Στον πατροπαράδοτο τρόπο εκμάθησης στα σχολεία κάνει στροφή η Σουηδία, μετά τον «προβληματικό» δρόμο της υπερ-ψηφιοποίησης που είχε ακολουθήσει τα τελευταία χρόνια.
Εφέτος, λοιπόν, τα παιδιά στα σουηδικά σχολεία δεν θα χρειάζεται να ανησυχούν αν έχουν μπαταρία στα tablet τους, καθώς τα βιβλία επανακτούν τον χαμένο τους ρόλο και επιστρέφουν στις σχολικές αίθουσες.
Σύμφωνα με τον Guardian, η έμφαση θα δίνεται πλέον στα τυπωμένα βιβλία, την ήσυχη ανάγνωση και την εξάσκηση στο γράψιμο με το χέρι, και θα αφιερώνεται λιγότερος χρόνος στα tablets, την έρευνα στο διαδίκτυο και τις δεξιότητες πληκτρολόγησης.
Ο λόγος της επιστροφής στα σχολικά βιβλία
Η επιστροφή στους πιο παραδοσιακούς τρόπους εκμάθησης δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία, καθώς νωρίτερα είχε εκφραστεί από πολιτικούς και ειδικούς η άποψη ότι η υπερ-ψηφιοποίηση έχει οδηγήσει στη μείωση των βασικών δεξιοτήτων, που είναι κομβικής σημασίας.
Εν τω μεταξύ, η υφυπουργός Παιδείας, Λότα Έντολμ, η οποία ανέλαβε καθήκοντα πριν από 11 μήνες, είχε πολλές φορές εκφράσει την αντίθεσή της στην ολοκληρωτική υιοθέτηση της τεχνολογίας στα σχολεία. «Οι μαθητές της Σουηδίας χρειάζονται περισσότερα βιβλία» είχε δηλώσει τον Μάρτιο η ίδια, προσθέτοντας πως τα βιβλία είναι σημαντικά για την εκμάθηση.
Η υπουργός ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι η κυβέρνηση θέλει να ανατρέψει την απόφαση της εθνικής υπηρεσίας εκπαίδευσης που κατέστησε υποχρεωτικές τις ψηφιακές συσκευές στα νηπιαγωγεία και μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο, η κυβέρνηση θα τερματίσει εντελώς την ψηφιακή μάθηση για παιδιά κάτω των έξι ετών.
Πτώση της αναγνωστικής ικανότητας στα σχολεία
Μπορεί οι Σουηδοί μαθητές να σημειώνουν βαθμολογία πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όσον αφορά την αναγνωστική ικανότητα, σύμφωνα με τη διεθνή αξιολόγηση που διενεργείται στο επίπεδο ανάγνωσης στην δ’ τάξη του δημοτικού, ωστόσο η Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) ανέδειξε πτώση της αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών της Σουηδίας μεταξύ 2016 και 2021.
Σύμφωνα με την εν λόγω αξιολόγηση, που διενεργήθηκε το 2021, οι Σουηδοί μαθητές της δ’ δημοτικού είχαν μέσο όρο 544 μονάδες, μια πτώση από τον μέσο όρο των 555 μονάδων που σημειώθηκαν το 2016. Ωστόσο, οι επιδόσεις τους εξακολουθούν να τοποθετούν τη χώρα στην έβδομη θέση, σε ισοβαθμία με την Ταϊβάν.
Η Σιγκαπούρη ήταν η χώρα που βρέθηκε στην κορυφή της λίστας στη συγκεκριμένη αξιολόγηση και μάλιστα κατάφερε και βελτίωσε τις βαθμολογίες της στην ανάγνωση από 576 σε 587 κατά την ίδια περίοδο.
Οι μειωμένες επιδόσεις της Σουηδία μπορεί πιθανότατα να οφείλονται και σε άλλους λόγους, όπως, παραδείγματος χάρη, στην πανδημία του κορωνοϊού, που άλλαξε πολλά από τα δεδομένα στα σχολεία όπου τα μαθήματα γίνονταν εξ αποστάσεως.
Επίσης, υπάρχει το ενδεχόμενο τα αποτελέσματα να οφείλονται και στον αυξημένο αριθμό μαθητών μεταναστών που δεν έχουν τα σουηδικά ως μητρική τους γλώσσα.
Συνδυαστικά λοιπόν, με την υπερβολική χρήση οθονών κατά τη διάρκεια των σχολικών μαθημάτων ενδέχεται να προκλήθηκε η υστέρηση των νέων αυτών παιδιών στα βασικά μαθήματα, σύμφωνα με ειδικούς στη εκπαίδευση.
«Υπάρχουν σαφείς επιστημονικές αποδείξεις ότι τα ψηφιακά εργαλεία μάλλον βλάπτουν παρά ενισχύουν τη μάθηση», ανέφερε τον Αύγουστο το ερευνητικό Ινστιτούτο Καρολίνσκα της Ιατρικής σχολής.
«Πιστεύουμε ότι η εστίαση θα πρέπει να επιστρέψει στην απόκτηση γνώσεων μέσω έντυπων εγχειριδίων και της εμπειρογνωμοσύνης των εκπαιδευτικών, αντί να αποκτά κανείς γνώσεις κυρίως από ελεύθερα διαθέσιμες ψηφιακές πηγές που δεν έχουν ελεγχθεί για την ακρίβειά τους», πρόσθεσε το Ινστιτούτο.
Η UNESCO συνιστά να οριστεί ελάχιστη ηλικία στα 13 έτη για τη χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στα σχολεία
Επείγουσα έκκληση από την UNESCO
Οι αλλαγές στην εκπαίδευση και η υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων μάθησης έχει επίσης προκαλέσει την ανησυχία της υπηρεσίας του ΟΗΕ.
Η UNESCO, σε έκθεση που δημοσίευσε τον Αύγουστο, απηύθυνε «επείγουσα έκκληση για την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση». Ο οργανισμός προτρέπει τις χώρες να επιταχύνουν τις συνδέσεις διαδικτύου στα σχολεία, προειδοποιώντας παράλληλα ότι η τεχνολογία στην εκπαίδευση θα πρέπει να εφαρμόζεται με φειδώ και όχι να αντικαθιστά τη διδασκαλία που παρέχεται υπό την καθοδήγηση του δασκάλου, αλλά να υποστηρίζει τον κοινό στόχο της ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους.
Προκειμένου να εφαρμοστεί το νέο μέτρο και να αντιμετωπιστεί η πτώση των επιδόσεων των Σουηδών μαθητών στην ανάγνωση, η κυβέρνηση ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 685 εκατ. κορονών (57,5 εκατ. ευρώ) για την αγορά βιβλίων στα σχολεία φέτος. Επιπλέον, 42 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν ετησίως το 2024 και το 2025 για να επιταχυνθεί η επιστροφή στα σχολικά βιβλία.
από την ιστοσελίδα iefimerida.gr