Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024

Για μόλις 6,2 εκατομμύρια δολάρια, όμως, μπορείς να τη… φας



Η τέχνη συχνά εκπλήσσει


Η τέχνη συχνά εκπλήσσει, αλλά η δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στη Νέα Υόρκη ξεπέρασε κάθε φαντασία, καθώς μια μπανάνα κολλημένη σε τοίχο πουλήθηκε έναντι 5,2 εκατομμυρίων δολαρίων (6,2 εκατομμύρια δολάρια με τα επιπλέον κόστη).



Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις που τοποθετούσαν την αξία του έργου στα 1-1,5 εκατομμύρια δολάρια, το αποτέλεσμα της δημοπρασίας ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες. Η μπανάνα, μία από τις τρεις εκδοχές του έργου «Comedian» που δημιούργησε ο Μαουρίτσιο Κατελάν το 2019, ξεκίνησε στα 800.000 δολάρια, με την τελική προσφορά να φτάνει στα ύψη.


Η δημοπρασία εξελίχθηκε γρήγορα, με χτυπήματα να κατατίθενται ακόμη και μέσω κρυπτονομισμάτων. Ο διαχειριστής της δημοπρασίας, Όλιβερ Μπάρκερ, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα έλεγα τη φράση “5 εκατομμύρια για μια μπανάνα”».



ΠΗΓΗ: cretaone.gr


Το σχόλιο του Δημήτρη Τσίρκα: 

Ο επιχειρηματίας κρυπτονομισμάτων, Justin Sun, έφαγε δημόσια την μπανάνα, την οποία αγόρασε για 6,2 εκατομμύρια δολάρια, πριν λίγες μέρες. 


Η βρώση έγινε στο πιο ακριβό ξενοδοχείο του Χονγκ Κονγκ, παρουσία μήντια από όλον τον κόσμο.


Πρόκειται για το γνωστό έργο τέχνης  - μια μπανάνα κολλημένη με χαρτοταινία στον τοίχο – που τόσο συζητήθηκε το τελευταίο διάστημα. 


Το έργο ονομάζεται «Ο Κωμικός» και ανήκει στη λεγόμενη εννοιολογική τέχνη, την τέχνη δηλαδή στην οποία η ιδέα πίσω από το έργο είναι πιο σημαντική από το καλλιτεχνικό αντικείμενο. 


Πουλήθηκε δε με πιστοποιητικό γνησιότητας και αναλυτικές οδηγίες για το πώς να τοποθετηθεί  - η μπανάνα και η ταινία προφανώς δεν χρειάζεται να είναι οι αρχικές, μπορούν να αντικατασταθούν ανά πάσα στιγμή. 





«Ο Κωμικός», σύμφωνα με τον δημιουργό του, αποτελεί «ένα σχόλιο για την παγκοσμιοποιημένη οικονομία και τη σύγχρονη κουλτούρα της υπερβολής.» Κριτική ειρωνεία δηλαδή. 


Παρόλα αυτά, βρέθηκε στα χέρια (με το αζημίωτο φυσικά) ενός μεγιστάνα που είναι κυριολεκτικά η προσωποποίηση της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και της κουλτούρας της υπερβολής, ο οποίος το κατανάλωσε θεαματικά. Διπλή ειρωνεία. 


Αν στην εννοιολογική τέχνη, η ιδέα είναι πιο σημαντική από το (καλλιτεχνικό) αντικείμενο, στα κρυπτονομίσματα δεν υπάρχει καν αντικείμενο, μόνο ιδέα. 


Οι αναλογίες όμως δεν τελειώνουν εδώ. 


Αν η σύγχρονη τέχνη είναι μια σύμβαση – μια ρητή ή άρρητη συμφωνία μεταξύ ανθρώπων να αντιμετωπίζουν ορισμένα αντικείμενα (ή επιτελέσεις), ως τέχνη -  ιδίως η εννοιολογική η οποία δεν διακρίνεται για τις αισθητικές ή τεχνικές ποιότητές της, το χρήμα είναι ο ορισμός τη σύμβασης. 


Η αξία του έγκειται εξολοκλήρου στη συμφωνία των ανθρώπων να το μεταχειρίζονται ως μέσο ανταλλαγής. 


Από μόνο του δεν έχει καμία ιδιαίτερη αξία, για αυτό ακριβώς μπορεί να λειτουργεί ως η τέλεια «ενσάρκωση» της αφηρημένης αξίας του εμπορεύματος καθ’ αυτού. 


Σε εισαγωγικά η «ενσάρκωση» γιατί όπως είδαμε, τα κρυπτονομίσματα δεν έχουν φυσική υπόσταση, είναι εξολοκλήρου ψηφιακά, μια καθαρή προσομοίωση.


«Ο Κωμικός» ξεκίνησε ως κριτική του παγκοσμιοποιημένου κεφαλαίου και των υπερβολών του και κατέληξε ένα «ορεκτικό» αυτού του κεφαλαίου. 


Λένε ότι δεν μπορείς να σκοτώσεις μια ιδέα. Για μόλις 6,2 εκατομμύρια δολάρια, όμως, μπορείς να τη… φας.



ΠΗΓΗ: https://www.facebook.com/share/17v1WjGFXi/