Φιλοξενούμε στην ενότητα των συνεντεύξεων του Παρατηρητή της Παράδοσης έναν νεαρό μουσικό, δεξιοτέχνη στο βιολί και με ιδιαίτερη αγάπη για την παραδοσιακή μουσική. Σας καλωσορίζουμε στο νέο κεφάλαιο μας «Ποιος είναι ο Κωνσταντίνος Κίκιλης».
Κάποιες ερωτήσεις για να σας γνωρίσουμε καλύτερα
1. Υπάρχει κάτι που ονειρεύεστε να κάνετε και δεν το έχετε κάνει ακόμα;
Ονειρεύομαι να μπορούσα να βοηθήσω την χώρα μου να ορθοποδήσει. Να ξαναβρούμε οι Έλληνες την ενότητα μέσα στην παράδοσή μας. Αυτήν που μας κράτησε τόσους αιώνες. Είναι νομίζω μονόδρομος αυτή η επιλογή, αν θέλουμε να υπάρχει η αγαπημένη μας πατρίδα και να ευημερεί. Κι αν ευημερεί η πατρίδα μας, ευημερούμε κι εμείς. Νομίζω είναι κομβικός ο ρόλος όσων ασχολούνται με τις παραδοσιακές ελληνικές τέχνες, στο θέμα της επανάκαμψης του ηθικού του ελληνικού λαού. Μακάρι να μπορούσα να βάλω ένα λιθαράκι.
2. Σε ποια χώρα θα θέλατε να ταξιδέψετε;
Επειδή θέλω να γνωρίζω τους τόπους από τους οποίους παίζω μουσική, θα ήθελα πολύ, όταν παίζω πχ μικρασιάτικα, να έχω αναμνήσεις από τον συγκεκριμένο τόπο (χωριό ή πόλη) που ανήκει το τραγούδι. Άρα, όπως καταλαβαίνετε, έχω πολλούς τόπους που θα ήθελα να επισκεφτώ στα πλαίσια της έρευνας.
3. Αν μπορούσατε, τι θα αλλάζατε στην Ελλάδα;
Αυτά τα στοιχεία που νέμονται την περιουσία του ελληνικού λαού, χωρίς να σέβονται τον ιδιοκτήτη και την παράδοσή του.
4. Εκτός από την παράδοση με τι άλλο ασχολείστε; Έχετε κάποιο χόμπι ή κάνετε κάποιο άθλημα;
Μου αρέσει το μπάσκετ γιατί είναι ομαδικό και μη βίαιο.
Σχετικά με την ενασχόληση σας με τα παραδοσιακά
5. Από πότε ξεκίνησε η ενεργή ενασχόληση σας με την παράδοση;
Από 9 χρονών άρχισα το βιολί και από 14 χρονών έπαιζα επαγγελματικά στην Κάλυμνο.
6. Τι σας οδήγησε να ασχοληθείτε με την παράδοση;
Ξεκάθαρα η αγάπη του πατέρα μου για την γνήσια παραδοσιακή μουσική και τις συναφείς τέχνες, ή οποία μεταλαμπαδεύτηκε και σε μένα.
7. Ποια από τις συνεργασίες που έχετε κάνει θεωρείτε ότι είναι ξεχωριστή; Ποια θεωρείται ότι ήταν πολύ ιδιαίτερη;
Η συνεργασία με τις αδελφές μου Βασιλική και Αγγελική Κίκιλη που τραγουδούν και με τον Γιώργο Παπαϊωάννου που παίζει ανοιχτό νησιώτικο λαούτο, με τους οποίους συναπαρτίζουμε το σχήμα “παρά θίν αλός” (aegeanmusic.gr), είναι η πιο γόνιμη για τα “γούστα” και το ρεπερτόριό μου. Πολύ ιδιαίτερη θέση στην πορεία μου έχει η μακροχρόνια συνεργασία που έχω με τον μεγάλο δεξιοτέχνη του κλαρίνου, Νίκο Φιλιππίδη, από τον οποίο έχω αποκομίσει μεγάλη ωφέλεια και πολλές γνώσεις.
8. Το βιολί είναι ένα πολύ ιδιαίτερο όργανο καθώς μπορεί να υποστηρίξει ενδεχομένως και το 100% των παραδοσιακών τραγουδιών της Ελλάδας. Για παράδειγμα ένας Κρητικός λυράρης ή ένας Θρακιώτης γκαιντατζής έχει πιο περιορισμένο ρεπερτόριο. Αυτό σας κούρασε πολύ στην μελέτη σας;
Είναι χαρά για μένα να μπορώ να συμμετέχω στις κατά τόπους παραδόσεις όλου του ελληνικού χώρου. Έχω την ευκαιρία έτσι, να μελετώ τα ύφη και το ρεπερτόριο κάθε ελληνικής γωνιάς αφού αγαπώ όλο το φάσμα της ελληνικής μουσικής.
9. Με ποια πρότζεκτ έχετε πιαστεί την παρούσα στιγμή;
Αυτή την στιγμή έχουμε έτοιμες προς έκδοση κάποιες κυκλαδίτικες μουσικές, παιγμένες και τραγουδισμένες με τον παλαιό αυθεντικό τρόπο. Ταυτόχρονα περιμένουμε να ανοίξουν τα live για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε από κοντά με το κοινό μας.
10. Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον σχετικά με το αντικείμενο σας;
Θέλουμε να καλύψουμε δισκογραφικά όσο δυνατόν περισσότερες περιοχές του τόπου μας, αναμεταδίδοντας στο σημερινό μουσικό γίγνεσθαι το παραδοσιακό άκουσμα και ήθος της μουσικής. Είναι μεγάλη ευθύνη για ένα μουσικό να έχει την δυνατότητα να παίξει παραδοσιακά.
11. Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστες του Παρατηρητή της Παράδοσης
Να είναι απαιτητικοί και εκλεκτικοί σε σχέση με την ακρίβεια στην ερμηνεία της μουσικής από τα διάφορα σχήματα. Όχι μόνο στο ρυθμό και την αδρή μελωδία, αλλά ακόμα και στην σύνθεση της ορχήστρας (πχ αποφυγή ξένων προς την παράδοση οργάνων). Αυτό θα αποβεί σε όφελος όλων. Έχουμε ξεφύγει. Για να βρούμε την πορεία μας πάλι, πρέπει να γυρίσουμε πίσω χωρίς αναστολές, να πιάσουμε την άκρη του νήματος από εκεί που μας την άφησαν οι παλαιότεροι.