικούμενα εδάφη ήταν η Θεσπρωτία, η Πάργα, η Πρέβεζα, η Κέρκυρα και ένα κομμάτι της Αρτας. «Μια Αλβανία στην Ευρώπη. Επανένωση των υπό ξένη κατοχή μικρών αλβανικών περιοχών σε μια Μεγάλη Αλβανία είναι το ξεκίνημα μιας μεγάλης δικαιοπραξίας» αναγραφόταν στο συνοδευόμενο πανό.

Φίλιππος Πανταζής