Στὴν κρίσιμη περίοδο ποὺ διανύομε τοῦ ἐφησυχασμοῦ, τῆς λήθης, τῆς ἀδιαφορίας, τοῦ ἀποπροσανατολισμοῦ καὶ τῆς παγκοσμιοποιήσεως ἡ Ἑνωμένη Ρωμηοσύνη ἐκδίδει τὰ πατριωτικὰ – ἡρωϊκὰ ποιήματα τοῦ μεγαλυτέρου ἐθνικοῦ ποιητοῦ τῆς νεωτέρας ἱστορίας μας Ἀριστοτέλους Βαλαωρίτου γιὰ νὰ ἀναθερμάνη τὰ ἁγνὰ πατριωτικὰ αἰσθήματα τῶν Ἑλλήνων.
Τὰ ποιήματά του διατηροῦν ὅλη τὴν πατριωτικὴ φλόγα ποὺ ἔκαιγε στὴν καρδιὰ τοῦ ποιητοῦ καὶ εἶναι τόσο ἐπίκαιρα σήμερα. Παρουσιάζουν μὲ ζωηρότητα ἡρωϊκὰ πρόσωπα καὶ ἱστορικὰ γεγονότα τὰ ὁποῖα συγκινοῦν, ἐμπνέουν, διδάσκουν καὶ καλλιεργοῦν τὸ ἄκαμπτο καὶ ἀδούλωτο φρόνημα τῶν Ἑλλήνων διαχρονικά. Τὸ δίδαγμα ἀπὸ ὁλόκληρη τὴν ποίηση τοῦ Βαλαωρίτου εἶναι ὁ ἀγῶνας τοῦ Γένους ἐναντίον τῶν ξένων κατακτητῶν, οἱ ὁποῖοι, ἂν καὶ προσωρινὰ κατακτητές, δὲν κατόρθωσαν νὰ ὑποδουλώσουν τὸ φρόνημα τῶν Ἑλλήνων ποὺ πάντα διψᾶ γιὰ λευτεριὰ καὶ πάντα στὸ τέλος θριαμβεύει. «Οἱ ἥρωές του συμβολίζουν τὸ Ἑλληνικὸ Ἔθνος, ποὺ ὅσο καὶ ἂν σκλαβώθηκε, τὴν ἐλευθερία ἐρωτεύεται καὶ ὅσο κι ἂν πεθαίνει, ἀθάνατο μένει» (Κωστῆς Παλαμᾶς).
Αὐτὴ ἡ πίστη τοῦ ποιητοῦ πρέπει νὰ γίνη καὶ πίστη ὅλων τῶν Ἑλλήνων ποὺ σήμερα ὡς λαὸς ἀπεγνωσμένος ζητᾶ ματαίως βοήθεια καὶ σωτηρία ὄχι ἀπὸ τὸν Θεὸ τῶν πατέρων μας ἀλλὰ ἀπὸ ξένα πρόσωπα καὶ θεσμούς. Τὴν πίστη του στὴν τελικὴ νίκη τῶν Ἑλλήνων ὁ ποιητὴς ἀντλεῖ ἀπὸ τὴν πίστη στὸν Τριαδικὸ Θεό, τὶς πρεσβεῖες τῆς Θεοτόκου καὶ προβάλλει ὡς πρότυπα αἰώνια τοὺς Ἁγίους καὶ τοὺς ἥρωές μας.
Στὴν ποίησή του ὑπάρχουν ὅλες οἱ αἰώνιες ἀξίες ποὺ συνθέτουν τὴν ταυτότητά μας καὶ μᾶς χαρακτηρίζουν ὡς ρωμηοὺς – Ἕλληνες: Ἡ εὐλάβεια, ἡ ἀγάπη πρὸς τὴν πατρίδα, ὁ σεβασμὸς στὴν παράδοση, ἡ ἀγάπη του πρὸς τὴν γλῶσσα τοῦ λαοῦ στὴν ὁποία ἔγραψε τὰ ποιήματά του. Πιστεύει ὁ ἴδιος ὅτι τελειοποίησε τὴν γλῶσσα, τῆς ἔδωσε νεῦρα καὶ δύναμη, τὴν ἀποκάθαρε ἀπὸ ξένες μιμήσεις καὶ τὴν ἔντυσε μὲ ροῦχα λαμπρά.
Τὰ ποιήματά του εἶναι πολὺ διδακτικά, ἐπαναφέρουν μὲ λεπτομέρειες τὴν ἱστορικὴ μνήμη, μᾶς ὑπενθυμίζουν τὸ χρέος πρὸς τὴν πατρίδα μας καὶ ἀποτελοῦν ἕνα μνημόσυνο γιὰ ὅσους θυσίασαν τὴν ζωὴ τους γιὰ νὰ ζοῦμε σήμερα ἐμεῖς ἐλεύθεροι.
Τὰ ποιήματά του εἶναι ἀριστουργήματα καὶ ἔχουν ὅλα τὰ χαρακτηριστικὰ τῆς δημοτικῆς ποιήσεως. Τὸ ποιητικὸ του χάρισμα καὶ ἡ μετὰ πάθους ἀγάπη πρὸς τὴν πατρίδα συνετέλεσαν ὥστε τὰ ποιήματά του νὰ μὴν ταφοῦν ἀπὸ τὴν λήθη, ἀλλὰ νὰ διατηροῦν μέχρι καὶ σήμερα τὴν ζωντάνια, τὴν θέρμη καὶ τὴν ἐπικαιρότητά τους.
Ἀλλὰ ἡ προσφορὰ τοῦ ποιητοῦ πρὸς τὴν πατρίδα δὲν ἐξαντλεῖται μόνο στὴν ποίησή του. Ἀγωνίσθηκε ὡς βουλευτὴς γιὰ τὴν ἕνωση τῶν Ἑπτανήσων μὲ τὴν Ἑλλάδα. Ὡς βουλευτὴς καὶ ὡς ἰδιώτης ἀγωνίσθηκε γιὰ τὴν ἕνωση τῆς Κρήτης καὶ ὀργάνωσε ὡς μέλος τῆς Κεντρικῆς Ἐπιτροπῆς τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Θεσσαλίας καὶ τῆς Ἠπείρου.
Γεννημένος στὴν Λευκάδα τὸ ἔτος 1824 κατὰ τὴν διάρκεια τῆς Ἐπαναστάσεως καὶ γαλουχημένος μὲ τὴν ἰδέα τῆς ἐλευθερίας, παλλόταν ὁλόκληρος ἀπὸ ἀγάπη γιὰ τὴν πατρίδα, ἐνεργοῦσε γιὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῶν σκλαβωμένων περιοχῶν καὶ ἔγραφε ποιήματα, δίνοντας ἔτσι “ξεθύμασμα” στὸν πατριωτικὸ του βρασμό, ἀφοῦ ὅπως ὁ ἴδιος διατυπώνει, ἔνοιωθε χαλασμὸ στὰ σπλάχνα του. Ἦταν ἁγνὸς πατριδολάτρης καὶ ὀπαδὸς τῆς Μεγάλης Ἰδέας. Ἀναδείχθηκε ὁ μεγαλύτερος ποιητὴς τῆς νεώτερης ἱστορίας μας λόγῳ τῆς ἀπροσμέτρητης ἀγάπης του γιὰ τὴν πατρίδα, ἡ ὁποία τοῦ ἔδωσε ἔμπνευση γιὰ νὰ συνθέση τὰ στιχουργήματά του.
«Στὸν Βαλαωρίτη ὅλα ζωντανεύουν μὲ ζωὴ ἀνθρώπινη, ἀπὸ τὰ πουλιὰ καὶ τὰ λουλούδια ἴσα μὲ τὰ σπαθιὰ καὶ τὰ βόλια καὶ ἕνας ἀνθρωπομορφισμὸς ἐμψυχώνει τὴν ποίησή του» (Κωστῆς Παλαμᾶς). Γι᾿ αὐτὸ οἱ ποιητικὲς του διηγήσεις καὶ περιγραφὲς εἶναι συναρπαστικὲς καὶ χειμαρρώδεις. Ἡ πέννα του ἀξίζει ὅσο καὶ τὰ καρυοφίλλια τῶν ἀγαπημένων ἡρώων του καὶ οἱ στίχοι του εἶναι ἴσως πιὸ ἀποτελεσματικοὶ ἀπὸ τὰ βόλια τῶν πολεμιστῶν. Σήμερα δὲ εἶναι πολὺ ἐπίκαιροι καὶ ἐνδέχεται νὰ μᾶς ἀφυπνίσουν ἀπὸ τὸν λήθαργο ποὺ βρισκώμαστε.
Εὐχόμαστε γιὰ τὴν πατρίδα μας μὲ τοὺς στίχους τοῦ ποιητοῦ μας νὰ τῆς δώση πάλι ὁ Θεὸς «βαφὴ καὶ βάφτισμα καὶ χρῖσμα τὴ λάμψη τῆς Ἀνατολῆς, τὸ φῶς τοῦ Σταυρωμένου».